|
Sida 12 av 31
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Flåklypa: “Borde man då inte dimensionera bilen efter ägarnas körsätt?” Det borde vara så tycker man! Men istället dimensionera BMW sina bilar efter din plånbokstjocklek och inte efter ägarnas körsätt! BMW = När du älskar att köra till verkstad. |
|
Helga |
Förvånande att inte TB sålt sin BMW. Vad är det som hindrar dej nu när du vet att BMW är ett jäkla skit. Du spyr ju galla på allt som har med BMW att göra. //Helga |
|
Ferox: Vet inte om du missförstod vad jag skrev, du menar alltså att du med statistik och fakta har fullt belägg på att det råder fanatism, oärlighet mm som du listade tidigare, bland den större delen av skribenterna här? FP |
|
|
Har inte orkat läst igenom hela tråden så ni får ursäkta ifall saker redan tagits upp... Att många japanare har en faktisk kvalite som är bättre än BMW just nu trodde jag vara allmänt accepterat. Detta då flertalet undersökningar/sammanställningar visat detta bla bilprovningens statistik. Sen hur mycket bättre de håller ja det är knivigare (och är nog olika beroende på vilken japansk bil som avses). Körstil påverkar säkert om än till mindre grad (beror ju på vilken årsmodell etc). Modell och årsmodell spelar också in. Det är väl känt (här) att BMW haft vissa brister på diverse modeller på senare tid. Detta varierar dock säkert över tiden, under vissa perioder finns det en modell som krånglar senare kanske alla är mer eller mindre felfria. Sen har vi ju det där med marginaler och kundkretsar. BMW stoppar ju gärna in ny teknik (i högre grad än de flesta jappsare) och tar kanske ut lite mer effekt ur motorerna (!?) och detta kan ju också bidra till krångel. En BMWägare förväntar sig nog att tekniken är i framkant medan toyotaägaren kanske inte är lika intresserade ...generellt sett (min uppfattning). Sen får vi inte glömma att 5-serien (e39) blev utsedd 3 ggr i rad som "bil med mest nöjda ägare", då kan inte kvaliten vara för kass! |
|
|
Keiser "Sen får vi inte glömma att 5-serien (e39) blev utsedd 3 ggr i rad som "bil med mest nöjda ägare", då kan inte kvaliten vara för kass!" Rätta mig om jag har fel, men var det inte till och med 5 ggr under 6 år somE-39'an vann motormännens nybilsenkät........? Bilen som bröt "trenden" var om jag inte minns fel Volvo S80........ Jag får ibland känslan av att Bmw ägare är mer benägna av att knipa om de fel bilarna har på nåt sätt för att hålla upp skenet avv att Bmw är totalt felfria, världens bästa bilar osv. sw |
|
| 6 år i rad var det väl. Tilläggas bör väl att E 39 förmodligen är den bästa bil som byggts.Åtminnstone tycker då jag det. | |
|
Yes, sanslösa sex år var det. e39 är en imponerande bil rakt igenom och måste tillhöra det bästa BMW och någon annan tillverkare lyckats producera under en tidsepok. Det var ju knappt att e60 slog e39 i ett test när den kom. Dock märks det att bilen är gammal men mest designmässigt. Flåklypa |
|
|
Klart att E-39'e var en fullträff på alla plan. Men kan inte nån beskriva hur S80 kunde smiska den ett år...........? Är det för att S80 är en sådan fantastisk och superbra bil på alla sätt.........? Hmm subjektiva nybilsenkäter kanske man inte ska utläsa allt för mycket ifrån. sw |
|
|
...så då kan vi inte dra några slutsatser av att E39 vann 5 (6?) år i rad heller? Bara för att S80 vann ett år? Lustigt. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Subaru är inte felfria, jag var förbi en Subaruverkstad i dag, dom har en -06: as Forester inne, där ett drev i växellådan gått sönder, känt tillverkningsfel, tar 8timmar att laga, självklart går det på garanti, men felfria? Det är dom inte. Mvh Stephan |
|
|
W2k Föredrar att titta på ren statistik hellre på antal fel/bil osv än undersökningar där ägarna ska säga vad de tycker. Är ju som sagt säker på att vissa bilägare är mer benägna att inte "snacka ner" sitt favoritmärke och i princip erkänna att de köpt en dålig bil. sw |
|
Helga |
När man parkerar sin E39 bredvid en E60 så ser man att tiden gått ja. Allra helst min E39 utan facelift :-( Men parkerar man bredvid något annat märke så suddas tiden ut och E39 ser modern ut igen. Inte minst en 01-02. Men skulle utan vidare kunna tänka mej en E39 540 som nästa bil. Helst en -02. Sedan om man känner att E39 är en "gammal" bil när man kör tycker jag defenitivt inte. Men kan inte jämföra med E60. Vad säger ni som gått fron e39 till E60 om att köra den? Men däremot så verkar en fräsch E39 vara modernare invändigt än många nya japsar, volvo, saab, m.fl //Helga |
| Wadstedt: stämmer säkert att vissa bilägare skriver upp sitt märke. Fantaster/fabatiker finns hos alla märken men det är säkert fler hos BMW än Toyota. Sen tror jag iofs inte att de är så många att de påverkar resultatet i den utsträckningen att en modell vinner 6(!) år i rad. Om så skulle vara fallet tycks de helt ha försvunnit från nya 5:an (e60) i och med att den inte vunnit... Dessutom tror jag tror jag inte just e39 har störst andel "fanatikerägare". Tycker du det är så otroligt att BMW faktiskt byggt en bra bil? Sen är det inte alls fel att se på statistik. Men allra helst i kombination med andra undersökningar och tester. Att bara titta på antalet fel/ bil kan vara missvisande då vissa fel är av mindre allvarlig art. | |
|
Keiser Missförstå mig inte. Jag tycker E-39'an är otroligt snygg för sin ålder och en mycket trevliga bilar att köra. Att de har bra kvalité och inte strular mycket är inte heller nåt jag ifrågasätter. Blir väl helt enkelt lite "anti" och trött när det är så många som bara tuggar på om att Bmw är störst bäst och vackrast när det finns flera områden som andra bilmärken ligger i nivå med Bmw och till och med längre fram. sw |
|
|
Som Wadstedt79 säger: BMW har aldrig varit störst, vackrast eller bäst. Men vissa av BMW ägare vill fortfarande tro att det är så! Tex vilket år har BMW valts till årets bil? När ska BMW komma ut med sin miljö/hybrid bilar? BMW påstod ett tag att dem ledde utvecklingen (falsk reklam – vilken utveckling?), BMW leder inte utvecklingen längre dem ligger minst 5år efter i utvecklingen!! En del av er påstår att E39 var en bra bil och hade nöjda ägare, kan någon visa en statistik på hur många personer i Sverige har tyckt så? Nu förtiden har alla japanska bilar hög kvalité, det spelar ingen roll om dem kostar 80 tkr eller 800 tkr men hos BMW varierar kvalitén väldigt mycket bland olika modeller tex. 7-serrien & nya 5-serien (föra årets mest nersövda bil på verkstad, hm). Gamla meriter räcker inte längre för framtiden när japanare och koreaner & Kineser har satt fart på att tillverka framtidsbilar med hög kvalité och bättre priser jämför med BMW, MB & VW. |
|
|
TB: Tror inte BMW kvalar in bland "årets bil", de hamnar nog i fel prissegment, annat än just snikmodellerna. Volvo är ju oftast lite billigare, varför är inte de med i samlingen, eller SAAB? Det är ju kvalitetsbilar eller hur? Fiat är kraftigt överrepresenterat däremot, bara att knata i väg och handla en sån så blir det väl bra? Alfa är också med några gånger, inte är de kanske helt problemfria för detta? Faktum är att en hel del av "årets bil" genom åren visat sig vara riktiga stolpskott... jag tror inte t.ex BMW lider av att inte vara med på listan. Stämmer nog att BMW inte släppt ut hybridbil i serieproduktion ännu, vilket Toyota har. Innebär ju inte att BMW inte intresserar sig för detta eller utvecklar/forskar eller hur? Definiera gärna några områden där BMW ligger minst 5 år efter i utvecklingen. Frågan om nöjda ägare, av de tillfrågade bilägarna så valdes BMW, oavsett om man frågade 100,1000 eller 10000 personer, de kunde ju valt annat om de varit mera nöjda med dessa eller? Frågar man motorjournalister (globalt) så lyfter de fram E39 som den bästa, tidigare var det E34. Varför blev det just dessa kan man undra? Gamla meriter räcker väldigt bra vill jag nog påstå, det har tagit lång tid för andra att ta sig till den nivå som t.ex E39 har, betänk att det är 10 år sedan den släpptes, för att inte tala om E34. Jag håller helt med om att Japaner håller hög och jämn kvalitet, men det har de ju gjort länge, inte bara "nu för tiden". Men som redan nämnts, kvalitet mäts på många sätt. Fråga gärna utvecklingschefer och ledande folk inom t.ex SAAB eller Volvo vilka biltillverkare de har som referens och "mäter" emot. Tror du det blir en Japanare? FP |
|
|
Åretsbilvinnaren har många gånger varit ett stort skämt, vem tycker i dag, eller dom ägare som fick krypa ut genom fönstren, när c-låset gått i baklås, redan när modellen var ny, att Opel Omega A är en bättre bil än Audi 80 Typ 89? Etta och tvåa 1987, det var ett milt exempel, Fiat har ju i princip mutat sig till vinst ett antal gånger. Jag blir väldigt "anti" på alla som bugar sig till backen för Toyota, Nissan, Honda, Mazda och tror att dom är gudsgåva till mänskligheten, så bra är dom inte, är det kvalitet när vänster bakskärm på en 3år gammal Mazda 6 får bytas ut? Höger rostlagades, men klarar sig säkert inte så lång tid ändå. Japanerna har också problem, tro inget annat, ingen tillverkare kan få vila på kvalitetsfrågan, vi köpare måste ligga i, så vi får dom bilar vi vill ha. Mvh Stephan |
|
|
Helga: Jag gick från en E 39:a till en E61 lite för och nackdelar + för E 61 -Komfort -Ljudnivå -Utseende -Dom xtra 27 hk i 530:in + för E39 -Körglädjen, och i det begreppert rymms otroligt mycket. Tycker helt klart att jag har bytt ner mig, tidigare hittade man anledningar att fara iväg och köra nu ligger jag lika gärna kvar i soffan. -Storleken E 61 har blivit alldeles för stor. TB:Sett till vilka bilar som har blivit årets bil dom senaste 10 åren får man väl se det som ett plus. Sen undrar jag om du nånsin ägt en E39:a verkar inte så. Bara för att du haft otur med din E46:a betyder inte det att alla bmw är fullständigt värdelösa. Din bitterhet har väl snarast varit mot bemötandet du fått och inte bilmärket i sig. Tror inte att du skulle ha klankat ner på bmw:s bilar lika mycket om dom skött ditt ärende bättre. |
|
|
På Toyota forumet diskuteras det fel på 80 tals bilar. Här diskuteras det fel, garanti åtgärder mm på -06or !!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.