AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.432

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 1 av 31
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Kanske ett känsligt ämne men jag skulle vilja ha era åsikter om kvaliteten mellan just tyska och japanska bilar.

Jag tror att tyska bilar (läs Mercedes, BMW) har bättre kvalitet än japanska bilar i ett längre tidsperspektiv. Dvs, att tyska bilar kan rulla i betydligt flera mil/fler år än japanska bilar, som verkar vara byggda för att fungera i ett antal år, mer eller mindre felfritt. Jag menar, hur många japanska bilar finns där ute som taxibilar? Tror inte jag känner till någon japansk bil som gått över säg 50000 mil?

Sedan kan man diskutera 'kvalitetsKÄNSLA', där de tyska bilarna i allmänhet slår de japanska på fingrarna (kanske inte Lexus (?)).

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skall detta bli en meningsfull diskussion krävs nog minst tre saker:

1. EN väldigt bra och tydlig definition på kvalitet. Du är inne lite på det spåret, men jag tror nog att det fortfarande finns utrymme för folk att lägga lite olika värderingar i begreppet.

2. Att man inte tror för mycket på sina personliga erfarenheter, eller vad man hört av polare. Såväl tyska som japanska bilar har under åren tillverkats i enorma antal och man kan nästan aldrig utgå från att ens egna erfarenheter är typiska för respektive nations bilar.

3. Att man även funderar över i vilken grad ägarna spelar roll för bilens "kvalitet" på sikt.
ub
12
uboivie
525i Touring -02
tjaha, ska man tro taxichaufförerna så har det aldrig varit så många fel på mercorna som den senaste e-modellen. Det understryks ju av de tyska merca-underleverantörerna som gått ut i strejk för att man inte vill betala för kvalitet. 1970 jobbade 15 procent av mercedes anställda runt med kvalitetskontroll. Då snackar vi kvalitet.
SKulle tro att BMW har gått samma väg.

Japanska bilar är totalt överlägsna vad gäller kvalitet. Kvalitetskänsla är något helt annat, som tyskarna är bäst av alla på.
Japanska bilar är byggda med tanke på att hålla ett visst antal år och mil helt utan bekymmer. Det har dom lyckats med. Alltså en hög teknisk kvalitet. Vad jag har hört så beror detta på att bilar i japan kan enbart rulla X antal år innan dom måste in och "regbesiktigas" igen. För att bilen skall gå igenom detta så krävs det helt nya bromsar med mera som gör affären olönsam. Istället så säljs oftast dessa bilar på export till Australien som också envisas med högerstyrda bilar. Däremot i avdelningen upplevd kvaiitet så verkar dom inte vilja bry sig allt för mycket. Men betänk att en japansk bil är precis lika plastig och kärv i reglagen om tio år som den är idag. Det kan man verkligen inte säga om andra bilar.
Myten att japanska bilar inte kan köras långt kan jag ta död på ganska enkelt: Länk

Hoppas länken fungerar, det är en artikel om en Subaru Legacy som rullat över 80.000 problemfria mil ... som husvagnsdragare! Där kan man snacka om slitstark bil.

Det finns garanterat många fler exempel på japsare som rullat 50.000+, men inga jag kan länka till. Att det finns få japanska taxibilar beror på flera saker, den huvudsakliga är att Mercedes, Volvo och Saab ger mycket bra rabatter till taxiföretag. Ett annat skäl är att japanska bilar generellt sett inte är byggda för storvuxna skandinaver, det är helt enkelt färre som sitter trångt i en MB E-klass än i en Toyota Avensis.

Taxibilar är INTE ett bra mått på kvalitet eller driftsäkerhet ... hade det varit det skulle BMW inte ligga bra till, jag ser väldigt få BMW som taxi här uppe i norr.

Det kvalitetsrykte som BMW, Mercedes, Audi, Volvo mfl har bygger mer på gamla meriter än faktiskt kvalitet. Mercedes brant dalande kvalitet är ingen hemlighet, att det sitter "Skodadelar" i Audi vet väl alla, likaså att Volvo har Fordinnehåll.

Japaner ligger fortfarande efter när det handlar om design och materialkänsla, men när det handlar om driftsäkerhet och byggkvalitet ligger de före ovan nämnda européer. Lexus bygger förmodligen de bästa bilarna på marknaden just nu, man får "europeisk" kvalitet på inredning med japansk tillförlitlighet i motor och drivlina.
Jag är övertygad om att myterna kommer att hagla i den här tråden just därför att folk har för lite eller ingen kunskap om just biltillverkarnas kvalitetstänkande.

Jag säger bara, Lean production!

Flåklypa
bustorp
Vad har japanerna för taxibilar, är det någon som vet?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
BMW är inte heller taxiförarnas förstaval direkt.

MB, Volvo, Saab och VAG täcker nog 99.5% av alla taxibilar.

Flåklypa
Min arbetskamratsbror boende i Finland har en 81:a eller 82:as Datsun Bluebird Diesel som rullat 80-90000mil, utan större problem, lite rostlagning bara, arbetskamraten körde för övrigt en 70-tals Ford Taunus 50000mil;) Nu kör också Nissan, dock av modell Al"drig"mera.

Dom är inte jättevanliga, men visst finns det en hel del Japanska taxibilar i Sverige, några exempel, Toyota Avensis Verso, Previa, Camry, Mitsubishi Grandis, tidigare fanns det en Subaru Impreza GT som taxi i Stockholm;)

I Japan och Hongkong är dom Japanska taxibilarna i kraftig majoritet, med modeller som Toyota Crown och Nissan Cedric som vanligast förekommande, i New York testades/testas Honda Odyssey "Shuttle i Sverige" för taxitjänst.

Det största hotet mot Japanska bilar är att vissa delar är väldigt dyra, handbromsvajrar till Nissan Bluebird-86 kostar 10 gånger så mycket som till E34, det gjorde att jag tröttnade på Bluebirden trots att jag fick den;)

Det är ett kraftigt misstag att tro att Japanska bilar inte klarar många mil, med rätt omvårdnad inga problem alls, rostskyddet är ofta dåligt och som sagt reservdelar kan ha ockerpriser.

Mvh Stephan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Taxibilar är ju lite speciella, eftersom de rullar väldigt mycket per år och får en lägre andel kallstarter per körd mil. Det är inte självklart att 40000 taximil är mer imponerande än 20000 hemmafrumil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nere Malmö/Lund så hittar man en hel del japanska (och koreanska) taxibilar. Det hela startade för en 12-13år sedan med sk MiniTaxi. Först ut var ett bolag som körde med Mazda 121 (en sån där Kalle Anka-bil). Jag jobbade själv extra med taxi och bolaget jag jobbade för bestämde sig också för att satsa på småbilar och man valde Daihatsu Charade 1,3i. Dessa småbilar var ganska pigga och roliga att köra men inget man sitter 10-12 timmar i...Hur som helst, motor och drivlina i dessa kom från Mitsubishi Colt och var det sista som gick sönder trots att dom piskades hårt.

Vet att många av dom rullade långt och att det sällan var mekaniska problem, däremot så var inte dessa bilar byggda för att tåla att 100-tals människor hoppar in och ut varje dag. Många tar t ex tag i överkanten på framdörren när dom häver sig ut. Till slut blir hela dörren så sned att den knappt går att stänga samt att man mellan A-stolpen och dörren får en rejäl glipa för "extra" ventilation.

Långt efter jag hade slutat så åkte jag i en av originalbilarna och den hade då rullat 47.000 mil med samma motor och växellåda. Den var hur pigg som helst men resten av bilen var sliten. Den är helt enkelt för tunn...Imponerad var jag ändå.

___
//Ulf
bustorp
Vi hade ett 20-tal japsar i faderns företag under ca. 7 års tid utan några problem. En av dom behöll min fader och när den skrotades (p g a rost, givetvis) så hade den gått 44 000 mil. Datsun 120Y, en klippa...?

Länk
kilroy
Jag tror visst att taxibilar är ett utmärkt mått på kvalite och driftsäkerhet. Japanska bilar är vanliga som taxibilar utomlands, mycket beroende på driftsäkerhet, förhållandevis lågt inköpspris samt, åtminstone utomlands, en väl utbyggd serviceorganisation.

Att BMW inte har blivit en vanlig taxibil har väl flera orsaker, en är väl att BMW inte historiskt har satsat lika mycket på dieselsegmentet som t ex Mercedes.

Kvalite och kvalitetskänsla är inte nödvändigtvis samma sak. Den känsla av kvalite som man får i en BMW kompenserar japanerna med driftsäkerhet och ett lägre pris.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nocken hade en bra utläggning om just definitonen på vad kvalitet var, det kan ju skilja högst betänkligt från fall till fall.

Om taxi.

Givetvis finns det starka taximärken som Volvo och Merca m. fl. Men det hänger även en hel del på hur praktisk bilen är som taxi. BMW hade under lång tid glest med dieselmotorer, sen var de även ofta klart trängre i baksätet än många konkurrentmärkens motsvarande modeller.

Ja det är mycket som spelar in.

Dr Tinnitus
HelenaK
Om man leker med tanken att t ex Sydafrika plötsligt visar upp en bil som många motorjournalister i flera länder säger är ett mellanting mellan BMW, Mercedes och Lexus till ett mycket konkurrenskraftigt pris - hur skulle då "vanligt folk" reagera?
bustorp
Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt........

Länk
HelenaK: beror lite på vi europer är så stentröga att vi köper det vi alltid köpt ( t.ex. MB eller Volvo) medan t.ex. i USA är det "bang for the buck" som gäller dvs bästa bil till bästa pris ochdet är därför dom japanska tillverkarna lyckats så bra med Lexus, Accura, Infinity och Xedos , nu gör Hyundai om samma sak i USA: bra bilar till lågt pris
Så din tanke faller död till marken i Europa men kan mycket väl funka i USA

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
HelenaK
Gasar-Magnus: Du förstår mig. ;-)

Men vad beror i så fall den "europeiska trögheten" på?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det beror mycket på hur gamla bilar man pratar om, men sedan mitten/slutet av nittiotalet är de japanska tillverkarna som jag ser det överlägsna samtliga andra tillverkare rent kvalitetsmässigt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ol
156
Old
328i -95
Japaner här lärt sig om kvalitet! Det räcker med att titta på Lexus, där deras LS 430 är så tyst och komfortabel att man ibland får titta på varvräknaren för att veta om motorn är igång eller inte.

Men tror dock att de har mycket kvar att lära sig om körkänslan som BMW är helt överlägsen på...
HelenaK: gissa vem som bytt bort E39an mot en riskokare....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.