AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.887

Blir nog en volvo igen

Sida 3 av 3
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det här med kostnader för olika bilar är lite intressant, och varför det på detta forum envetet påstås att Volvo V70 är svindyra att äga och köra.

Nu har jag inget test framför mig, men jag har ju följt med rätt många år i bilpressen och jag kan faktiskt inte minnas att BMW någon gång genom åren har placerat sig bättre vad gäller ägande och driftskostnader än motsvarande Volvo.

Hur kan det komma sig att man fått de resultaten i åratal av tester där kostnaderna noga har kontrollerats och redovisats. När man på detta forum "vet" att Volvo är svindyra och att BMW är billigare....?

Vem ska man tro på, tro på..... Som en kille med kroknäsa sjunger....

Dr Tinnitus
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr Tinnitus: Svindyra är dom inte men det finns en allmän åsikt att Volvo självklart är billigare att driva än en motsvarande BMW. Köper man en BMW så kommer det ofta kommentarer från bekanta typ, "det kostar väl skjortan att köra BMW...". Jag har själv en av varje och Volvon är ingen sparbössa och det beror framförallt att service är dyrare och behöver göras oftare. Däremot så är försäkringen billigare än för en BMW. Reservdelar har jag ingen riktig uppfattning om men det lilla jag har behövt till V70'n har inte varit billigt.

När tester och beräkningar görs i biltidningar så utgår dom ju från nya bilar och då har du i regel en större värdeminskning på en BMW än en Volvo men för egen del så köper jag bilar som är 2-3 år gamla och då är inte skillnaden i värdeminskningen speciellt stor.

Vi Bilägare redovisade ju sina kostnader för en V70 som dom kört närmare 20' mil och den hade ju kostat en rejäl slant i drift...

___
//Ulf
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Programmer.

I slutänden brukar ju faktiskt en Volvo vara billigare än motsvarande BMW i drift. Undantag finns givetvis som alltid.

Men visst är det som du säger, att folk i allmänhet förknippar BMW med svindyrt. Precis samma sak som allmänheten om jänkare. 95% av dem har aldrig ens åkt i eller ägt en jänkare, ändå så VET de att de drar två liter milen och välter i första kurva. Sanningen är ju nåt helt annat både i jänkefallet och med BMW.

Så skitsnack finns ju lite varstans....

Dr Tinnitus
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Gud vad beska en del var mot stackars "mas" här i början. Han ville ju bara bli övertygad om att skaffa BMW istället för Volvo.

Angående rosten tycker jag att sex års garanti som fanns förut var dåligt, men att det vägs upp av bemötandet från personalen.

Min erfarenhet är föräldrarnas 523i -99, i och med att det var jag som fick se till att garantijobbet blev utfört ty mor och far är lite lama ibland.

Nu ska ni veta att det inte var några stora saker det rörde sig om, utan några bubblor vid tanklocket, ett pyttelitet märke på bakluckans ena hörn samt ett litet "fogsläpp" på höger framdörr.

Killen på Kneippbadens i N-ping var solklar på att vi skulle ha nya grejor och frågade t.o.m. om det "var säkert att vi inte hittat något mer" nästan som om han hade provision på bytta delar:-)

Strul med plåtverkstaden(ombyggnad) gjorde att vi fick vända oss till Novation i Uppsala istället, med exemplariskt bemötande!

När det väl blev dags för mig att lämna bilen till plåtverkstaden så passade jag på att fråga om deras erfarenhet om rostiga nyare BMW (mkt beroende på diskussionerna på forumet). Han ryckte bara på axlarna och sade trött att: "andra bilar rostar också det är inget säskilt med BMW".

Enligt Bosse Bildoktornprogrammet då det rullades skärmkant på Z3:a så menade ju plåtisen som utförde arbetet att BMW hade tjockare plåt än sina konkurrenter (tunnast =Audi och VW)!

Slutligen tycker jag att det är trevigare att åka e28 än 940 (speciellt när vägen är ojämn) alltså är e39 oändligt trevligare att åka i (för att inte tala om att köra, fast i K1mzos inlägg finns en poäng).

Nog promotat för mig.
/Fredrik
Miper335
Vet inte varför så många tappade tråden Mas men jag blev tvungen att läsa ditt inlägg igen för att komma ihåg vad den handlade om.

Förstår jag dej rätt handlar den om ett e.v byte med en E34 och inte E39 som jag fick intrycket av?

Förstår din oro då jag själv nyligen förlorade en massa pengar på en sådan bil för att jag hade otur.

Andrahandsvärdet som andra diskuterade här blir lite skev då det gällde helt olika bilar som jämfördes ( T.e.x 945 mot 528 E39 )

En V70 kostar ungefär lika mycket som en E39 idag ( oavsett motor ) trots att Volvon var mycket billigare som ny.

Efter ca 5 år stannar den stora värdeminskningen av betydligt och det går att hitta t.e.x -96:or för samma pris som -99:or.

Köper man då en 5 år gammal Volvo alt. Bmw så lär de kosta ungefär samma
per körd km. ( undantag finns förståss )

Tyvärr har Importen lurat många till att köpa "dyrare" bil än vad ekonomin tillåter och detta gäller båda märkena.

Den slutliga notan handlar nästan uteslutande om hur mycket bilen har tappat i värde och inte på service eller bränsleförbrukning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.