|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Miper335 |
Jo att hitta en roligare bil än 945 blir inte svårt,... Däremot blir det svårt att hitta en bil som faller in under lättmekat de sista 10 åren. Volvo har ganska mycket som kan gå sönder i elektronikväg ( även i 945 ) och det är då inte billigt att laga. Har själv haft många olika bilmärken och alla går sönder,däremot är det få bilar som skänker en sådan körglädje som Bmw. Typiska Volvo frälsta säger alltid att deras bilar de bästa många gånger för att de inte har kört något annat. Men du är helt fel ute om du väljer Volvo eller Bmw för att slippa meka. Köp en Toyota oavsett årsmodell..........å... jo den är också roligare än din 945. |
|
Bustorp, jag motsäger mig ditt påstående om att V70 skulle vara billiga i inköp och/eller drift! De är grymt dyra att köpa och driva i förhållande till vad man får för pengarna, i mina ögon. Jag vet en mekaniker som tidigare jobbat på Toyota och gick över till Volvo - han skämdes så grymt över den dåliga kvaliteten på Volvos personbilar att han valde att börja skruva på lastbilarna i stället. Han var också förvånad över att Volvokunderna såg den låga kvaliteten (främst framvagnsbekymmer) som "fullt normala" och acceptabla. Däremot har de flesta Volvobilarna skrattretande bra andrahandsvärde...jag kan bara konstatera att "medelsvensson" har helt andra önskemål om vad en bil skall ge föraren än vad jag har. :oD Faktum är att varje gång jag sätter mig i min egen 320i, får jag ett litet leende på läpparna när jag konstaterar att det är så mycket roligare att köra den bilen trots att Potjemkin är ganska mycket starkare i motorn. Körglädjen sitter inte bara i motorstyrkan... Den gamla klyschan om "BMW-känsla" förstår man nog först när man kört en BMW!? Låt folk köpa de bilar de helt subjektivt tycker är "bäst" för dem och strunta i att moralisera kring deras bilval, så blir ju alla nöjda! :o) Jag konstaterar bara att JAG aldrig skulle köpa en Vovlo till gängse marknadspris. ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Jag undrar vad du jämför med för bilar som är att betrakta som någorlunda jämförbara med kombin ifråga. Det måste väl finnas någon referens annars kan man väl inte säga att den ena är dyrare än den andra. Vad jämför du med och hur? Kan inte vara BMW eller någon annan tysk i a f. Eller? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp, redan när du antyder att man bör jämföra Vovlon med en BMW/Audi eller Mercedes haltar din jämförelse. (trots att det är precis den jämförelsen som marknadsförarna på Vovlo har försökt få folk att göra under många år nu...) Jag skulle snarast vilja jämföra V70 med Passat kombi, Saab 95 kombi eller kanske Opel Omega Kombi - de håller nog ungefär samma kvalitet/prestanda som vovlon, men är alla billigare i både inköp och drift. Jag har sett vad "min" Potjemkin kostar i löpande kostnader och jag säger det igen: jag är glad att jag inte behöver betala detta själv! :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Helt rätt, en V70 -02 ska servas var 2000:e mil och dessa är dyra. Betalade 3400kr vid 4000mil och nu ska den in vid 6000 mil och det skulle gå på 6350kr. Försäkring är billigt. Reservdelar har jag inte behövt så mycket av men dom tar säkert bra betalt. Om en ny Volvo är värt sitt pris har jag svårt att avgöra men andrahandsvärdet är högt. Gissar att min 530iAT och min V70 2,4t (båda 02:or) vid en försäljning i dag skulle hamna på ungefär samma pengar. 530'n har rullat 7300 mil, V70'n 6300 mil. Då ska man tänka på att 530'n som är vältutrustad kostade uppåt 600' ny medan Volvon kostade kring 340' (OBS! Listpriser). Du har även rätt i att "Svensson" fortfarande lever i den verklighet där Volvo bygger världens bästa bilar. ___ //Ulf |
|
bustorp |
Johan B: Jag skrev "Kan inte vara BMW eller någon annan tysk i a f". Passaten kan du nog endast jämföra med vad gäller framvagnsproblem, vilket oftast går på garanti eller policy på båda märkena om bilen inte är för gammal. Dom har även ett antal andra sjukdomar som VAG inte lyckats lösa. Den är klart mindre förutom benutrymmet i baksätet. Vi ska inte heller jämföra lastutrymmet eller åkkomforten, tycker jag. Jag känner till Passaten rätt väl för det var den vi hade innan vi bytte till V70 för 2 år sedan (vi hade 14 Passat c:i årsmodell -96 till -01). Dom andra uttalar jag mig inte om då jag inte vet något om dom. Jag blev lite förvånad när du skrev att Saaben var billigare än V..von för motsvarande modell. Opeln känner jag inte till i dess nuvarande skepnad, men jag hoppas du har erfarenhet av samtliga ovan nämnda märken för att kunna göra jämförelsen. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Sen får vi inte glömma den psykologiska biten heller. Jag är hel övertygad om att man bedömmer och uttalar sig olika om samma egenskaper hos bilar, beroende på om bilen är av favvomärket eller nåt annat mer ointressant. Så är vi människor bara. Exempel. Tänk er att en M5 hade ett beteende in viss situation som inte var så himla smickrande, men som var exakt samma som en V70. Skulle verkligen detta kläs i samma ord för de båda bilarna? Eller. Tänk om man satte på er ögonbindel och satte er i en bil och först då tog av er bindeln, och instrumentbrädorna var bytta liksom inredningen, så att man trodde man satt i en BMW när det egentligen var nåt annat, och vise versa med den andra bilen som alltså var en BMW med gav sken av nåt annat. Skulle man värdera och beskriva bilarna på samma sätt då som när de hade sina fulla identiteter...? Jag tror inte det. Det är rätt intressant detta med den psykologiska biten, hur den styr oss. Dr Tinnitus |
|
bustorp |
Förresten, finns Omegan kvar ö h t? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp; Inte som Omega, däremot som Pontiac GTO, Vauxhall Monaro och diverse Holdenmodeller, som alla bygger på Opel Omega B, den fanns även som Cadillac; Catera, byggd i Tyskland tillsammans med dom vanliga Omegorna. Mvh Stephan |
|
bustorp |
OK, men i Sverige kan man inte längre jämföra den med V70 då om jag förstått dig rätt. Tack för infon, Stephan735i "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| en kompis till mej har v70 2,4t. vi har åkt långt i den i bland den har mer vindbrus en min slitosläng ascona b från 81 *s*plus att var 1000 mil byter vi krängingsbussningar i bakvagn för att han drar husvagn, med andra ord bmw komfort överlägset bäst... | |
bustorp |
welder: BS. Har ni dragit husvagn med BMW så ni kan jämföra? Jag har polare som dragit husvagn (ca. 4-500 mil/år) i över 10 år med 855 o V70 o aldrig bytt en bussning. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Vilken är billigast att åka i? Bmw 528iT -97 eller Volvo 945 turbo -97. Med allra största sannorlikhet volvon. Billigast att tanka? Volvo 1,1L/mil blandad körning BMW 1,1L/mil? blandad körning (å kom fan inte å säg att era 528Touring tar 0,8L/Blandat!!!!) Landsväg 0,9 Volvo Landsväg 0,85 BMW? skatt 2100 volvo 2100 bmw? försäkring på mig, (23 år, mellanstor stad) 10000kr volvo 17000kr bmw. service per år 2500 mil. beräknad på var 1000e mil. 6000kr volvo 8-9000kr bmw? Värdeminskning volvo 15%?? Värdeminskning BMW 20%?? Okej, jag har ingen större koll på vad det kostar att varken serva vare sig volvon eller bmwn, men det är en kvalificerad gissning.. Hur mycket felar min kalkyl? Försäkringspremien skiljer sig narturligtvis från person till person. Värdeminskningen känns som om den stämmer helt okej oxå(???). ________________ Bensinförbrukning BMW 2500 mil blandad körning. (12,00kr litern) bensin 33000kr (12,50kr/mil) skatt 2100kr (0,84kr/mil) Service ca var ~1000mil (~2,5ggr per år) 6000kr (2,40kr/mil) Försäkring 10000 (>2500mil (4kr/mil)) Värdeminskning beräknat på inköpspris 110 000kr 22 000kr (8,8kr/mil) _________________________________ Bensinförbrukning Volvo 2500 mil blandad körning. (12,00kr litern) bensin 33000kr (12,5kr/mil) skatt 2100kr (0,84kr/mil) Service ca var ~1000mil (~2,5ggr per år) 8500kr (3,40kr/mil) Försäkring 17000 (>2500mil (6,80kr/mil)) Värdeminskning beräknat på inköpspris 80 000kr 12 000kr (4,8kr/mil) _______________________________ Till allt detta kommer självklart slit delar o.s.v Tror inte att jag är helt ute och cyklar när det gäller priser o.s.v. Tur att vi alla har prioreteringar på vad som är viktigast som slutkläm.. enligt min uträkning så kostar BMW 528iT -97 ca 28,50kr/mil samt VOLVO 945 Turbo ca 24,9kr/mil Med andra ord CA 10 000kr billigare per år att åka volvo än bmw... av just denna modell... hmm... just hemkommen från krogen.. vet ej om allt stämmer någorlunda.. rätta mig gärna... // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
OOOOOOOOOOOOJJJJJJJJJJ Katastrofal FEEEEEEEEELSKRIVNING!!! skall vara som följer ________________ Bensinförbrukning BMW 2500 mil blandad körning. (12,00kr litern) bensin 33000kr (12,50kr/mil) skatt 2100kr (0,84kr/mil) Service ca var ~1000mil (~2,5ggr per år) 8500kr (3,40kr/mil) Försäkring 17000 (>2500mil (6,8kr/mil)) Värdeminskning beräknat på inköpspris 110 000kr 22 000kr (8,8kr/mil) _________________________________ Bensinförbrukning Volvo 2500 mil blandad körning. (12,00kr litern) bensin 33000kr (12,50kr/mil) skatt 2100kr (0,84kr/mil) Service ca var ~1000mil (~2,5ggr per år) 6000kr (2,40kr/mil) Försäkring 10000 (>2500mil (4,00kr/mil)) Värdeminskning beräknat på inköpspris 80 000kr 12 000kr (4,8kr/mil) _______________________________ BMW 31,50kr/mil (78750kr) Volvo 24,54kr/mil (61350kr) en skillnad på 17400kr/år..... Inget illa menat, men hur många har råd med den skillnaden?? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
tony t |
Erik, du glömde Biltvätt Volvo 4 ggr per år = 500 kr BMW 40 ggr per år = 5000 kr Självrisk för repad lack, stulna backspeglar, xenon och fälgar Volvo = 0 kr BMW = 5000-10000 kr Självklart skämtar jag, men faktum är att man blir petigare när man har en "finare" bil, och då kostar underhållet mer. Volvon bryr man sig inte så mycket om, och det gör ingen annan heller varför den står säker ute på gatan och i garage. BMWn däremot oroar man sig för att ställa på gatan. Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att BMW är en mycket dyrare bil att äga, men så kostar det också att ligga på topp. |
|
Jag har absolut inget emot Volvosar, tycker faktiskt att dem är komfortabla och pålitliga bilar. I min släkt så rullar det många Volvobilar från 740 till V70 modellerna och alla är nöjda och kostnaderna är schysta för att äga en sån bil jämnfört med min BMW. Min pappa hade en trimmad 740 TIC 1990 (idag har den rullat en bra bit över 1 miljon km!!!) och det vart inte många bilar som hade en chans rakt fram vid ett rödljus, men börjar vägen svänga då önskar man att man hade bmw´s väghållning. En Volvo S60 T5 Sport, MTE el BSR Steg 3 trimmad är en av mina önskebilar just nu. Jag förstår inte varför det är min önskebil men den kör ifrån allt på vägen nästan rakt fram... Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
Jirar |
Alltid lika kul när det tas upp någonting om Volvo, vissa här går verkligen igång så fort nån säger Volvo. En sak jag alltid märkt när det skall klankas ner på Volvo så är det oftast grabbarna som kör 318 från typ 88 eller nåt liknande, varför är det så??? Otroliga aggressioner över ett bilmärke. |
Jirar |
Powermac: Glöm inte att Volvo XC90 tog hem titeln mest nöjda kunderna denna gång. Tydligen så är inte 5-Serie ägarna lika nöjda med sina bilar denna gång. |
|
Vad kul att ni engagerar er här på forumet, för det första så var mitt intresse genuint vad gäller ett BMW köp och för det andra så var det intrycket jag fick som nykomling på forumet att det fanns mer problem med bilarna än vad jag trodde. Jag har under ungefär 10 års tid haft 3 st olika BMW motorcyklar varav en ny och har lärt mig uppskatta kvaliteten och känslan i dom. Det kanske var den kunskapen som fick mig att reagera på bilarnas problem? Jodå jag är fortfarande spekulant på en Touring, men genom utbildning så kommer också kunskapen och jag är vetgerig när det gäller att få kunskap inför ett bilköp, så då är detta forum ett utmärkt bollplank. MVH Masen |
|
|
mas, detta har du väldigt rätt i.. Jag får väl hälsa dig välkommen och hoppas att du blir lite bättre bemött i fortsättningen än i en del föregående inlägg som jag tyckte var lite hårda... var själv väldigt kritisk innan jag köpte min bmw (530 touring -93) och då läste jag mig till väldigt mycket matnyttigt här inne... men nu så är jag väldigt nöjd över mitt beslut att välja en bmw, även om rosten infinner sig på min (nederkant på ena dörren) men annars så verkar den vara väldigt driftsäker vilket är det viktigaste, sen finns det ju fler saker som ger mig bra bonus och det är ju kvalitét känslan när man kör och komforten.. det enda råd jag kan ge dig är att åka och provköra några så du får uppleva den eventuella skillnade som enbart DU kan uppleva. Lycka till och ha inte för bråttom MVH Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.