|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan på er, har länge funderat på att byta bil till något roligare än min gamla 945 och har blivit intresserad av Bmw ex 525i touring. Efter mycket letande och sökande på nätet har jag försökt att bilda mig en uppfattning om bilarna. Jag har kommit fram till att det är körglada roliga bilar MEN med en hel del problem som jag inte känner igen från volvon, hur kan 90:tals bilar rosta på detta sätt som beskrivs i inlägg efter inlägg? (själv har jag inte petat på en rostfläck sen jag körde opel) Alla dessa elektronikproblem som verkar förekomma och att man ska utgå från att varje bil har gått dubbelt mot mätarens ställning. Jag vill att ni försöker övertyga mig igen, för mitt bilägande ska vara bekymmersfritt och lättskruvat, Mvh Masen | |
kilroy |
Köp du dig en Volvo så blir du säkert nöjd... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Här har du en volvo som säkert är körglad Länk. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Hittar du en rostfri och fulldokumenterad 525i Touring i fint skick, så kommer du att önska att du köpt en tidigare :) Volvo 945 är ungefär 17 ljusår ifrån körglädjen i en E39..Ingen katastrof att äga heller nu när du vet vad du ska kontrollera i en E39(antar det när du skrev som du gjorde). Håller visst med om att rosten inte är ett roligt kapitel,men det finna värre exempel än BMW på den fronten..Börjar på M och slutar på ercedes ;) Mvh Janne. |
|
|
mas: "Jag vill att ni försöker övertyga mig igen, för mitt bilägande ska vara bekymmersfritt och lättskruvat" Du kommer in här på forumet som "gubben i lådan" och skriver ditt första och ENDA inlägg där du i stort sett bara klankar ner på Bmw, och skriver att du ska köpa en Volvo igen nästa gång du byter. Tror du verkligen att någon här inne verkligen orkar lägga ner tid på att övertyga dig att köpa Bmw när du har denna inställning?? Att du sedan indirekt påstår att gamla Volvosar INTE rostar, att Bmw har elektronikproblem, och att var o varannan Bmw har backad mätare, gör ju inte heller att man blir mer uppmuntrad att börja diskutera. Man vill ju inte börja med o försvara ett bilmärke det första man gör. Som det redan skrivits ovan så befinner sig Bmw (ta vilken modell som helst, även en 10 år gammal) som sagt ljusår från den 945 du rattar idag. Du skrev att du själv vill kunna meka med bilen som du tänkt köpa. Då kan jag upplysa dig om att varken en Bmw eller Volvo av dagens modeller är speciellt lättmekade. Köp en 05:a Lada Niva Jeep om du verkligen vill ha lättmekat OCH en ny bil. Jag vet inte hur pass ny bil du tänkt införskaffa eftersom du glömde skriva detta. Ganska stor skillnad på en 525i Touring -93, 525i Touring -97, 525i Touring -05.... Köper du en -93:a så får du nog vara beredd på o meka lite då o då eftersom detta är en bil med en hel del mil och olika ägare bakom sig. Köper du däremot en -05:a så har den "fri service" kvar (om den är svensksåld), då slipper du både meka OCH betala. Spelar nog ingen roll vad för bil du köper om den är snart 13 år gammal, du blir ändå tvungen o laga den titt som tätt, vare sig du vill eller ej. Ta du o fundera på detta, återkom gärna sedan. Men som sagt: fundera på saken, engagera gärna panelen, men skriv inte inlägg och engagaera panelen om det inte finns genuint intresse. |
|
|
Det är inte så konstigt att det till största delen står om fel på bilarna när man läser i forumet Har du nongång sett en rubrik som säjer (Hjälp bilen rostar INTE) =) Jag tror inte att det bara står positiva saker om Volvo på ett Volvo forum |
|
|
Det hela handlar om vilken person du är. Själv får jag allergi bara när ordet Volvo nämns. Detta beror på att märket totalt saknar dom attribut som tilltalar mig vid bilköp. Jag är en pedantisk estet med krav på total kontroll, körkänsla utöver det vanliga, Instrument och reglage i minutiös Leica klass, samt en brinnande passion för bilar som har det där odefinierbara lilla extra. Inget av detta kan jag återfinna hos Volvo… Det handlar alltså inte om prestanda eller posörpotetial för min del. Även om kanske många väljer märket av dom anledningarna. För mig är Volvo ingen bil, utan en plastig och tråkig apparat som kan bitvis vara riktigt snabb. Alltså inget för mig. ;) Om du vill köra totalt bekymmersfritt och ekonomiskt så får jag rekommendera en nyare japan. Visst, BMW är inte utan problem. Men det är verkligen inte dåliga bilar. För då blir man inte utsedd till nummer ett i kategorin mest nöjda ägare år efter år. Sen om du går in och kikar på ett forum så är det alltid problem som diskuteras, detta oavsett märke. För när såg du senast ett inlägg i stil med idag gick bilen bra tra la la??? |
|
| Låt karln ha en åsikt! Trist att han blir bemött med sura uppstötningar bara för att han kommer från Volvohållet. Vi gillar alla BMW, men visst får man intrycket att det är mycket fel, eftersom vi aldrig skriver om hur bra bilarna går. | |
|
Klart att man tar upp saker som har gått sönder och man behöver hjälp med. Det är stor del därför man har ett forum tycker jag. Lägg ett inlägg och fråga hur många som har bmw UTAN elektronikfel och rost så lär du finna oändligt med folk som är hel nöjda. Ang Volvo kan jag bara skriva vad en bmw-handlare som jag var i kontakt med för 3 år sedan berättade: En äldre man kommer in på bmw och säger att han tyvärr inte kommer köpa fler bmw. Har provat en ny S80 vilket var det bästa han någonsin kört. Försäljaren lyckades dock övertyga mannen om att ändå prova en 5-serie.(E39) Efter provkörningen sa mannan lite snopet: Jag tar den, utan vidare kommentar. Säger mycket tycker jag. Prova själv och jämför med din gamla 945. |
|
|
Jämför även vilken årsmodell och vilket slitage du får för en given summa. Självklart ska du inte snöa in på bara Volvo och BMW, vidga vyerna. Flåklypa |
|
kilroy |
Jag instämmer helt med Rolex i första delen av hans inlägg. Vi har sett åtskilliga inlägg liknade det som "mas" författat, ofta som deras första inlägg. Som regel återkommer inte trådskaparen till tråden vilket bara visar att det är ett blajinlägg. Som sagt...det finns många sätt att förbättra kvaliten på detta forumet, hårdare moderering av misstänkta blajtrådar är en möjlighet. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
bustorp |
mas har ju delvis rätt. Det finns vissa elektronikproblem på BMW, det kan man klart läsa här på forumet. Förekomsten av skruvade bilar är också högre på t.ex. BMW o Audi, jämfört med Volvo, det kan ingen förneka. Mycket beror på den flitiga importen. Däremot håller jag inte med om att de rostar mer än Volvo. Jag har sett en del bilar genom åren som jag rekondat och måste säga att BMW är nog ett av dom märkena som har minst bekymmer med synlig rost i karossen, så där har mas helt fel. Vissa sjukdomar uppträder på alla bilar, ex. nyare Volvo har bekymmer med bakbromsarna, spökande "motorfel" (enligt varningslampan), vindrutor som spricker bl.a. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Håller med Rolex.. Trisst att börja med att försvara märket istället för att diskutera seriösare saker med folks erfarenheter.. Mas: Jag tycker du skall köpa dig en volvo så man slipper ditt gnäll på det här forumet, eftersom jag kan bara instämma med att BMW inte gör felfria bilar. BMW 525i 24v -90 |
|
|
Var och en blir salig på sin religion....många moderna bilar har sina förtjänster och attraherar därmed olika målgrupper, vilka ofta är övertygade om att de minsann har den "rätta" bilen. Detta är på sätt och vis också riktigt många gånger eftersom den valda bilen ofta har precis de kvaliteter köparen eftersträvat eftersom de aktivt valt bilen... Efter att ha "fått ärva" en Vovlo V70 2.4t som tjänstebil kan jag bara säga: jag har sällan kört en mer överskattad bil! Visst den är bekväm, ganska snabb och säker....men TRÅKIG och DYR i drift! Kvaliteten är "crappig" och som exempel på detta kan nämnas att framvagnen behöver renoveras (bussningarna) var 4000:e mil på i stort sett alla V70 - så också på denna bil. Service- och reparationskontot är jag synnerligen glad att jag inte behöver betala! Bränsletörsten överstiger dessutom en A-lagares... ;o) Gudskelov har jag en chef som själv kör en BMW M3, så nu skall Pansarkryssaren Potjemkin (jag kallar den så eftersom den är så himla otymplig och oförfinad att ratta) bytas in och nu blir det nog en 3-serie touring av nya modellen....kan knappt bärga mig! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vill bara säga det att jag har haft en hel del bilar genom åren,bla Volvo. Senast hadde jag en Saab 9-5 aero.I våras köpte jag mig en e-39a. Jag har aldrig tidigare kört en skönare bil,helt fantastisk. Det kostar lite att ligga på topp.Bmw ligger ju många år före Volvo. Det går ju inte ens att jämföra. hälsn Whalle. |
|
|
Johan B. Hur mycket vill V70in ha i bränsle? Jag kör min s60 t5 enligt färddatorn på 0.7-0.75 i 100km/h. Stadskörning ligger den på ca 1.1-1.2. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Jag snittar nog någonstans 0,9-0,95 l/milen, men då sjönk förbrukningen ändå med ca 0,05 l efter de bytt bakre bromsskivorna/klossarna och handbromsbackarna (troligen låg de på pga att beläggen lossnat i handbromsen - vanligt fel enligt Vovloverkstaden). Då kör jag ändå nästan bara långkörningar med Potjemkin... Jag hävdar inte att Potjemkin är en dålig bil, men det är en bil som inte har de kvaliteter/egenskaper som JAG efterfrågar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Våra V70 på jobbet (ett 20-tal blandade man. o aut.) 2.4:or tar ca 0,85 långkörning, det är inte så farligt. Kan bero lite på hur man kör, precis som med BMW, eller hur? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Johan. Ok, jag trodde förbrukningen skulle vara värre, tror många med e39 snittar liknande siffror. Jag kan mycket väl förstå att V70in inte tilltalar dig, jag tycker själv att det sämsta med s60in är just kördynamiken (trots sportchassie) och då är den förmodligen en hel del bättre än Potjemkin. Svärfarsan har en V70 D5, jag brukar låna den ibland och när man är klar är det skönt att hoppa in i min "BMW" igen :-D Värre är det när man kört någon BMW med M-fahrwerk.... :-D Flåklypa |
|
|
För sin storlek så är inte V70 2,4t speciellt törstiga, gissar att den är ganska jämförbar med en 525 Touring E39. Min fru kör vår 16 mil per dag mestadels motorväg (120-130km/h) + att den rullar lite till och från affären och färddatorn brukar stå på 0,85-0,87 när jag tankar upp den och detta är en automatare. Vill man köra märkbart snålare så måste man byta till en mindre bil eller en diesel. ___ //Ulf |
|
bustorp |
Som milslukare är det egentligen inget fel på V70. En viss bil är bra till dess användningsområde. V...on lastar bra, lufsar på bra på stora vägen, det gör inget om hunden äter upp inredningen bak eller kladdar ner rutorna och pälsar ner, är förhållandervis billig i drift o inköp. Men det är fortfarande en V..vo och en princip är fortfarande en princip. Min princip är: Ingen V..vo i mitt garage. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.