AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.567

Hjälp med tydning av felkod / felmeddelande.

Ma
38
Magnus K
850Ci 6-vxl
Hej!

De senaste dagarna har checklampan tänds och jag får ett felmeddelande på displayen.
Dock så har jag pixel fel på min display så jag ser inte riktigt vad det står.
Tänkte ni kunde hjälpa mig att gissa.

Det ser ut om det står "check engine outflow" men jag är inte säker på sista ordet.
Finns det ett meddelande som lyder som ovan och vad innebär det i så fall?

Meddelandet kommer endast när jag startar bilen, och försvinner så fort jag börjar rulla.
Bilen är en 850 från -92 med manuell låda.
Kan även nämna att den går taskigt på tomgång när den stått över natten, men efter några minuters körning är tomgången perfekt och så är den hela dagen. Även om bilen står en längre stund.

Tacksam för hjälp.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det sista ordet skulle kunna tolkas som 2 i och med pixelfelet: [oil low].

Att den går dåligt vid kallstart borde bero på någon ventil i oljesmörjningssystemet som står öppen när du stängt av motorn och dränerar hela oljesystemet, antagligen i kombination med en olja som har dålig kallviskocitet; t.ex. 15W-40.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mao - kolla oljenivån först om du inte redan gjort det.

Mvh
Ma
38
Magnus K
850Ci 6-vxl
Hej!

Ne, oljan finns det i, möjligt att någon givare felar isf, men rätt mängd är det i.

Fick ett tips från en att det kunde vara fel på någon lamdasond, men dock osäker då man inte ser vad det står.
Får åka in till BMW och läsa av koderna.

Besiktigade bilen för ett tag sedan och fick bra avgasvärden, kan ju iofs pajat sedan dess.
CO: 0.0
CO 25500: 0.0
HC: 001
LAMDA: 1.00

Den ryker inte vid kallstart, dock så tycker jag det luktar lite bensin om den sedan detta fenomen upstod.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.