|
|
|
|---|---|
|
har nu fått ihop min 320 efter att ha bytt ventiltätningar och kam i toppen, bilen går som innan (fast utan all blårök :) ) och går bra..dock har jag ett problem! missar lite på tomgången och när man kör på låga varv, mest runt 2000 rpm...mellan 1700 - 2300 för att vara lite mer precis... man känner liksom hur motorn missar när det händer, trodde först på hardyskivan för den är lite sliten men bilen hade inte detta problem innan jag rev ner den...har satt i nya stift (ngk bp5es) och kollat elektrodavståndet, mycket fin färg på alla stiften! har nya kablar, rotor och lock är nya sen i februari-mars ngn gång, några hundra mil gamla ca...där är ju lite märken inuti locket men inget allvarligt än så länge :) förutom ovanstående problem så går bilen bra, drar fint upp till varvstoppet, ingen tvekan eller nånting bara precis där runt 2000 rpm som det inte vill funka riktigt...skall säga att tändningen är inte särskilt vetenskapligt ställd, vred fördelaren tills där jag tyckte bilen gick bäst och finjusterade sen så det stämde med markeringen i godset på fördelaren...men det ska väl duga? MVH Johan K | |
nxv |
min är likadan när den är kall... :/ Bilen på G: Länk |
|
tillägger att spolen är ny den också samt kabeln mellan den och fördelaren är ny den också! MVH Johan K |
|
|
Min har samma problem, det kvittar hur man släpper kopplingen osv. Provat bränslefilter? Mvh // rasmus |
|
|
bränslefiltret är nytt, visserligen ett par månader gammalt men inte särskilt använt så att säga...som sagt så gick bilen klockrent innan jag rev den, frånsett blåröken då :) har även ngt konstigt ljud, precis som om ngt fläktblad PRECIS skulle toucha emot plasten eller ngt, ökar med motorns varvtal, måste hitta det ljudet också..hade det en gång innan då jag hade haft sönder rotorn så att varvregulatorn (fjädergrejen på rotorn) blivit lös och slog emot locket när rotorn snurrade, men nu har jag en vanlig rotor utan varvstopp och den sitter fast som den sak...skall som sagt undersöka saken imorron MVH Johan K |
|
|
Om motorn har original komp. kamaxel och grenrör måste du ställa tändningen efter bmw-s instruktion för din fördelare. Det funkar aldrig bra att stå under motorhuven och vrida fördelaren och gasa på tomgång. Det kan bli flera grader fel när du kör på fullgas med belastning. I lindrigare fall tappar man hästkrafter, sämre fall kommer bitar av kolven ut i avgasröret, ungefär som vid för mager bränsleblandning. Jag gissar att du har för sen tändning där vid 2000varv/min. Nisse |
|
|
hmm...låter inte helt orimligt! om jag nollställer motorn och ställer rotorn mot markeringen i fördelargodset, räcker det eller måste jag ha stroboskop för att få det rätt? men en grej som jag inte riktigt får ihop, att när jag startade bilen första gången efter att jag skruvade ihop den (och hade då inte ändrat fördelaren) så gick den sämre, missade och var orkeslös, var kommer detta ifrån? det enda som jag ändrat på i tändsystemet är nya stift...den började gå bra först när jag vred fördelaren...vad kan ha orsakat det felet, för det påverkar ju säkert detta felet så att säga...skall ta och ställa om tändningen imorron då! MVH Johan K |
|
|
Jag skulle absolut använt stroboskop. Det är väl inte så enkelt fel, att fördelaren hamnat i fel läge? Kanske på grund av att kamaxeln hamnat ett hack fel. Jag vet inte hur driften av fördelarn i förhållande till vevaxeln funkar på en bmw-84. Nisse |
|
|
att fördelaren sitter fel är väldigt möjligt! dock har inte kammen hamnat ett hack fel, jag har gjort det misstaget en gång och bilen blir fan okörbar :( så det är det inte... drivningen av fördelaren funkar som så att det sitter ett drev mellan vevaxel och kamdrevet, på bilar med motronic driver detta drevet enbart oljepumpen men på bilar som har l-jetronic (som min har) så driver detta drevet också fördelaren...jag kollade markeringarna mycket noga då jag vet hur lätt dom rubbas, men visst det är inte omöjligt att det rört sig! men å andra sidan så går bilen alldeles för bra för att det skulle kunna vara något sådant, iofs vet jag inte hur mycket "felmarginal" man kan justera bort genom att vrida fördelaren...men jag skall ta och kika på det idag, har ingen stroblampa själv men får jag inte rätt på det får jag uppsöka sådan... MVH Johan K |
|
|
har nu försökt att få rätt på detta men har insett att det inte går...skall inhandla ny rotor + lock nu i veckan och skall köpa stroblampa med så man kan vara duktig och ställa skiten...ställde om det hela lite igår och öppnade stiften från 0.6 till 0.7 mm, vilket gjorde att rycken vid 2000 rpm är helt borta...dock missar bilen ngt helt otroligt mellan 3-4000 rpm och är väldigt svår att köra där...såg då att locket har fått mer beläggningar än vad jag först trodde på insidan, så nytt lock och rotor kan ju inte skada! MVH Johan K |
|
|
nu äntligen har jag löst felet! fick igårkväll tipset av en likasinnad entusiast att man skulle ställa tändningen med motorn på 1500 rpm, det var ngt med att vikterna i fördelaren inte var aktiva på tomgång, men vid 1500 började dom röra på sig...ställde maskin på 1500 och vred på fördelaren...vilken skillnad! svarade direkt och gick att vrida fram en jämn och fin gång rätt snabbt...går perfekt nu! putsade även av fördelarlocket då det inte var spår i kontaktytorna, enda beläggningar... gokväll! MVH Johan K |
|
|
Verkar som man ska satsa på detta själv också så kanske man får bort dessa ryckningarna när den är kall. Mvh // rasmus |
|
|
ja det tar ju inte mer än 5minuter att prova! vrid fördelaren tills du hör att motorn går som lättast, sen vrider du tillbaka fördelaren lite lite... MVH Johan K |
|
|
Det är ju centrifugalvikternas läge i fördelarn, i förhållande till varvtalet som du måste ha stroboskop till. Titta i reparationshandboken. Där finns tabeller med fördelarnr. varvtal och förställn.grader. Är du inte rädd om motorn? Nisse |
|
|
lugna ner dig några grader :) nej men skämt åsido, nu går ju bilen som den ska och jag har fin färg på stiften också, det står antagligen inte så exakt som man kan få det med lampa, men eftersom det funkar som det ska så ser jag inte problemet? MEN du får jättegärna utveckla dig, jag vill ju lära mig! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.