|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har efter att varit intresserad av en audi a4 mer och mer sneglat mot BMW. Sportigare och snyggare såklart! Vad ska man speciellt kolla efter på en BMW 330i sedan årsm.00-01? Några slitdelar som är speciellt dyra? Hur är ägarkostnaderna på en? Dyra servicar? När ska kamrem (kedja?) bytas? Hur täta serviceintervall är det? Vad ungefär ska man betala för en 00-01a som inte gått mer än 10000 mil? Är BMWs fyrhjulssystem någonting att ha, eller ska man ha den vanliga bakhjulsdriften? Allmän fråga, hur är en E46a med alla system på vintern?`Bakhjulsdrift har ju en tendens att sladda ibland! :P Mvh Claes | |
|
Välkommen till forumet! Ett ordspråk som gäller här är: "Sök och du skall finna" :) Sök exvis på 330, E46 osv / Mvh Joakim Länk |
|
|
Prova använd sökmotorn, finns otroligt mycket att läsa i gamla trådar. //Henrik |
|
|
Edit: ufo hann före! //Henrik |
|
|
Det finns ingen kamrem på 330i, serviceintervallen är ca 25000 mil / 1 gång per år beroende på körsätt. 330 har varit förskonad från problem med länkarmarna, som annars kan vara kostsamt att byta. Annars är det speciellt, bromsskivorna är dyrare till 330 än någon annan 3ser efterom dessa är större på 330. Servicarna varierar beroende på var du servar och vilken service det är. Intervallen ser ut så här olja->insp1->olja->insp 2. Riktpriser för servicar är. olja: 1000-1700 insp 1: 2800-4000 insp2: 3500-6000 Detta är beroende var du bor, var du servar osv. Bilen är bra som vinterbil, med DSC III så slipper du åka på tvären! BMWs Xi system är inte bland de bättre på marknaden tyvärr. En 330i (sedan) med 10.000 på mätaren som är svensksåld, välutrustad, med vinterdäck skulle jag tippa går på ungefär 185.000. Mängder av mer djupgående information finns om du använder sökfunktionen. |
|
|
2500 mil Acey, annars tycker jag synd om din bil :) 330n är inte särskilt förskonad från länkarmsproblem/spindelledsproblem vad jag vet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Of course, 2500 mil :o) Enligt BMW Group tekniker sitter det andra länkarmare på 330in, kan väl vara omöjligt att han enbart menade coupén? |
|
|
Att 330 inte är förskonad från länkarmsproblemet fick jag nyligen själv erfara, men BMW gjorde ett goodwill-åtagande. Jag vet ej vad ett länkarmsbyte skulle gå på utan goodwill, men det måste ju finnas någon bortre gräns i form av mil och år som gäller. Jag tror knappast att BMW skulle ge goodwill på en 98 som gått 23000 mil. |
|
|
Jag har fått byta vid 3500 mil på min bil. Det sitter en förstärkt variant av länkarm på 330 från fabrik. Det är inte det som är problemet utan spindelleden. Den verkar vara av mer eller mindre samma kvalite som från produktionsstart. Just på länkarmar har jag förstått de som 10 000 mil som maxgräns. Jag fick igenom ett byte på 328an trotts att den rullat strax över 10 000 mil, men detta var pga de var andra gången de bytades. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Jo, det hänger kvar sedan e36orna. Vet du om det är 10.000 mil eller om det är 8.000 på goodwill för länkarmar? Jag har fått ett svagt klonkande vid låg fart över fartgupp, 8000 närmar sig snabbt så är det länkarmarna så är det "skönare" att ta detta på garantin... |
|
|
Jag skulle tro att du har kräningshämmarstags problem :) Läs dagboken för mer info eller kika under mektips. Annars kan du själv kolla om du har glapp i spindel leden genom att hissa upp en av de fämre hjulen och ta ett stadigt tag i hjulet och känna efter ett glapp i sida. Det känns VÄLIGT tydligt om de är glapp i spindelleden. Normalt sett skall det inte finnas något spel alls. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Glömde svara på din fråga dock, på länkarmar är jag väldigt säker på att det är 10 000 mil som gäller. Frågar du Bmw dock så finns det inga som helst satta gränser utan det bedöms från fall till fall. Yeah right :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Oj, sicken respons! :) Tack så mycket för alla svar! Rekommenderar ni att helt strunta i att titta på fyrhjulsdrivna 330:s? Det känns som om det skulle vara lite kul att ha ändå! Men inte om det är dåligt såklart. Servicarna verkade ju inte vara så dyra som jag hade föreställt mej... Hur är bränseekonomin då? Hur mycket drar den? Är det väldigt dumt att köpa importerat? Hur mycket lägre pris bör en import ha? Mvh Claes |
|
|
Blackhelm: Ber om ursäkt att jag stjäl din tråd lite med personliga frågor, Xi systemet är det inget "fel" på, men det är inte lika bra som Volvos haldex eller Audis Quattro-system. Min bil drar mellan 0,73 - 1.23 beroende på körsätt. 1.23 är uteslutande stadskörning i Göteborg med en snittfart på 21 km/h över en hel tank. 0.73 är motor-/landsväg med farthållare. Det är inte dumt att köpa import, se bara till att du har hela historiken klar innan köp (detta gäller givetvis svenska bilar också). Svårt att säga hur mycket mindre du ska betala, jag skulle betala allt mellan 0 till 20.000 kr mindre beroende på bil/historik. Wendtan: Misstänkte också det när jag läste din dagbok, får kolla det i helgen när jag får tillbaka bilen efter byte av framrutan idag. |
|
|
Jag skulle inte välja den fyrhjulsdrivna, men framkomlighet är å andra sidan inget som jag bryr mig om. Det skulle inte förvåna mig om majoriteten av de 330 som erbjuds på begagnatmarknaden är importerade. Jag skulle inte använda någon tumregel av typen svensksålt eller importerat utan göra en noggran bedömning av de exemplar som verkar intressanta med tanke på körsträcka, årsmodell, utrustning, förväntat skick, färg, interiörklädsel, osv. Förvisso skulle jag på ett sätt vara mer misstänksam mot en bil som nyss blivit importerad. Hittar jag två objekt som verkar i övrigt likvärdiga skulle jag nog först i andra hand titta på den som nyss importerats till Sverige. |
|
|
Acey: Just klonkande från framvagnen vid farthinder osv är i princip alltid kräningshämmarstagen eller pendelstagen som bmw kallar dom. 303 kr med CS rabbat inkl nya muttrar per sida kostar dom. De blir kusligt tyst sen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Strålande, det får bli helgens projekt! Kan man på något enkelt sätt konstatera att det är just kräningshämmarstagen? |
|
|
Pendelstaget har sin övre fästpunkt på fjäderbenet, strax under fjäderns nedre stödplatta. Sedan går det nästan rakt ned till krängningshämmaren. Rimligen borde det räcka med att svänga ut framhjulet till max, så kan man sticka in handen bakom hjulet och greppa staget. Då borde man kunna känna om det är glapp, förutsatt att krängningshämmaren är avlastad, vilket man antagligen inte kan räkna med om den står på marken. Lyfter du upp framänden på bilen, så att båda framhjulen är i luften, borde det räcka för att avlasta krängningshämmaren, varvid ett glapp skall kunna upptäckas om du skakar på staget. Detta är en gissning från min sida, jag har aldrig provat det, men det kanske finns andra som vet bättre. |
|
|
Nja, man kan plocka av dom och känna lite på leden i ändarna. Men de är lite svårt o simulera krängningshämmarstagets påfrestningar när man håller det i handen :) Vid 8000 mil behövs dom ändå bytas inom 1000-2000 mil. Men är det inte glapp i dina spindelleder och du har ett klonkande ljud vid ojämnheter från framvagnen så kan det i princip bara vara kräningshämmarstagen vid det miltalet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nockenwelle: Det är en fin teori, men du kan tyvärr inte framkalla de krafter med handen som staget utsätts för när du kör över en ojämnhet. Jag har aldrig lyckats känna glappet med handen på någon av mina e46:or. Viktigt vid byte Acey, är att som Nockenwelle påpekar hissa upp hela framvagnen och inte bara en sida. Annars avlastar du inte de stora kräningshämmarstaget som går parallellt genom hela framvagnen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Givetvis kan man inte med en eller två händer framkalla de krafter som uppstår vid körning, men det gäller ju många andra glapp i hjulupphängningar också, vilka kan kännas med handkraft. Men därav följer ju inte med nödvändighet att man kan känna det glapp som är aktuellt här. Antagligen kan även väldigt små glapp ge upphov till missljud. Det gäller ju dessutom att man drar i staget åt rätt håll, så att man simulerar den rörelseriktning som ger upphov till ljudet. Men som sagt, jag gissade bara och de stämmer säkert som du säger wendtan, att det är svårt att känna det glapp som ger upphov till ljudet i dessa fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.