|
|
|
|---|---|
|
Sitter rätt så klämd mellan dessa två bilar. Har en kompis som säljer sin 330 I -01, svensksåld, för 180k. Sen så har jag hittat en hel del fräscha 328:or (E46) runt 160k. Fast dessa är då coupe. Jag är mest sugen på coupeér, men vet inte om jag ska slänga bort chansen på en 330 bara för den är fyra dörrars. Fyra dörrars bil är ju alltid bra att ha. Försöker hitta för- och nackdelar för de två olika. Någon som har erfarenhet av dessa två och kan komma med lite erfarenhet? Blir galen :) Och är det värt o köpa en 328:a -00 ur ekonomi punkt? För det finns ju massa som ligger runt 130k och ifall jag köper en för 160k så kommer den väl falla mycket på nåra år? Medans 330'n kanske inte faller så mycket? | |
|
Prova kompisens 330 och försök sen motivera dig själv till att köpa en 328:a. Att köpa sedan när det är coupe du vill ha kommer sluta i misär. Leta rätt på den bilen du vill ha så att bilbytardjävulen inte kryper på dig redan efter några månader igen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Japp, ska ta o göra det idag. Vill även veta skillnaden på en 330i och en Ci ? Förutom det jälvklara (karossen). Så jag vet om jag kanske ska spara pengar och satsa på en 330 Ci istället? Vill ju ha 231hk =) | |
|
Skillnaden mellan i och Ci är ju just karossen. Ci har 2 dörrar och i har 4:a. Karosserna har för övrigt inga karossdelar gemensamt och är 2 väldigt olika modeller utseendemässigt. Om du klickar på länken nedan och väljer bilder så ser du hur min 330ci ser ut. 330Ci har ett klart högre nypris än sedanen vilket även visar sig på beg marknaden. Motsvarande årsmodell och modell på en sedan mot en coupe brukar betyda 20-30 kkr upp på coupen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skillnaderna mellan coupé och sedan är nog ganska få och lätta att sammanfatta: Fyra dörrar är mer praktiskt Coupén verkar bullra lite mer, men hur mycket bulller det är i bilen beror ju starkt på vilka däck som bilen rullar på och hur slitna de är. En sedan med olämpliga däck bullrar antagligen mer än en coupé med "lågbullrande" däck och vice versa. Men jag tror att med likvärdiga däck bullrar coupén lite mer. Olika utseende på dörrsidorna invändigt. För min del tycker jag sedanen har snyggare framdörrar, sett innifrån, men det är givetvis en smaksak Olika utseende utvändigt, där coupén är snyggare i mitt tycke. Hur det är med fjädring kommer jag inte ihåg, sportchassi kanske var standard på coupé, men om det gällde även 330 vete sjutton, eftersom 330 E46 hade lite lägre och hårdare fjädring som standard jämfört med övriga E46. Annars är det nog inte så mycket som skiljer. Kanske det är lite lättare att hitta en coupé med få mil på mätaren, men då vill nog också säljaren ha betalt för det. När det gäller skillnaden mellan 328 och 330 så tycker jag mer än bara prestanda-skillnaden talar för 3-litersmotorn. Jag tycker den låter läckrare, har en mer karaktärsfull gång och känns överlag maffigare, på ett sätt som inte avslöjas av stoppuret. En av de trevliga sakerna med 330 är att hissa ner bakrutorna vid lugn körning i stadstrafik och lyssna på avgasljudet, då blir 30-sträckorna klart mer angenäma. Detta samtidigt som motorn normalt sätt inte hörs alls vid jämn fart på landsväg. |
|
| Utseendemässigt japp, men hur är skillnaden vid körning? Är coupen styvare och stabilare än sedanen eller tvärtom? | |
| Tackar för svaret Nockenwelle, får ta och testa kompisens 330 och hoppas den är vad jag söker =) | |
|
Varför inte en touring. Både praktisk och snygg, speciellt faceliftad. Touring har traditionellt sett hållt värdet relativt bra jämfört med sedan. Är allt som det ska med denna bil tycker jag priset är ganska bra med tanke på mil och årsmodell. Länk Racerbilen: Länk |
|
|
"Synd att man ej kan editera sina inlägg" Har hittat nåra fina 330Ci på mobile.de, bla denna Länk Men det känns sisådär säkert och handla av en privatperson utomlands. Ska kolla upp lite på tyska bmw's hemsida och se vad de har ... |
|
| Björn: Jo, BMW touring tycker jag är mycket fina, men tyvärr så är ej touring mitt förstaval nu :). Men blir det nån touring i framtiden kanske det blir en 330... | |
|
Tyvärr steptronic såg jag nu. Men andra gillar det. Racerbilen: Länk |
|
|
tyfon, en coupe måste ha sportstolar! Racerbilen: Länk |
|
|
Ojsan, det där missade jag :S... Men jädrans vad mycket smaskigt de tyska bmw återförsäljarna hade :) |
|
|
tyfon: bilen du länkar till säljs inte av en privatperson utan en fristående handlare. Tror iof det är säkrare att köra av en privatperson än denna typ av handlare (utan att vet något specifikt om AUTO KENAN). Ska du köpa i Tyskland så titta först på www.bmw.de. Lite dyrare men obefintlig risk att bli lurad. Som Björn säger så ska en Coupé ha sportstolar. Det hör till och bilen blir svårare att sälja när den dagen kommer om du inte har det. Håller även med Wendtan att om du har spanat på en Coupé och köper en sedan så kommer du inte att vara riktigt nöjd. Å andra sidan så går det ju att få loss en sedan för betydligt bättre pengar. Om valet hade stått mellan en 328 Coupé och en 330 Sedan så hade jag alla dagar i veckan valt 330'n. ___ //Ulf |
|
| Det är just det, är ju ute efter en coupe men kraften i 330:n kanske kompenserar det? Har nu kollat runt på bmw.de och där var de lite för dyra för min ficka :)... Fanns inte så många 01:or o välja mellan. | |
|
Motor kompenserar ALLTID utseende! Det är därför jag är så jäkla nöjd med att åka 330 Touring. Liten kombi med stor motor, det är receptet för mig. Det bästa av två världar, helt enkelt. |
|
|
Nu blir man vä lynchad, men ha is i magen. Det går att få de här bilarna långt billigare än vad begärda priser säger. 100 för 328 och 140 för 330 är inte priser för vrak. Men Coupen ligger kanske ngt högre. JAg tycker 328:an har jävligt fina prestanda, stark och civiliserad, men en 330 är ju The motor om man vill åka sexa för rimliga pengar. Hade hellre åkt 4d 330 än 328 coupe, man KÖR ju sin bil och köper den inte för att skaffa nåt löjligt kredd pga utseendet på den. Fast visst, Coupen är vacker. Min kompis 330 drar faktiskt ganska mkt mer än 328:an som jag upplever vara mkt snål. Det är inte oviktigt, varken för 2:a handsvärdet eller för ekonomin nu när bensinen verkligen är DYR. Till sist, prova och prova igen, det är kul att leta bil. Dra ut på det, jag önskar jag vore bättre på det. |
|
|
Några skillnader som inte ännu nämnts: Ifall du har långa armar och tycker om att vila dem på armstödet i dörren, är Ci:ns armstöd betydligt skönare eftersom det är vadderat. Ci:n har elstolar som standard, vilket iofs också en välutrustad sedan kan ha. Dessa har lite bättre inställningsmöjligheter eftersom de är steglösa. På äldre modeller tror jag också att stolarna är lite lägre monterade på Ci än på sedan, men denna skillnad verkar ha försvunnit på senare modeller. Som redan har nämnts är ju Ci:n också onekligen vackrare, och visst är det värt pengar. Hur mycket är upp till var och en :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.