AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.800

det plingar tre gånger i min 525 91a... vad är de för något?

mi
8
misfritz
525i -91
de plingar i min bil i bland ... och de står inte något på den lila dator skärmen.... är lite orolig vad de kan vara för jag har nyss köpt bilen.. snälla kan nån hjälpa mig?
P.S. jag har lila färd datorn
MVH/ Markus
Memo!
Plingar tre gånger innan varje HEL timme.

///Micke
Touringklubben: Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Kan vara att utetempen sjunker med 3 grader eller nått sånt :)
Yttertempen plingar bara en gång, inte tre.

///Micke
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Palle83: sen piper det inte heller för att utetempen sjunker med 3 grader.. det piper när den kommer ner till 3 grader C =)
mi
8
misfritz
525i -91
tack micke olsson!... blev lite orolig! tack än en gång.

MVH/ Markus
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Okaj det är väl en gång då :D var länge sen jag åkte i en e34 :/ Men Spajjjs det piper om tempen sjunker med ett visst antal grader, men det kanske går att ställa om
Nej, det plingar bara en gång NÄR temperaturen är +3 grader eller lägre.

///Micke
Ulke
Det PLINGAR inte...det piper (red. anm.) :o) Plingar gör det bara från check Controlen

//Ulke
Och vad kommer PLINGET ifrån när det är +3 grader eller kallare?
Jo, från Check Controlen!

///Micke
Ulke
Haha inte det jag menade men skit samma skojjade bara lite, menade när klockan piper varje hel timme
mvh Ulke
Då plingar den oxå.
Det är samma högtalare.

///Micke
Ulke
Då har du en konstig modell.... Plingar gör det när t.ex spolarvätskenivån är låg eller du glömt lysena på och det är definitivt inte samma ljud som noteringen för varje hel timma, i så fall har du gravt nedsatt hörsel.

Var ljudet kommer ifrån skiter jag i....

Ulke
Allvarligt, nu får du ge dig.
I CC kommer det upp i klartext "A-temp +3C" samtidigt som det plingar EN gång.
När memo är aktiverad så kommer det i klartext upp "UHR 17:59" och då plingar det TRE gånger. Detta 15 sekunder INNAN varje hel timme.

Självklart kommer det upp lämplig text även till dem olika "felen" du har som exempel.

Allt detta kommer i samma display, den under hastighetsmätaren och samtliga ljud från CC kommer från SAMMA högtalare och den sitter ovanför pedalerna!
Den typen av högtalare kan inte ge ifrån sig olika typer av ljud. Därav olika antal PLING!

///Micke
Ulke
Haha, du behöver inte bli bestört över en sådan här sak, se det med glimten i ögat sas...

Men i min 540-1995 så är det i alla fall olika läte på varningsplingen och memotonstötarna.....

Du är välkommen att lyssna om du har tvivel....

mvh Ulke
Hade jag, som du uttryckte det, haft gravt nedsatt hörsel så hade jag garanterat inte höt plinget alls.

Dessutom är jag inte bestött i sakfrågan utan snarare på ditt sätt att uttrycka dig.

///Micke
Ulke
Då ber jag så mycket om ursäkt för mitt klumpiga sätt att uttrycka mig, men vidhåller mitt ställningstagande i sak...

//Ulke :o)
I så fall är det någon årsmodellpryl.

Jag är helt 100 på att min plingade med samma ljud. Jag bytte även högtalare för original gick sönder. Den nya lät oxå lika.
Hade ju en 530iAT -93.
Nu säger polaren att hans 530iAT -95 låter olika. HUMMM...

Det konstiga är att ingen annan säger något.

///Micke
Min 91a har helt olika ljud vid varning än vid påminnelse inför varje timme, precis som Ulke beskriver.

Ett längre "pling"-ljud vid varning och ett mycket kortare pipljud (3ggr då) som påminnelse.

Alla e34 som jag kört/åkt i har haft samma. Och det är minst ett 50-tal. Men det säger ju egentligen inte så mycket., det har ju tillverkats rätt många fler... ;)

Rasmus
Ulke
Tackar för att det var fler än jag som upplevt samma sak, det var aldrig meningen att detta skulle bli någon debatt, mera ett överflödigt inlägg från min sida.
Anledningen till att jag ihärdigt fortsatte skriva var mer en principsak från min sida-om än löjlig.....

Ajja, nu var detta i alla fall slutdiskuterat från min sida, jag har fått min bekräftelse på att det tydligen förekommer vissa skillnader om än inte så betydelsefulla....

mvh Ulke
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Har också pipljud från klockmemo och pling från andra "varningar" i cc

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.