AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
945

Cab och dörrstängning...

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hej igen.

Måste fråga om rutorna ska åka ner med automatik för att sedan åka upp igen när man stänger dörren, det var så på polarens E36 325 cab och undrar nu om det är även så på Z3:orna?
Kan ju vara kul och veta så man inte klantar sig på en sån sak.

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Finns ingen sånn automagik !
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Tack å bock!

//Daniel
hej daniel jag ska ge dig ett tips kolla sömmen precis bakom dörrarna den verkar alltid gå sönder

mvh daniel iggesund
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Automatiken med fösterhissarna sitter på bla Z3 coupé. Inte på cabben.

Mvh
Bo-Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Finns oftast inget sånt behov på en cab.. Taken skall vara nere, det är ju liksom grejen. På en 325 familjebil kan jag förstå det för sådana kör man på vinter också..

Plusgrader och sol = nedcabbat, eller som Z3 Magnus säger, sol = nedcabbat oavsett temperatur..
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Korrigering: Ingen nederbörd= nercabbat, oavsett temperatur!
2,
295
2,8 power
Sedan har det med det rent tekniska att göra. Cabben hade varit mer tät kring dess fönster om man hade haft denna automatik. Dock är det mycket svårt att skapa en fungerade "kil" i sufletten där fönstret skall åka upp.

Därför är det högst ovanligt att i allmänhet att cabbar tillverkas med automatiken men där bilar med hardhop eller Coupé-utförande + har ett fönster med karm försätts med automatiken för att öka tätheten samt inbrottssäkerheten.

Mvh
Bo-Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Menar Du att Du fegar ur pga regn?? Över 100km/h kommer det inte in något vatten förräns det släpar sig runt sidorutorna.. Har hamnat i ösregn nercabbat... Bara att gasa!!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

He he, Jag råkade ut för en incidetn härom veckan. Kom åkandes nercabbat då en plötslig STÖRTSKUR kom. Det verkligen började ösa ned, men det var bara att öka farten lite så fick jag lite stänk i håret, och lite stänk på den översta delen på stolarna. MEN så komer jag ikapp en MB200E med en övningskörningsskylt på och måste sakta ner då jag inte kommer om pga mötande bilar, och åker man i hällregn i 40 km/h så blir det lite blötare på överkroppen.....
Måste ha sett rätt kul ut när en person med långt blött hår kommer omsladdandes med X antal retursladder både under och efter omkörningen, och därefter piper iväg med en kaskad av vatten efter sig!
Alltså: nederbörd vid början av åkturen= Tak på, annars alltid nerfällt!
Ps:Det vatten som släpar sig över sidorutorna brukar ju rinna bakåt direkt när det komit över och därefter "regna ned" på suffletskyddet.
Beppo:
Haha! Köp en Boxtser S! På min kan man cabba upp/ner i upptill 65km/h. Behöver alltså inte stanna!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag ratade boxtern till förmån för M roadstern, då bimmern är så mkt vildare/roligare! Jag skulle dessutom inte våga trycka på "cabbaupp" knappen i 65km/h, även om bilen tillåter detta! För stor risk för att åka på alldeles för dyra skador
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Rutorna åker upp å ner för att de ska va lättare att öppna å stänga dörren!
Det gjorde dom både på min 325 cupe & på M3 Cabben jag hade!
2,
295
2,8 power
Vadå lättare att öppna dörren?
Säger du att funktionen med uppskutning av rutan skulle underlättande av dörröppnandet?

Mvh
Bo-Erik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är vad han säger inte vad han menar. SJälvklart menar han att det underlättar låsning av bilen eftersom man slipper trycka upp rutan "manuellt". Lite får man ju läsa mellan raderna ibland...
2,
295
2,8 power
OK, sorry! Har lite svårt att läsa mellan rader lite då och då.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Precis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.