AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.819

världens konstigaste problem?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har haft problem med skrammel från höger hjul bak, typ allt bytt, som tex bromsbackar+expanderlås, skivor+belägg, ok, stötdämpare+fjädrar+fjäderbenslager. Allt sitter ordentligt och det tidigare oket var glappt men efter bytet blev det tyst, iallafall under några 100mil nu är problemet med skrammel tillbaka+ ett annat.

Jag har haft problem med att hjullgaret var dåligt (trodde jag) det var centrumbulten som skruvat upp sig själv och därmed blev hjulet löst. JAg tog loss den och tryckte in fett i lagret och sedan på med bulten och spärrade den med riktig sprint. Någon tid senare var centrumbulten lös igen, konstaterade att missludet från hjulet berodde på att hjulet var löst igen, pga att sprinten lossnat. okej jag satte väl dit den dåligt. Återigen satte jag dit en redig sprint som noggrant låstes fast i läge ( jag drog åt centrumbulten först naturligtvis). Senast igår tog jag loss plastkåpan på BBS fälgen för att kontrollera att sprinten satt kvar, loss ramlade den i 3 delar och bulten satt ospärrad, men ej lös tror jag. Vad är det frågan om, är det någon som djävlas med mig eller drömmer jag, hur man en redig riktig låssprint gå av
flertalet gånger, det borde vara omöjligt???
Eftersom jag inte har tid för tillfället att sätta i en sprint eller liknande ordentligt, stoppade jag en skruv sålänge.

KAn detta bero på att det är något som skakar sönder låssprinten, bilen har sachs dämpare bak med progressiva sänkfjädrar, men hur kan centrumbulten i så fall skruva upp sig själv efter att man dragit åt den hårt? Man blir ju snart sinnessjuk av dessa problem, skrammlet och att sprinten går av och centrumbulten sitter löst!!!! hjälp hjälp hjälp!!!!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ett litet tillägg bara, 1 gång av 30 så skrammlar det inte från höger sida bak
när man kör över ojämnheter och det verkar ske just i början när man inte hunnit köra så mycket. Kan det vara så att själv hjullagret gått sönder inuti och ibland så hamnar delarna rätt så att säga??? för ibland hör jag svagt gnisselljud från höger bak, trots att det är 0 glapp i lagret och centrumbulten sitter på hårt samt lagret fått riktigt hjullagerfett.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Troligt vis är splinsen på axel eller nav slitna och då kan man dra hur hårt som helst men det kommer lossna iaf.

Finns locktite för ändamålet, men kolla först noga att lagret och alla ytor runt det är OK.
parolof
saxsprintar ska du aldrig återanvända, byt alltid till en ny.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag byter alltid till nya saxsprintar. Alla ytor kring lagret är okej, och lagret blir aldrig varmt när man kört 5-6mil, precis likt det på vänster sida. Det enda jag gjort tidigare var att lossa lite på den gummiring som skyddar hjullagret utifrån och ser till att fettet därinne också stannar där för att kunna trycka in lite mer hjullager fett. Innanför denna gummiring precis mot hjullagret, sitter det en tunn ring av fjäder som löper runt lagret, den är lös och var lite svår att få på plats. Kan det vara så att den (ringen) ska sitta inne i gummiringen för att den ska hållas på plats.

Jag har kollat "spåret" på axeln och det verkar helt okej, tidigare kom det ut
rött damm/fettsörja från hjullagret och det var efter att hjulet suttit löst pga den uppskruvade centrumbulten. Men jag har kört runt 300-500mil nu på senare tid och inget fett har trängt ut eller någon annat smuts kommit upp.
Problemet är att det skramlar, kom på att krängnigshämmarbussningen kan vara tjuven, men de är båda bytta för 1500mil sedan. Frågan är om lagret är dåligt, eller vad som ger upphov till skramlet?
BM
18
BMW_318_IS
bmw 318i E30 -90
Man kan limma splinsen på axeln, testa det.. Dom nyare Volvo bilarna med framhjulsdrift har det problemet att det kan vara missljud..
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Undrar vilket lim i så fall som kan duga? och hur får man av hjulnavet sedan då?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Eftersom saxsprintarna går av helatiden, bytte jag till grova skruvar som stoppades in i hålet som låser centrumbulten. Till min förvåning slutade det skramla från höger bakhjul, men några dagar efter när jag kollade om skruven satt kvar så hade den gått av precis som saxsprintarna har gjort.
Vad är det frågan om? det känns som om det finns någonting inne i den axel som hela kittet sitter på (dvs hela klumpen) som orsakar att både saxsprintar och skruvar går av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.