AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.101

kille vs tjej försäkring?

Sida 2 av 2
Kan bara tillägga att andelen män som innehar körkort överstiger andelen kvinnor. Alltså fler män i trafiken och således är män mer frekventa i olycksstatistiken. Hade lika många kvinnor som män ägt bil och kört samma sträckor hade statistiken sagt något annat. Då tror jag att skillnaderna skulle vara mer marginella.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Mattias H: Jag tror inte att afrikaner skulle få högre premier om det visar sig att de krockar mer. Statliga VTI har nämligen undersökt just detta, och det visade sig att de krockar mer än tre gånger så mycket. Se:

Länk

Just i det här fallet är det nog politiskt uteslutet att de själva ska betala, men annars tycker jag det är en bra princip att premien sätts efter den statistiska risknivån. Visst känns det trist att behöva betala dyrt bara för att man har en lite piggare bil än medel-Svensson. Å andra sidan kan man inte förneka att skadekostnaderna är högre i genomsnitt. Roliga bilar köps av inspirerade förare, som löper en högre risk att få oavsiktligt bredställ i en rondell jämfört med tant Astrid i sin Volvo S40.

Jag håller inte med om att det skulle vara könsdiskriminering. Diskriminering tycker jag är när man gör skillnad på folk _utan rimlig anledning_. Om bolagen satte högre premier på män av ren elakhet skulle det vara diskriminering. Om män har en högre risknivå och därför får en högre premie tycker jag däremot inte man kan tala om diskriminering.

Det blir tydligare om man tänker sig ett hypotetiskt extremfall. Anta att _samtliga_ bilolyckor orsakades av män. Ingen kvinnlig förare var någonsin inblandad i en bilolycka. Isåfall tycker jag det skulle vara rimligt att kvinnliga förare inte behövde betala för sin trafikförsäkring.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som tillägg kan man ju även konstatera att dessa bilar som är lite piggare och körs av inspirerade förare oftast kostar mer att reparera vilket också är en anledning till högre premier.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.