AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.102

kille vs tjej försäkring?

Sida 1 av 2
är det skillnad i pris när man försäkrar en bil om man är tjej eller kille när man inte har nån bonus??? nån som vet?

putte
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ofta skillnad. När det gäller yngre personer så gissar jag att tjejer försäkrar billigare. När det gäller gamlingar som jag (38) så sa i alla fall damen på IF att det alltid är dyrare för kvinnor.

Ovanstående jämförelser förutsätter givetvis att personerna haft körkort lika länge.

___
//Ulf
ok då vet ja hmmm undrar om det är ok att jag tar försäkringen på flickvännen hon har ingen körkort:)

putte
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får väl ringa ett försäkringsbolag och fråga. Det är ju tillåtet att äga en bil trots att man inte har körkort och man måste ju få lov att försäkra den.

En förutsättning är ju givetvis att hon står som ägare av bilen.

Bättre att välja den enklare vägen och betala sin egen försäkring. Är den för dyr så får man hitta en bil som kostar mindre att fösäkra.

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Min sambo som inte har körkort har billigare försäkring än mig som har 7 skadefria år (där jag inte varit vållande till en olycka) på vår 518.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kan meddela att både jag o min sambo är äldre än 24 år.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mugge: Inget körkort = kör aldrig bilen = inga olyckor = låg risk = låg premie ;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag testade på något FB's site att knappa in för min fru. Hon är 35 med körkort i 4 år. Jag är 38 med körkort i 20 år. Ingen av oss har orsakat några skador (åtminstonde inte som FB vet om ;). Hennes premie skulle bli 2,5 gånger högre än min.

___
//Ulf
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Könsdiskriminering kallas detta och sådant kan jag aldrig i livet tro att försäkringsbolagen sysslar med...

/Pelle
det e inte könsdiskriminering... det är nåt som dem måste göra för att inte konka inom ett år, är det högre risk för olyckor när killar är under 24 än för tjejer under 24 så får vi betala mer i försäkring. så e det bara o så har det alltid varit... därför försäkrar jag på min pappa

Stil, Komfort o Sport. Thats BMW
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På min förra vinterbil var premien för mig 3000 och för hustrun 2000! Vi är båda 50+. Borde man inte kunna anmäla detta för JämO? Jämför med priser hos frisörer, där det är förbjudet att ta olika betalt för kvinnor och män.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad skulle hända om tex afrikaner skulle få högre premie om de visar sig mer skadebenägna?

Är inte detta ett fall av diskriminering lika väl som man/kvinna?

Racerbilen: Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
När jag och min sambo skulle skafa en Saab 9000 (huga) 2,0T -96:a, så jämförde vi försäkringspremier.
Jag har haft körkort i ca 10 år, hon i ca 5. Vi är lika gamla (30 ca). Båda är skadefria, bor på samma adress.
Resultat: Jag skulle betala 5000 kr, hon över 10000 kr!
Vi kollade alla f-bolag som har Internettjänst där men kan beräkna, och resultatet var samma för alla.
Så tjejer har inte alltid billigare försäkring...
Det enda detta kan bero på är att jag haft körkort dubbelt så länge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Programmer: Om det vore så väl :-)

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Pelle Persson: Jag tror inte att de könsdiskriminerar, dock tror jag att statistiken säger att tjejer i min sambos ålder kör mkt lugnare än killar i min ålder.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Mugge säger så går dom efter statistik och i denna så separerar dom män och kvinnor. Till detta kommer sedan hur många år man har haft körkort och hur många skadefria år även om det sistnämda verkar hanteras lite olika på olika bolag. Som jag har tolkat inläggen ovan samt de diskussioner jag haft med olika FB genom åren så anses yngre män vara en större risk än yngre kvinnor men att detta sedan svänger någonstans kring 25-30. Äldre kvinnor klassas som hög risk men då dom oftast haft körkort i många år så blir det inte lika tydligt som för yngre killar med nytaget körkort.

Det som är positivt idag är ju att man kan ha samma bonus på alla bilar man äger. Förr så fick man ju börja från noll när man köpte en andra bil. Så var fallet 1999 när jag köpte en 328 och inte ännu hade sålt min tidigare bil. Fick betala hur mycket som helst i en månad innan den andra bilen blev såld.

___
//Ulf
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Programmer: Det måste ju betyda att när män blir över 35år blir de bättre förare än kvinnor eftersom de har lägre premier eller? ;)

///BMW - Was sonst!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Från 1:a Juli så anses ju frisörers olika priser för kvinnor och män som diskriminerande. Vad skiljer det från försäkringar? Alla tjejer har ju inte långt och omständigt hår och alla killar har ju inte kort och lättfriserat hår. Frisörerna har ju gått på en statestik som säger att tjejer oftast har besvärligare frisyrer. Men detta har ju som sagt blivit stoppat nu. Varför har det inte blivit stoppat hos försäkringsbolagen? Är det för att det är till fördel för tjejer/kvinnor där eller?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

JohanE: Nu börjar man komma ut på djupt vatten ;) Man kan väl säga som så att enligt föräkringsbolagens statistik så orsakar män 35-> mindre "kostnader" än kvinnor i samma ålder. Sen är det ju inte bara hur bra du som person kör, det handlar ju också om hur ofta de bilmodeller som män har råkar ut för skadegörelse, inbrott, stöld, mm. Vet inte hur fb's statistikprogram ser ut men det är nog många parametrar.

Om man sedan får generalisera ordentligt så kan man nog säga att män är bättre på att hantera en bil än kvinnor (nu pratar vi generellt det finns givetvis massor med undantag ;) och detta beror ofta på ett större intresse av bilar och teknik redan från unga år. Problemet är ju att när vi får körkort så är vi redan "experter" på det här att köra bil, åtminstonde så tycker vi det själva, och vi överskattar vår förmåga vilket då och då resulterar i oönskade händelse. Kvinnor å andra sidan är ofta relativt försiktiga med nytaget körkort vilket gör att dom inte förekommer lika flitigt i statistiken. När vi män blivit äldre så har vi i bästa fall förstått att trots att vi är duktiga bilförare så är vi inte odödliga så erfarenhet tillsammans med förnuft och minskat risktagande gör att vi då anses som bättre bilförare, åtminstonde är vi enligt statistiken lägre risk än motsvarande kvinna.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

J. Dredd: Visst skulle man kunna gå enbart på ålder oavsett kön vilket då skulle resultera i lägre premier för unga killar, högre för unga tjejer, högre premier för medelålders män och lägre för medelålders kvinnor. Dock tycker jag av ren egoism att det är en dålig idé ;)

Det som tidigare varit på tapeten när det gäller försäkringar är ju pensionförsäkringar där kvinnor har fått betala en högre premie då de enligt statistiken lever längre.

Även min ålder för att komma in på krogen har ju diskuterats...

Helt rättvist blir det aldrig men det sätt bilförsäkringspremier sätt i dag speglar ju ändå den faktiska risken för en person i den åldern är för försäkringsbolaget.

___
//Ulf
Björn: Visar det sig att afrikaner krockar mer får dom säkert högre premier. Allt handlar om risken bolaget tar för att försäkra just dig. Samma med att vi i norrland har billigare försäkring än stockholmare och jag tror inte dom diskriminerar stockholmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.