AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
931

vintern kommer

Ba
37
Barreback
BMW 320 IM COUPÉ - 1989
jag undrar vad man ska göra med bilen innan vintern kommer?..blir min första vinter som bilägare.
ska man avfetta den innan ?
vad är bra att göra innan snön faller?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
det är ju förfan sommar fortfarande :)
men glykol och vinterdäck, sen ut och sladda :D
byt bromsvätska om du inte gjort det på ett tag...inte så roligt att ha gammal bromsvätska som drar åt sig vatten som ställer sig i t.ex. slavcylindern och som fryser och som du sen spränger all världens väg när du trycker ner kopplingen en morgon...

när du luftar så byt till nya luftnipplar och lägg kopparpasta på gängorna! jag byter vätska en gång om året och byter ALLTID luftnipplarna, oavsett skick...finns inget tråkigare än trilskandes luftnipplar...glöm nu inte att lufta kopplingen också!

kan ju kanske vara ide att kolla under och knacka med hammare för att se om du har ngn rost/rosthål som du behöver åtgärda innan vintern...

sen lägger jag ut en lista på grejor som jag tycker alla borde ha i bilen på vintern, man kanske aldrig behöver använda mycket av det men jag har hellre det med mig!
bogserlina
startkablar
säkringar
ficklampa
fälgkors
domkraft
reservdäck (behöver inte ha godkänd mönster eller vara särskilt fint ju, är ju bara reserv)
spade
vatten
olja
fläktrem
silvertejp
reservdunk MED bensin i :)
filt

som sagt, mycket kanske man aldrig får användning för men jag helgarderar hellre än att bli ståendes!

MVH
Johan K
Ba
37
Barreback
BMW 320 IM COUPÉ - 1989
tack för svaren...

något mer som man ska tänka på?
Du skall köpa bra färska vinterdäck. Inga stenhårda hockeypuckar från 90-talet. Jag lovar att det är en bra investering, både för din säkerhet och bilens fortlevnad. ;)

Polera och vaxa bilen innan vintern. Om det är dags för oljebyte så byt till motorolja med lägre viskositet, alltså tunnare. Du kan även Kolla så att glykolhalten i kylarvätskan är O.K, du kan nog låna en glykolprovare på macen. Samt kolla att du har rätt utspädning på spolarvätskan så den inte fryser. Så... ;)
Glömde en detalj. Du bör även smörja in gummilisterna med listsilicon. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.