|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en lyftare (eller flera) som knackar varannan vecka ungefär och börjar bli trött pa missljudet. Jag har bytt olja nyligen men det hjälpte inte. Har nagon bytt lyftare själv? Är det krangligt, eller behöver man specialverktyg? Tänker isf byta alla pa en ggn, bör man även byta kamaxel samtidigt, eller görs det bara vid behov? Jättetacksam för tips o förslag! Fredrik | |
|
I ditt fall skulle jag prova Bilstein engine flush först..innan du börjar med dylika ingrepp. Sök efter en firma som tillhandahåller denna typ av rengjöring...Kan fungera för dig. Sök även inlägg här angående denna rengjöring.. Mvh Janne. |
|
|
Du menar att det kan vara skit nanstans som inte gör att lyftaren fyller sig med olja? Kort efter jag köpte bilen gick den varm pga defekt fläktkoppling. Efter det inbillar jag mig att ljudet kom, kan inte minnas att jag hörde det innan faktiskt. Kärran har gatt 24000mil. Tack för tipset! Det ska undersökas! Fredrik |
|
|
Vet inte hur svårt ingreppet är men en lyftare la av helt på min bil och jag fick ett prisförslag hos bmw. Ringde därefter runt till mindre bilmekar och hörde mig för om pris. Svaret var nej hos alla, fick tillochmed "-aldrig i helvete, de fåru åka te bmw med" till svar. Antar att det kan vara lite bökigt samt att man kanske behöver specialverktyg för att fixa det. Priset jag fick var 3200:- för skruvningen och 800:- för lyftarna (200:-/st, bytte alla fyra på den cylindern). Kamaxeln behöver du inte byta, den slits inte vad jag vet på m50 såsom den gör på m10, m20 och m30. Janne T´s förslag kan hjälpa. Gjorde själv en engineflush hos en bilmek utanför Halmstad och han hade köpt in utrustningen efter att säljaren demonstrerat maskinen på en gammal Audi 80. Audin lät tydligen som en diesel innan flushen och "ljudlös" efteråt. Som nödlösning finns det även "knackolja" att köpa, olja just för att tysta lyftare. Kommer inte ihåg vad den heter men finns iallafall på Aros Auto i Västerås. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.