AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.661

En E36:a i helgen.

Sida 2 av 3
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Bild beskriver mer än 1000 ord. Som ovanstående sa, så kan du faktiskt få tag i nån på autopower, tror nog någon här är villig att kolla upp skicket eller i bästa fall ta bilder på bilen...

Och om persionen som säljer bilen säger att han har bytt ut mycket på bilen så ska du givitvis ha kvitto, helst kvittio som har inskrivit chassinr eller ägarnamn

Lycka till!
Tjenre Timur!
Är väldigt nyfiken på ditt bilköp! Själv åkte jag 40 mil när jag hämtade hem min kärra, det var det värt! Är det kärlek vid första ögonkastet så är det... =)

Känns dock härligt med alla dessa vänner på Autopower som generöst erbjuder sin hjälp! Ska komma ihåg denna hjälpsamhet när jag ev köper bil i Jokkmokk... ;)

Lycka till nu! Mvh. Christoffer

Bättre mer piss i Nilen, än massa barnkiss i Bilen...
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
This Thread Is Worhthless Without Pics! Bild på bilen du åkte 90 mil för att se nu! ;-) Snällaaa

Blev det någon bil? Eller du kanske inte har kommit hem ännu?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Berätta hur det går!

Åkte själv 65 mil, dock ej med tåg. Både blligare & snabbare med flyg. Hur som helst hade jag några bilder på bilen, men bilderna var inte riktigt bra men jag åkte dit och det var bättre än förväntat. Efter lite livserfarenhet och misstag så kan man nästan lukta sig till en oseriös försäljare..
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Åkte 120 mil för å titta på en 325a å bilderna sa itt så mycke men man får ju chansa ibland! Å 120 mil går ju fort me flyg =) Å nu hade man tur å d va en hyfsad bil för dom pengarna!

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
ti
229
timur
520xd F10 -16
Tjena grabbar, sitter just nu hos en polare halvvägs hem!
Bilen står nedanför och jag är grymt nöjd med köpet, men det är ju en bit kvar att åka så... ;)

Bilder kommer troligtvis imorgon, jag kommer hem rätt sent ikväll.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Då får man gratulera till köpet!

Nån bild?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gratulerar!

Du får berätta om resan & köpet när du återhämtat dig lite och plåtat lite, ska bli intressant att höra!
ti
229
timur
520xd F10 -16
Hej, nu är jag hemma och utvilad.
Säljaren är alltså en kvinna vars man - ägaren av bilen hade nyligen gått bort. Annonsen på blocket hittade jag av en ren slump då den var felskriven, i rubriken. En liten ack så viktig siffra som representerar bilens serie. :) "BMW 525 Coupe". Jag ringde upp och fick bekräftat att det är en 325 det rör sig om egentligen. Konversationen fortsatte med mestadels frågor från min sida. Bl.a. regnummret, som jag kollade upp på vv.se medans vi pratade.
Jag gillade vad jag hörde och la ett bud med försäkran om snabb och smidig affär möjligvis redan samma helg. Hon ville ha en dag att fundera.

Jag slösade ingen tid och började göra planer. Efter att ha övervägt alla resvarianter med en vän kom vi överens att tåg skulle bli det lättaste bekvämaste alternativet. Bilen stod 90 mil bort - i Halmstad, och jag i Härnösand.

Dagen därpå gick hon med på mitt bud +500kr, det var en onsdag. Nu gällde det att det fanns platser att boka. Vi valde nattåget 23:40 på fredag, den djurtillåtna salongen (sängvagnar fullbokade) var tom hela vägen så vi bredde ut oss ordentligt och på laptoppen såg vi Fight Club innan vi somnade.

Med ett byte i Göteborg var vi framme i Halmstad vid 11 tiden. Där blev vi mötta av två finnar - vänner till kvinnan som sålde bilen. :)
Jag fick nycklarna och vi drog ut på vägen, första intrycket var imponerande.
Motorn lät bra och gick mjukt, växellådan kändes tight. På motorvägen började jag testa bilen med först väghållningen - helt ok. Därefter bromsade jag något kraftigare - inga vibrationer i ratten och med tre passagerare tyckte jag motorn klarade sig utmärkt vid gaspådrag.

Framme på säljarens parkering gick jag igenom bilens alla centimeter. Rosten på skärmkanter var det första blicken fångade, på alla förutom en. Dom kände jag dock till innan jag åkte. Två rostbubblor på huvkantens vänstra hörnkant hittade jag dock också. Underredet var förvånandsvärt rent av rost, det blev dock bara något enkla blickar från samtliga sidor.

Väl inuti började jag knappa runt. Elektroniken var fullt fungerande, hissar, speglar, klimatanläggningen, torkare och taklucka funkade som det ska. Även samtliga lampor och lyktor förutom det vänstra dimljuslampan fungerade. Glaset på den lyktan var sönder också.
Inredningen var hel, dock skitig tygklädsel var ett minus för första intrycket. Dammsugit kunde hon ha gjort också. :)

Öppnade motorhuven, renheten slog. Inga oljestänk eller något skit förutom damm överhuvudtaget. Startade bilen, ställde mig över motorn och började lyssna efter missljud. Inga hördes.

Inne igen öppnade jag handsfacket, där till min förvånad såg jag serviceboken. Den som inte skulle ha funnits kvar. Tillsammans med den låg instruktionsboken och en del besiktningsprotokoll. Kvinnan måste ha trott att jag menade någåt annat. Jag bläddrade fram till stämpelsektionen där alla rutor var blankrena förutom en, den första kontrollen år 1993. Inga andra kvitton eller anteckningar fanns, där kom den första tveksamhetskänslan. Jag frågade kvinnan om hon visste när senaste service och om någon alls gjordes. Till svar fick jag att hennes bortgågna man var en bilmekaniker och servade bilen alltid själv, därav inga kvitton.

Nu ville jag gå in och tvätta av mig.
På väg mot huset passade jag på och titta på vinterdäcken. Dom satt på BMW original-alus, med mycket fräsha dubbar.
Vi slog oss ner och gjorde upp affären, jag fick ett kvitto och skrev under ägarbeviset.
Jag packade bilen med vinterdäcken och drog iväg till närmaste mack. Fyllde tanken och köpte lite proviant. Nu väntade den 90 mil långa vägen hem.
Jag ville dock inte fira det tursamma bilköpet än. :)

Vi bytte förare vid nästan varje större stad och körde på.
Inga problem eller konstigheter uppkom förran det blev mörkt, lampan bakom hastighetsmätartavlan var trasig, den andra fungerade dock så man såg litegrann i alla fall.

Hemma igen halv två, efter ca 11 timmar på vägen och ytterst begränsad sömn på tåget natten innan var jag rätt trött. :)

Idag har jag tagit det väldigt lugnt, rengjorde säten med textilrengöring och dammsög överallt under. Imorgon ska jag handla lite vårdprodukter, hos styvfarsan ligger även en poleringsmaskin.

Jag kan nu konstantera att jag är väldigt nöjd med mitt köp och resan var klart värt BMWkänslan jag njuter av varje gång jag vrider om nyckeln! :)

Liter bilder på länken nedan.
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Såg ju riktigt prydligt ut, lite puttsande bara så blir det nog klockrent! Grattis Timur
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Såg ju riktigt prydligt ut, lite puttsande bara så blir det nog klockrent! Grattis Timur
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Då så, grattis till din första BMW!

Verkar som ett bra köp du har gjort. En svensåld och helt orginal 325 coupé är sällsynt. Om du har lite pengar över så kan du ju lämna in bilen på en "engine flush" har gjort det själv och det känns bättre att veta att det är rent såväl inuti motorn såväl som utanpå. Häll i nån olja, typ castrol rs 0-40 och sätt i ett nytt olje och luft filter. Den enklaste men viktigaste servicen motorn kan få.

Fungerar Ac:n på bilen ?

Hur långt lyckades du komma på din tank?

Måste fråga dig vad du fick betala för den?
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Grattis till köpet!, fin bil och fin färg.
Hur många mil har den gått?, den ser rätt fräsch ut.
En nedlackning, en liten sänkning och fälgar, så är blir den riktig snygg:)

Mvh, Jan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter som ett bra köp!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
U-turn:

Den har gått 19000, stod på sida nr 1.

Mugge:

Hur kan den låta som ett bra köp när vi inte ens vet vad killen har betalt för bilen? :D

Ja, nedlackning, mindre sänkning och fina 17"-are sen vita blinkers runt om sen blir den riktigt fin. Calypsoröd är en fin färg.
R Ö R den inte. Den är "orginal" och svensksåld. Med andra ord unik. ;) Kebab är gott men inte på bilen... Fulsänkning, vita billiga blinkers, och pepperonifälgar har vi sett nog av. Gratulerar till köpet föresten. :)
ti
229
timur
520xd F10 -16
Tack allihopa!
Jo imorgon blir det att putsa den som sagt.
Planer på nedlackning finns och kanske vita blinkersglas, samt nyköp av dom detaljer som är trasiga. Men sänkning avvaktar jag med ett tag, den ligger bra nu tycker jag.

MD: Ja, AC:n funkar finfint och ca. 80 liter gick resan på, så jag låg väl nånstans på 0,9 i snitt.

Jag gav 28800:- för bilen inkl. resan och andra kostnader. :)
Då var det en bra affär ju!! Grattis!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mycket bra pris!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.