|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej på er, en newcomer här! Jo imorgon ska jag åka tåg 90 mil för att kolla på och eventuellt köpa en 325i Coupé från -93. Biljetter är köpta och ostmackorna är klara, så nu sitter jag här och funderar på i vilket skick bilen kan vara. Det finns inga bilder på den men enligt ägaren är den i toppskick och välservad, dock finns inte serviceboken kvar längre. Den är iaf svensksåld och har rullat 19000 mil. Jag tänker att jag ska nog köra in den på service det första jag gör om affären blir av. Byta olja och dylikt, så man är på den säkra sidan. Besiktningsprotokollen är också blanka sedan år 2000, fick dom mailade till mig av SBP. Så ivrig är man. :) Jag berättar hur det har gått när jag kommer tillbaks. | |
|
kan väl säga lycka till! hoppas bilen är i toppskick som säljaren säger. hoppas att du har diskuterat lite pris med honom så du har nån humm om var det kommer hamna. att stå 90 mil hemifrån o vilja ha en bil som är fin slutar nog oftast med att du åker hem med bilen. känns det inte 100% så släpp den. Finns hur många 325Ci e36 som helst. o alla ligger ju rätt så lågt i pris oxå... lycka till iaf!! mvh Daniel |
|
|
Hoppas du bokat returbiljett också :) Nja..Men du ska nog inte ha för mycket tro på vad en säljare säger,finns en del "kufar" därute som tror att dem kan sälja "vad som helst" bara man friserar sanningen en smula,eller att de har en otroligt generös bild av vad som kan kallas "toppskick". Att serviceboken saknas på en svensksåld dessutom tyder på att vissa tveksamheter finns angående riktigheten dels vad beträffar miltalet dels naturligtvis ang. service tidigare...Jag får iaf dåliga vibbar av det. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: neeej inte finns det väl mätarskruvade bilar som e svensksålda? :P som Janne T säger så var extra försiktig... kolla efter andra papper om bilen.. typ serivicar o så som han har.. har han inget så säg tack o hej.. |
|
parolof |
tittade på en VW Bubbla för några år sedan, "bara att tvätta och åka på utställning med", visade sig vara rena skiten. Fok har väldigt olika uppfattning om vad som är bra och inte. Men jag hoppas att du inte blir besviken! |
|
Det är modigt att åka 90 mil.... hoppas att du inte blir besviken. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Kolla begagnatguiden här på autopower! Där finns många bra tips att ha med dig när du kollar bilen. Om det rickar lite i ratten när du bromsar och kör; se upp! vissa säljare menar att det är bromskivorna som kan behöva bytas, men på e36 är det ioftare bussningarna som är slitna när det känns så, lite dyrare..! starta och stäng motorn ett par gånger när den blivit varm, både i friläge och med kopplingen ner tryckt; lyssna efter smått knackande ljud precis innan motorn stannar. Om servicen inte är skött ordentligt kan där finnas en del lager som inte synats ordentligt, kan bli dyrt att fixa!!! Är den annars skön att köra, och du inte hör några missljud; njut av den!! En e36:a är enligt min mening den roligaste, skönaste och snyggaste bilen som gjorts till det priset!!! Lycka till!! Abbe! |
|
|
Låter intressant. Just detta med "toppskick" verkar vara väldigt olika beroende på vem som säger det. Har själv en polare som åkte till Göteborg nyligen för att titta på en bil (inte en BMW) som skulle vara i toppskick. Det var en rishög enligt min polare så han åkte hem igen. Servcebok saknas... Jag har hört rykten om att det förekommer en viss handel med serviceböcker som flyttas till en annan bil. Förmodligen inte så i detta fall men jag kan inte låta bli att tänka tanken. Boken kanske är såld... Spajjjs: Jag hoppas du skojar, det finns förmodligen massor med svensksålda bilar med skruvade mätare... Bli inte rädd, orolig eller avskräckt nu men var på din vakt (som vid alla bilköp)! Lycka till! |
|
|
Hej. Nu vill jag inte låta tråkig eller så, men jag hade antagligen inte köpt en BMW utan servicebok. Sådana bilar är mycket svårsålda då det nästan altid finns en anledning för den där "borttappade" serviceboken. Den anledningen gagnar aldrig dig som köpare. Om du ändå väljer att slå till på grund av skick osv, så tycker jag att du skall pruta STENHÅRT för att servicebok saknas. Lycka till... |
|
| Hot Rod: självklart så skpjade jag.. trodde alla förstod det på symbolen jag gjorde efter meningen --> :P <--- den... =) | |
| Annars kan du ju ringa till handlaren som sålde bilen för första gången, med tur kanske dem har historik om bilen. Eller ring ev ring dem tidigare ägarna. Ganska enkelt! | |
|
Mitt råd. Åk INTE och kolla på den om du inte sett bild! Hoppas verkligen inte du har behövt åka 90 mil i onödan. Lycka till |
|
|
Men snälla! åka 90 mil för att titta på en bil som man aldrig har sett förut! Säg vart den står så kan nån snäll själ härifrån åka och titta på den lite snabbt för att få ett humm om bilen! |
|
|
Berätta för oss hur det har gått, jag är ganska nyfiken! __ ///M som i Mugge. |
|
|
Tack för alla svar och tips, jag ska definitivt ta vara på dem. Idag har jag följt Majids tips och tillbringat halva dagen att ringa dom förra ägarna av bilen. Jag ringde först firman som hade den sist, där nuvarande ägare som är en medelålders man köpte den. Dom hade tyvärr inga uppgifter om någon service har gjorts på den, dock fick jag veta namnet på firman som sålde den till dom. Samt namnet på den första ägaren. Bilen har alltså totalt fyra ägare varav två är bilfirmor. Jag ringer och det visar sig vara en äldre man, enligt honom så ska han ha kört med bilen 4000 mil innan han bytte in den 1999. Ingen större service hade han hunnit göra men serviceboken följde med vid inbytet. Priset är fastställt, det blev prut pga serviceboken och dom små rostfläckarna som ska finnas på en skärmkant. Jag åker ikväll och är förhoppningsvis hemma igen sent på lördagen. |
|
| Den andra firman hade inte gjort någon service på den heller glömde jag skriva. Dom hade inte dessa uppgifter så långt bak i tiden. | |
|
Ord som "toppskick", "nyskick", "mkt fin" m.m. gör mig bara mer kritisk till en bil som annonseras. Detta är helt subjektiva uppfattningar, det vet alla som har kollat på eller köpt bilar. Även en proffsig säljare borde veta detta och utelämna såna saker i en annons. Helt sakliga uppgifter och bra bilder på objektet, det är vad som hör hemma i en annons, inget annat. timur: Med detta inte sagt att jag tror att bilen du ska titta på är dålig. Jag hoppas inte att du blir besviken på den, när du nu åker så långt. MVH |
|
|
Så du menar att bilen rullat flera tusen mil utan att ha blivit servad och du är fortfarande intresserad av den? eller missförstår jag dig helt? __ ///M som i Mugge. |
|
| Håller tummarna för dig! Men jag röstar på rawsezx ide om att låta någon härifrån kolla bilen innan du åker, eller kräva foto. Men foto kan också ljuga.... | |
| Har du nån länk till bilen var den finns? | |
|
Crisse, inget av dom orden användes i annonsen. Det framgick senare i telefonsamtal med säljaren, att den "ska" vara i toppskick. Mugge: nej, jag menar att jag fick inte tag på mer information gällande service än vad säljaren säger ha gjort själv. Jag åker gärna tåg 90 mil (och släpar med en vän) för att titta på och köpa den bilen för det priset vi har kommit överens om. Sen har jag några backupannonser på andra bilar med mig, som är i samma område, men jag hoppas förståss att jag inte blir besviken på E36:an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.