|
|
|
|---|---|
stimpenbmw |
Bytte nyligen oljefilter på min bil. Och så var där även med en liten kopparring till filtret. Var skall denna sitta? Hade så jevla brått du jag gjorde det så jag upptäckte inte var den gamla satt. Asso jag såg ej den gamla så den sitter kvar. Men var sitter den? besök #bmwpower på dalnet! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är förmodligen packningen till oljepluggen,det brukar medfölja när man köper filter texMAN gjorde det till min iallafall. MVH Hasso |
|
När vi ändå är inne på att byta oljefilter till V8:orna (jag antar att stora och lilla har samma system med insatsfilter). Hur byter man den "svarta plaststången" som sitter i filterbehållaren. Tycker att det ser ut som en backventil i ändan. |
|
stimpenbmw |
Du har rätt med insatsfilter. Det är likadant på min bil med lilla v8an. Plaststången vet jag dock ej hur den byts. Men kopparringen är ej till oljepluggen. Ringen är alldeles för liten till det. Jag trodde detta också från början men sedan blev jag konfundersam då den ej var till pluggen. Fan jag e rädd att jag missat sätta den ngnstans vid filtret så det ej tätar ordentligt så smutsig olja kommer in i motorn... Måste in till bmw och fråga. Bara detta snöoväder kan försvinna som e i skåne nu. besök #bmwpower på dalnet! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stimpenbmw:Enligt säker källa är det så här, det finns nämligen två oljeburkar på 530 den gamla modellen var en aluminumburk som hade en bult i locket som kopparingen skall var till. har du plastburk så behövs inte kopparringen.Oljefiltret är dock det samma. Sovlungt MVH Hasso |
| hasso har helt rätt i detta | |
stimpenbmw |
Måste bara fråga vilken som hade alulock. Var det gamla 530? Asso 6an? Eller finns det 530 v8 med alulock? besök #bmwpower på dalnet! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.