|
|
|
|---|---|
|
Hur går jag tillväga? (har aldrig chiptrimmat förr...) =) Var hittar jag styrboxen? Nån har några goda tips att delge? Tack på förhand | |
| ett tipps, låt bli! bortkastade pengar... | |
jimmy/bmw |
satsa på unichip !! kostar ca 5000:- ! |
|
Länk kostar ca 2500:- ! Stil, Komfort o Sport. Thats BMW |
|
|
rättelse 2000kr exakt BMW 320i E30 effekt: 95 kW/129 hk vid 5500rpm - 104 kW/142 hk vridmoment: 164 Nm vid 4300rpm - 180 Nm vid 4300 rpm toppfart: 197 km/h - 205 km/h notering: optimerat för 98-oktan Pris: 2000 kr monterat och klart Stil, Komfort o Sport. Thats BMW |
|
| tack för tipsen! Nu har jag köpt ett chip, hur monterar jag det? | |
|
Att montera chippet är lätt: Lossa plasten ovanför handskfacket så du ser "databoxen" kallade ECU. Denna sitter bultad i "karossen" med 4st bultar. Innan man lossar kabelkontakten in till boxen skall/bör man alltid lossa batterikabeln mellan chassi och batteriets minuspol. När man slutligen fått loss ECUn bör man vara lite försiktig och lägga upp denna på en ESD-matta eller en jordad ytan, tex diskbänken i köket... Kanske inte jättenoga med underlaget men man bör vara försiktig med att vara elektrostatiskt uppladdad=jobba inte med kretsarna i boxen (eller boxen öppen) om man har en heltäckningsmatta på golvet! :) Nu är det bara att öppna själva boxen, detta genom att böja upp de små plåtblecken som egentligen är små förlängningar på locket. Inga skruvar ska lossas! När locket är borta ser man en speciell sockel med ett plastclips över ett chip. Bänd försiktigt bort plastclipset och montera ur chippet ur sockeln. Kolla bara först vilket håll chippet är monterat åt så det nya chippet hamnar åt samma håll! Brukar vara en liten "urgröpning" på chippets ena kortsida, alternativt kan man kolla texten på chippet som brukar vara orienterad på samma håll oavsett tillverkare på chippet - inte någon extra klisterlapp utan chippets "instansade" orginaltext! Typ: M27C256-12F6 eller liknande. Montera i det nya chippet och sätt tillbaks plastclipset. På med locket, böj tillbaks vingarna och montera tillbaks i bilen. Avsluta alltihop med att montera tillbaks jordkabeln mellan batteriets minuspol och chassiet. Lycka till! |
|
| tack för en mycket utförlig beskrivning. felet jag gjorde var just att jag skruvade ut skruvarna! Gör ett nytt försök i morrn! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.