|
|
|
|---|---|
|
Har börjat fundera mer och mer på vatteninsprutning till oljebrännaren. Är det någon som har koll på hur mycket vatten man bör tillsätta? Just nu kör jag med 1.3 som max ladd, och det är från 2000rpm och uppåt... Finns det beräkningar att använda till mängd vatten för mängd luft och ladd?? soppan tror jag räcker för det ryker bra när jag ställer upp trimboxen så det verkar inte va nåt problem.. mest att kanske inte soppan kommer in vid exakt rätt tid pga för små spridare iofs.. Funkar det att tillsätta vattnet för turbo, men efter LMM:en? Diesel-räsern /Rickard | |
|
om det ryker konstant när du drar på så ska du ställa upp laddtrycket tills det jämnar ut sig den får för lite luft som kyler vatteninsprutning? |
|
|
jo, men jag tycker inte det låter nyttigt att öka mer 1.3... peakar 1.4.. Det som behövs är ju givetvis mer syre, men eftrsom det inte direkt finns mycket plats för en jätte IC så funderade jag på vatten istället... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
gikturbo har små intercooler som klarar av 4bars tryck så det är inga problem att fixa annars finns det bra firmor som kan svetsa till en med lämpligt mått jag har kört med ca 0.5- 3bar nu i 8268mil utan problem(tryckrören släppte i början innan jag fixade bra klammer) du ligger ju inte konstant med fullt laddtryck eller? |
|
|
Iofs kan man ju skaffa större IC men det känns som om pengarna drar iväg då om man ska göra en måttbeställd. Laddtrycket ligger över 1 nästan hela tiden som jag har bara den allra minsta belastningen.. funkar inte som de "gamla" dieslarna riktigt, där ladd nästan är propotionelt mot varvtalet.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
har du bytt storlek på dina spridare? pratade nämligen med dem på Etapp för ett tag sedan och de rekomenderade att jag skulle satsa på större spridare samtidigt som IC och uppställning av pump mest för att få rätt mängd vid rätt tid, och inte som det är nu att bränslet sprids in en "lång" tid efteråt när kolven redan är på väg ner igen.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
du behöver inte byta spridare om den ryker friskt för då får den bra med bränsle men för lite luft som sagt var du kan ju hitta en begad ic jag hade tur och fick tag i en från dalbäck racing till en rs4 för 600kr vad är måtten som din ska ha? |
|
|
lxhxb: 450 m gavelx230x65 ungefär.. Men när jag pratade med etapp så sa dem att större spridare är bra även om motorn ryker, för större spridare gör ju att bränslet kommer in snabbare under kortare tid.. nu är det ju mest oförbränt bränsle som rinner igenom som svartrök.. vad har du för mått på din IC från rs4:an? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan325: har oxå funderat på vatten insprut.. men inte hunnit mixtra än.. du får ju automatiskt högre ladd tryck ioch med att det blir "mera" avgaser. men jag tror på att montera en spridare i "varje" insugsrör.. frågan är vad man ska ha för pump?? någon? Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
nja, jag undrar om man verkligen får mer ladd med all den elektronik som känner av.. sen vet jag inte om man ska väga sig på att öka laddtrycket heller för hållbarhetens skull.. vet inte vad en sån motor som min klarar egentligen.. Men ska du montera en i varje rör så måste du nog ha en riktigt fin spridning på vattnet, inte bara en stråle.. jag tänkte att man kunde montera innan turbon så kanske kompressorn sköter finfördelningen av vattnet pga sitt höga varvtal.. Men den stora frågan är bara hur MYCKET vatten ska man spruta in.. måste finnas något att räkna på med förhållanden där, typ vatten/bränsle förhållande.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan325: du har nog rätt om laddet.. för mycket elektronik som stryperbränslet vid "för" högt ladd.. troligtvis funderade oxå på att sätta en "stråle" innan tubon då behövs ju knappt någon pump heller.. men frågan är om det är bra för tubom med vatten?? jag hadde nog tänkt typ vanliga spridare till en bensinare i varje rör, men då behövs ju en bra pump... //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Roligt med folk som vill trimma diesel! Jag ska använda ett Map fueler 2, egentligen ett bränsletillskottsprut men jag ska ha det som vattensprut. Dieslarna ska inte vara så känsliga på mängden tillsatt vatten. När det blir för mycket vatten upplevs det nästan som ett varvstopp. Även responsen ska ju bli till det bättre! Det är vad jag hört i allafall. Vattensprutet bygger man väl med fördel som ett vanligt bränslesystem. Alltså med bränslepump, spridare, fuelrail. BTR osv. Nån som vet om man ska köra vanligt vatten eller om det ska vara nåt alkoholblandat vatten eller? Hur gör dom i traktorpulling? MVH Andreas |
|
|
Onepinshort: i traktorpulling kör dom nog med vanligt vatten.. Mmmm Diesel...... |
|
|
ska man ha vatteninsprutning efter turbon måste man ha en pump som klarar av att trycka in även vid laddtryck, Onepinshort har nog ett bra förslag tycker jag... sprutar man in vattnet före turbon kommer det nog finfördelas bra men fällas ut och bli droppar i ic´n... Undrar åxå hur dom gör i tractorpulling, har läst att dom kör en blandning 50/50 vatten och diesel... Fattar inte hur dom får det att blanda sig... |
|
|
jag tror mera på att montera en spridare i varje rör . då blir det ingen dropp bildning.. iaf inte redan i ic`n. har 6 spridare å fuelrail så ja ska prova när tid ges.. Hur ska man köra med sprutet då ska man ha typ fullgas insprutning eller hela tiden förutom på tomgång?? //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
hur ser spridarbilden ut på en sån vanlig bränsle spridare? blir det en fin dimma eller mer stråle? Jag vet iaf att en dieselspridare ger en väldigt fin dimma... Ska man köra med fuelrail så får man ju antagligen ha något mindre insprutsystem till det, som tar hänsyn till bla laddtryck och ev. bränslemägnd.. eller köra bara mot en trycksensor.. Min tanke var annars att montera 2 spridare innan insugsröret i tryckrören, där den första öppna vid tex 0.7 bar ladd, och den andra runt 1.1-1.2.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan325: spridarbilden på dom jag har (525i) är iaf en stråle, då med vatten vet inte om det ändras med bensin... med tanke på ytspänningen.. Sen var det ju som du frågade hur mycket vatten det ska vara men det är väl bara att prova.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
tarzan325: Jag hade en P****t TDI förut och läste mycket om trimning, det som skulle "hjälpa" =) mest var en storlek större spridare och gasol. Och i ditt fall tror jag en större anpassad IC skulle behövas likaväl. Gasoltrimning förekommer i staterna och jag hittade nåt forum med trådar, men det verkade krångligt och inget som hade spridit sig i Europa och det fanns inga färdiga satser till TDI:n. Mvh |
|
|
Min tanke på att bygga vattensprutet som ett vanligt bränslesystem innebär ju att man slipper problem som att det samlas vatten i ICn och problem att "få in vattnet" vid ladd. Att spridarbilden blir helt olik då man kör vatten på spridaren kan ju vara helt sant, har faktist inte testat. Tänkte på att själva vattensprutet ger väl ingen effekt i sig men sänker förbränningstempen så att man kan ge på mer bränsle. Eller kan man tänka sig att vattnet tillför syre till förbränningen? Mer fördelar, vattnet håller ju rent från sot osv och ger möjlighet till bättre respons. Nån som har mer förslag eller invändningar mot mina idéer?! Mvh Andreas |
|
|
Det här är ju kul.. Det dyker upp både för och nackdelar hela tiden.. En större IC är absolut på "att göra listan", men vatten hade varit en kul grej att prova! Gasoltrimning låter minst sagt lurigt och är nog inget jag kommer fundera på att testa, då kan man ju köra lustgas istället kanske. Att vattensprutet i sig inte skulle ge mer effekt stämmer nog som du säger Andreas, men som sagt lägre temp vilket tillåter mer bränsle, absolut! Diesel-räsern Det är inte farten som dödar, det är smällen. It´s not the fart that kill´s, it´s the smell. |
|
|
tarzan325: vad jag har förstått så funkar inte lustgas på en diesel.. eller rättare sagt inte gör alls samma effekt som på en bensinare.. gasol ska däremot funka som "lustgas".. vet en kille som körde på blandning med diesel å flyg bränsle??.. skulle tydligen bli mera effekt... men jag har inte provat själv.. någon som provat?? men f-n vet om ,man inte får mer effekt med vatten sprut då turbon får mera avgaser, det är ju annars ett problem på deisel.. Skulle helst inte prova varken flyg bränsle eller gasol... inte så trevligt vid ev. krock... //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.