AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.351

Etanol (E85) ej bra för vanliga bilar.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har testat med E85 i min 323 ett tag, och har nu kommit upp i ca 35% iblandning, bilen är något starkare än förut och drar även något mer bränsle. Men idag tändes motorfellampan och jag var hos min lokale BMW-reparatör, där träffade jag en kille som jobbar med etanol och bilmotorer, och enligt honom mår motorn inte bra av etanol, det är sämre smörjeffekt och katalysatorn kan paja. Även andra delar av motorn som har kontakt med bensin, är inte gjorda för etanol.

BMW CS #5206
Just så är det. Men redan nu så har man 5% E85 i vanlig bensin, och snart är man uppe i 10%. Kan inte tänka mig att bilar inte tål låt säga 20 - 30% utan att må illa av det. För det måste finnas säkerhetsmarginaler. I Brasilien där merparten av alla bilar drivs med Etanol så är man kritisk och vill helst ha vanlig bensin. Där kör dom med 100% inblandning och kan få problem med det som du nämner här ovan, samt att bilen inte går att starta på vintern. Du kan även ta dig en titt här på denna etanolpositiva (vad det lät) sajt med tillhörande forum. Länk
kilroy
Väkommen till verkligheten, Christer...

Att representanter för den traditionella motorindustrin är försiktigt negativa till etanol som bilbränsle är kanske inte så konstigt. Men faktum kvarstår enligt min uppfattning...det är alldeles för många tekniska frågor som inte har besvarats. Du nämner motorsmörjningen som exempel, det finns ett antal andra faktorer som folk "glömmer" eller struntar i eftersom det finns pengar att spara.

Dessutom är den s k miljövänligheten i nuvarande läge inget annat än en myt vilket jag försök att förklara i några andra trådar. Uppenbarligen struntar folk i vilket...huvudsaken är att det kortsiktigt går att spara en krona...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Inte så konstigt att folk jagar möjligheter när bensinen kostar 12,28 och ska öka ännu mer. Säg ifrån nån gång svenska folket!!!!!!!!

kilroy
jonek*

Självklart vill många spara pengar på bilbränslet...vem vill inte det?

Det märkliga är ju att många medlemmar kan diskutera hur länge som helst i olika trådar vilken motorolja som är bäst...men hur många ställer sig frågan vad som händer med motoroljan vid kontakt med etanol och vatten.

Jag har aldrig påstått att etanol som motorbränsle är dåligt...jag påstår bara att de tekniska aspekterna inte är riktigt utredda ännu...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Biltillverkare som lämnar garanti på sina etanolfordon har bytt en hel del komponenter mot bensinbilens. Bland annat tank, bränsleledningar, avgasrening, mm. Det skiljer i alla fall en hel del. Vem som helst kan räkna ut att på lång sikt så lär man få problem med bensinbilar som körs med för höga halter etanol. Att enbart konvertera med en extra tryckregulator på returslangen innebär inte att man har byggt sig en "etanolbil". Visst, det fungerar. Och på gamla okattade vagnar så kan det ändå kvitta om den "fräter" sönder. ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Etanol är iallafall mer skonsamt än metanol, men visst ska man vara försiktig med provblandningar - etanol omvandlas till viss del till acetaldehyd som sen kan bli ättiksyra = duktigt frätande på avgassystemet...

Mvh
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Spara en krona...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.