|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
kilroy |
Mixtus* Det finns som du säkert känner till en del undantag från PUL vilket framgår av den sista paragrafen. Citat: Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen 5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad. Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier. Undantag för privat behandling av personuppgifter 6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur Slut citat. När det gäller webbaserade sammanställningar eller databaser finns inget generellt undantag såvida man inte ansöker om tillstånd. Tvärtom, lagen har tillkommit speciellt med tanke på att "okontrollerad" spridning via internet har blivit ett problem. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Kilroy: Det låter som att vi är överens. Som alltid är det svårt när man rör sig i gränslandet. Och trillar man över kanten så är det (precis som du antyder) ett inte helt okomplicerat regelverk som blir tillämpligt. Jag tycker därför att dina synpunkter är klart relevanta. Det är bra att det kommer upp till ytan. Inte heller jag arbetar med den här typen av frågor dagligdags men ibland är det kul att sätta sig in i ett nytt rättsområde. |
|
|
Rolex, även jag har fått Äger följande BMW infon redigerad. Tycker man åtminstonde kunde fått en mail att detta skett. Jag trodde ju att infon försvunnit från databasen och knappade in den igen. Sen att jag tycker att rutan skulle ändras till "Äger följande motorfordon" är en annan sak. /Fredrik |
|
|
Det här är väl ett BMW-forum? Jag förstår inte varför några verkar ha en sådan innerlig längtan att få berätta vilka andra bilar (förutom BMW) som de äger? P.S Jag har en 3,5 hk gräsklippare i garaget också... |
|
|
Ända sedan vi lade till fältet "Äger följande BMW" så har vi varit fast beslutna om att det bara ska vara ifyllt med den eller de BMW man för tillfället äger. Inget annat. Punkt. Jag har förståelse för att de som fått hjälp med att fylla i fältet rätt, vill ha mail om att fältet är ändrat. Nu är det inte så att vi bara har 100 användare, och att fältet fylls i felaktigt en gång per år av en person. I så fall hade man naturligtvis kunnat sätta sig och skicka ett mail. Verkligheten är den att vi har över 23.500 användare, och det är mycket stora mängder användarkonton som redigeras varje dag. Och varje dag är det ibland upp till 30 användarkonton som är felaktigt ifyllda. Det som fylls i är av mycket varierande slag. Jag har varit med om att rensa bort långa reseberättelser på danska, annonser för herrkalsonger, länkar till porrsajter, företagsreklam för sportluftfilter och trimchip, till-salu-annonser för BMW som borde ligga i PowerBörsen, kompletta utrustningslistor, upprapning av vilka bilar man kört sedan barnsben, vilka bilar man har i familjen, politiska åsikter och slagord, långa listor över alla Fiat och Nissan man äger, liksom att man äger en Adria-husvagn med original Semperitdäck från 1969. För en tid sedan var det även en envis användare som använde fältet för att öva sig i att stava till olika könsord följt av hundratals utropstecken. Jag tycker inget av detta hör hemma i fältet "Äger följande BMW". Faktum är att hade vi inte rensat så tror jag att det hade funnits mängder med diskussioner på forumet som antingen kräver att vi rensar, eller med uppmaning till andra användare om att rensa upp i sitt användarkonto. Det är redan ett ganska stort arbete att hålla fälten rena, och skulle vi också börja med mailsupport att sitta och förklara vad "Äger följande BMW" betyder för något, så är jag rädd att uppgiften skulle bli för ansträngande. Tyvärr är min erfarenhet också den att när man mailar ut och vänligt förklarar att ett fält är rättat så är det inte enbart glada svar med tack som kommer som svar, utan också mycket arga personer som hotar med stryk för att man tagit bort den långa texten om reklam för piratkort för satelitmottagare som "råkat" hamna i fältet "Äger följande BMW". Det är inte ovanligt att dessa personer hänvisar till att Sverige är ett fritt land och att man minsann ska få skriva vad man vill i vilket fält som helst och att vi ska ge fan i vad som står på våran sajt. Jag är inte av samma uppfattning. Jag ska naturligtvis ändå se över om vi i framtiden kan utveckla ett system som automatiskt skickar ut informationsmail och förklarar vad "Äger följande BMW" betyder för något. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
kilroy |
Vi är nog många som delar din uppfattning, Tommie!! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
"Vi är nog många som delar din uppfattning, Tommie!!" Absolut! Jag tror dom flesta är medvetna om tiden du/ni lägger ner på forumet. Det som debatterats hittils är väl att det som skrivits in bara försvinner och att folk skulle vilja ha ett e-potmeddelande om profilen redigerats. Jag tycker det var väldigt bra att du tog dig tid att svara... tror folks förståelse ökar efter har läst ditt inlägg. ___ //Peter Lundin "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Tommie, ett förslag: Byt ut textfältet mot några uppsättningar rullistor, två för varje rad med modell (740, 320, Z3 2.8, osv) och årsmodell. Säg att man på detta vis kan ange 5 bilar, det borde räcka för de flesta. Visst krävs det lite programmeringsjobb att implementera detta, men tidsbesparingen tack vare att du slipper städa klotter borde mer än väga upp det. Wilhelm Svenselius |
|
kilroy |
För att avsluta diskussionen angående PUL så är Datainspektionens officiella uppfattning följande: - Personuppgifter, ÄVEN dessa som INTE innehåller de 4 sista siffrorna, innefattas av PUL. - Webforum som lagrar sådana uppgifter är skyldiga att till medlemmarna uppge hur och var dessa uppgifter lagras. Det betyder att Autopowers administration har lagenlig skyldighet att upplysa oss om detta. För att undvika en förtroendedebatt angående Datainspektionens trovärdighet så är DI den myndighet som har till uppgift att övervaka och tillse att lagstiftningen följs. Brott mot lagstiftningen anmäls till DI som vidtar de åtgärder som är lämpliga vilket i ett inledande läge är att informera webforumets ägare angående de aktuella lagkraven. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Visst är detta en BMW sida, men många med mig här är inte bara BMW tokiga utan bil och mc tokiga i det stora hela, så personligen tycker jag det hade varit väldigt kul att kunna se i profilen om en person även har en Fiat 127, Lada Niva, Porsche GT3 eller vad ni nu ruvar på hemma i garaget. Men som sagt, detta är vad jag tycker och det verkar inte finnas så många som samtycker. /Fredrik |
|
kilroy |
För att undvika missförstånd...min inlägg ovan är ingen misstroendeförklaring till Autopowers adm...tvärtom, jag har fullt förtroende för Autopower och är övertygad om att man självklart kommer att agera enligt förekommande lagstiftning. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag har tidigare trott att det ar pga att jag använder Mac som uppgiften "Äger följande BMW" ett par gg trillat bort...(eftersom tyvärr PC/Unix-baserade hemsidor inte alltid gillar Mac...) ...men nu undrar jag om det kanske är Tommie & co som redigerat den...jag hade nämligen skrivit ungefär så här: "E46ci / 231hk / 300Nm"...och det är ju visserligen inte helt "raka besked" om att jag äger en 330ci-01...men jag tyckte det var en lite småkul omskrivning...nåja, jag får väl helt enkelt skriva rakt på sak :) Fredrik: se min profil, jag har exvis skrivit in mina tidigare bilar där, så då kan man ju på samma ställe skriva in andra bilar man äger... / Mvh Joakim Länk |
|
|
Sådärja... / Mvh Joakim Länk |
|
|
Ufo: Sådär, nu har jag ändrat i min profil och lagt till gamla bilar i min beskrivning. Visst var Civicen en kul liten krabat, kan sakna den än idag. Kul förresten att se att det finns fler mac användare här, jag har mac både på jobbet och hemma. =) /Fredrik |
|
|
Hurra! Ännu en medlem i denna exklusiva skara! :) / Mvh Joakim Länk |
|
| Kilroy: Notera dock att DI:s officiella uppfattning (var den nu framgår) ännu ej är prövad i domstol. Skattemyndigheten (en annan känd myndighet) har också många officiella uppfattningar ... men det är ytterst domstolen som prövar. Glöm inte det. | |
|
Lade upp en tråd i "allmänt om bil och trafik".. inlägget raderades med anledningen: - Intetsägande rubrik. Skriv mer förklarande rubrik! Gjorde om inläget... skrev en annan rubrik... inlägget togs bort igen.. nu med anledningen: - Inlägget har inget med BMW att göra. ....jag förstår inte.... eftersom att det inte direkt hade med bmw att göra så lade jag den på "allmänt om bil o trafik" --------- Allmänt om bil och trafik: Diskussioner om bil och trafik som inte nödvändigtvis rör BMW direkt. Diskussioner som specifikt handlar om andra bilmärken är dock inte tillåtna --------- Inlägget i fråga var ett videoklipp där 2 bilar race:ade och en annan bil kör om dom båda.... Varför fick inte detta klippet vara kvar? Vad e de som bestämmer om inlägget "platsar" egentligen? kan på 2 minuter hitta hur många inlägg som helst som inte har nått alls med BMW och göra.. men dom får vara kvar... e de kanske så att Moderatorerna utövar lite maktmissbruk? |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men "Allmänt om bil och trafik" är inte en forumdel där man ska posta länkar till filmer som har absolut noll med BMW att göra. Tanken med den forumdelen är att diskutera bensinpriser, trafikregler, parkeringsböter och annat som indirekt berör BMW utan att för den skull konkret innehålla en specifik fråga om BMW. Ditt inlägg innehöll en länk till en film med två amerikaner som rejsade med varsin japansk småbil och jublade när de blev omkörda av en öppen Ford Mustang (tror jag det var). Var finns relevansen för "Allmänt om bil och trafik" där? Var finns det som åtminstone INDIREKT berör BMW? Precis. Det finns inte. Sen är det väl också så att frågor angående specifika borttagningar ska mailas, inte diskuteras på forumet. Har du mailat moderatorerna och frågat? Fått något svar? LÄS och FÖRSTÅ reglerna innan du klagar, är mitt tips till dig. |
|
|
Anders N: Ja du har rätt, videon hade faktiskt inget med BMW att göra. Men det jag retar mig på är att såå många andra inlägg som inte har med BMW o göra får vara kvar.... Vad har t.ex. en 90åring på ett övergångsställe och en Merca Cab med BMW att göra? |
|
|
Jag är inte säker, men någon lade upp en tråd som hade ngt med ett bilrace att göra, men länken saknades... Jag skrev: Jo den var ju bra! ;-) OM det var den tråden som togs bort var det nog för att det saknades länk till filmklippet.. //Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.