|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att Kilroys inlägg var ganska bra andå. Det belyser hur viktigt det är att moderatorerna tar bort inlägg. De inte bara bör ta bort vissa inlägg, de måste ta bort vissa inlägg. Dessutom tar Kilroys inlägg upp att användaren själv ansvarar och kan ställas till svars för de inlägg han/hon gör. Något som jag alltid hävdat. Vi gör alltså helt rätt, även om reglerna eventuellt skulle förtydligas ytterligare. Det bland annat Stavros och någon/några andra förespråkar (att i stort sett alla inlägg skall ligga kvar oavsett innehåll), är alltså felaktigt rent juridiskt i vissa fall. Samtidigt är jag personligen helt emot att ett BMW-inriktat forum skall vara smockfullt av oväsentliga diskussioner, pajkastningar, personangrepp mm. Jag tror att majoriteten av besökarna inte bara förväntar sig utan även kräver att forumet underhålls innehållsmässigt så att diskussionerna blir så läsvärda som möjligt. Moderatorerna lägger ner stor energi för att upplevelsen för forumbesökarna ska bli så positiv som möjligt och försöker också bevaka innehållet så att det håller sig inom ramarna för svensk lagstiftning. Dels för våran egen skull, men även för att i all välmening försöka skydda användarna själva från eventuellt åtal i de fall användarna själva inte insett sin egen lagöverträdelse när så skett. Det är alltså inte så att moderatorerna sitter och slumpmässigt raderar inlägg för att irritera besökarna så mycket som möjligt. Tvärt om. En del verkar tro att moderatorerna njuter av att radera inlägg, men så är det naturligtvis inte. Det är snarare så att det är mycket tråkigt varje gång en moderator tvingas ta bort ett inlägg, eftersom det också betyder att någon människa där ute får sin text borttagen. En text som personen kanske lagt ner mycket energi på att författa. Samtidgt är det så att om nu inlägget är en annons att personen vill sälja sin BMW så hör den inte hemma här. Den skall in i PowerBörsen. Och är det ett inlägg om akvariefiskar så anser inte jag att den hör hemma här heller. Och är det ett rasistiskt uttalande, eller något annat som strider mot svensk lag, så är det alltså våran skyldighet att ta bort inlägget, precis som Kilroy är inne på. Inte bara för våran skull, utan även för användaren själv som kan bli åtalad för det denne publicerat offentligt - kanske utan att själv förstå att det var ett lagbrott. Eller ett inlägg som strider mot våra regler. Jag kan förstå att besökare blir nyfikna på varför ett visst inlägg raderats. Gemensamt för alla borttagningar är att inläggen tagits bort för att vi tror att forumet mår bra av borttagningen och att majoriteten av besökarna är tacksamma för att innehållet i forumet ses över av moderatorerna så att innehållet harmoniserar med syftet för webbplatsen. Självklart finns det folk som har svårt att acceptera detta och som tycker att vilka inlägg som helst ska få finnas här. Vi kan tyvärr inte tillmötesgå alla önskemål från alla besökare. Vi har drivit diskussionsforum sedan 1997 och moderatorernas uppgift har alltid varit desamma och samma typ av inlägg har alltid raderats på samma sätt. Jag tror det finns en anledning till att forumet och hela webbplatsen har blivit skandinaviens största märkesinriktade bilsajt och forum. Vi har därför inga planer på att plötsligt sluta ta bort alla inlägg som strider mot våra regler eller svensk lagstiftning. Mvh Tommie, AutoPower.se Skapare av forumet och moderator sedan starten, men som ytterst sällan modererar överhuvudtaget pga tidsbrist. |
|
|
Anledningen till att vi vill att användarna ska registrera sin födelsedag är för att kunna räkna ut användarens ålder, som presenteras på profilsidan. Besökare kan inte se andras födelsedatum, bara ålder. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
bustorp |
Tommie: Kul att du hörde av dig. Du skriver angående inläggen: "De inte bara bör ta bort vissa inlägg, de måste ta bort vissa inlägg. Dessutom tar Kilroys inlägg upp att användaren själv ansvarar och kan ställas till svars för de inlägg han/hon gör." Det känns som att AP omyndigförklarar användaren när ni redigerar bort inlägg som ev. skulle vara straffbelagda samtidigt som ni i reglerna lägger ansvaret på användaren. Jag vill nog själv avgöra detta om det i övrigt inte strider mot AP:s regler. Jag kanske har missupfattat dialogen här men så tolkade jag det hela. Tolkar jag fel så ber jag om ursäkt, men det känns inte så. Vidare så är det väl inte svårare att fejka sin födelsedag än att fejka sin uppgivna ålder? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
En kort kommentar rörande Kilroys inlägg: Kilroy skriver "att personnummer omfattas av PUL och även utan de 4 sista siffrorna kan man ganska lätt skaffa sig kompletterande uppgifter". Det är förvisso sant men här rör vi oss på marginalen. Jag har svårt att se att ett icke komplett personnummer skulle kunna utgöra personuppgifter på det sätt som lagstiftaren har tänkt sig. Möjligen kan jag tänka mig att ett ej komplett personnummer i kombination med andra uppgifter (såsom hemvist eller hänvisning till webbsida osv.) skulle kunna utgöra en personuppgift. Men i annat fall tycker jag slutsatsen är alltför långtgående. Det är bara en reflektion i all enkelhet, och utan vare sig lagtext, förarbeten och praxis. I övrigt har jag inga synpunkter på Kilroys inlägg. Tvärtom bra, sakliga och kloka kommentarer. |
|
kilroy |
Tommie* Utmärkt att du tog bladet från munnen och levererade ett snabbt, och bra svar! Den typen av tvåvägskommunikation betyder säkert mer för forumets medlemmar än du tror. Jag vet av egen erfarenhet att det är tidsödande men ett konkret och välunderbyggt svar i tid kan spara mycket tid senare. För att inte tala om webspace... Jag har envist som en gris hävdat att det ytterst är svensk lagstiftning som sätter "limiten" på forumet, både för medlemmarna och adm/moderatorer. Jag upplever det som tillfredsställande att du nu officiellt instämmer. Några frågor har du inte besvarat nämligen de om registreringen av födelsedata. OM det bara är ålder man vill åt kan ju nya medlemmar helt enkelt skriva hur gamla dom är...? Att sedan datormässigt lägga till ett år varje nytt kalenderår är ju en bagatell. Mina frågor om hur, var och när våra födelsedata arkiveras är fortfarande obesvarad. Som svensk medborgare har jag faktiskt en grundlagsskyddad rätt att ta del av fakta om lagringen av mina persondata. Det gäller oberoende av var och hur dessa data lagras och också oberoende av vem som gör det. För övrigt instämmer jag med det mesta i ditt inlägg. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Paap Reeder |
... håller helt med Tommie, Kilroy mfl av samma åsikt. Jag har också blivit raderad ett antal gånger (som jag upptäckt och säkert fler jag inte upptäckt ....) och tycker att det är totalt klockrent rätt in i minsta stavelse. (Känns därutöver jäkla tryggt att ngn annan kollar av så att man ligger på rätt speed inför fartkameran på E4án) Har aldrig tänkt i termer om att jag skulle censurerats eller andra tankar som framförts ovan. Gillar jag inte AP får jag väl öppna ett eget eller gå över till saab-forumet eller dito ... fast alla övriga forum är helkassa ... men man får väl i s f stå ut. Nej ... bara pang på med raderpennan om vi inte håller oss till vad vi lovat när vi en gång anmälde oss. Har just haft party. Det räcker inte med att bara grovstäda toaletten inför partyt för att folk skall trivas där .... utan man måste faktiskt även detaljstäda. Precis som på forumet. Bättre med en radering för mycket än en för litet. Vad är det för trams med att någon eller några skulle ha nått så otroligt viktigt att framföra på AP att man inte skulle få bli raderad ....?? Never ...! MVH /// Paap R |
|
Vad jag har sett under den senaste tiden är att dessa diskussioner angående AP:s forum har ökat i antal. Trådar har startats om allt från bilder och redigering i inlägg till vilka bilar vi får skryta med. Jag tycker i sig inte att det är fel att ventilera ämnen rörande forumet i sig, men vad som glöms bort i allt för stor utsträckning är allt som positivt med forumet. För killarna bakom siten måste göra något rätt när alla vi hänger här, eller hur? Till er som inte tycker om censuren, gör så att ni startar siten www.vi-diskuterar-autopower.se så får ni själva komma till tals genom att använda er och vår rätt att uttrycka oss fritt. Vad jag menar är att AP inte har någon skyldighet att publicera allt som skrivs här. Precis tvärtom har de en skyldighet att hålla undan rent olagliga uttalanden. För som jag ser det är de gudar på sin egen site, och får bestämma som de vill. Det är deras rättighet. Jag tycker de gör bra avvägningar mellan vad som skall tillåtas och inte, och jag förstår deras beslut i de allra flesta fall, även om jag inte skulle gjort exakt samma bedömningar. Att kräva motsatsen är som att kräva att en tidning trycker alla inlägg som skcias in till dom. Det är utgivaren själv som har rätt och en skyldighet att välja vad som publiceras. Däremot kan ingen hindra någon att själv publicera eget material som håller sig inom lagens ramar. Så, nu tycker jag personligen att vi fokuserar på våra bilar istället. Det är ju trots allt vårt enda gemensamma intresse och anledningen till varför vi hamnat här på forumet redan från början, eller hur? Jag hoppas verkligen att AP:s crew känner att alla de flesta här på forumet är nöjda med siten även om vi inte alltid tycker lika om funktioner, innehåll eller utseende. För de lägger ner mycket tid, det förstår jag. /Erik |
|
|
Kilroy skriver att "mina frågor om hur, var och när våra födelsedata arkiveras är fortfarande obesvarad. Som svensk medborgare har jag faktiskt en grundlagsskyddad rätt att ta del av fakta om lagringen av mina persondata. Det gäller oberoende av var och hur dessa data lagras och också oberoende av vem som gör det." Åter igen finns anledning att upprepa min tidigare kommentar. Förutsatt att uppgifterna ej är att anse om personuppgifter finns inte heller anledning att uppfylla de krav du ställer. Och jag är som sagt tveksam till att de ej kompletta uppgifterna är att anse som personuppgifter, i vart i enlighet med den definition som följer av personuppgiftslagen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vadå då!! är väl alltid trevligt att få lite uppmuntran om födelsedatan uppges. se länk :) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för ett bra svar Tommie! Denna tråd visar att det finns ett behov av att får uttrycka sig och ventilera sina tankar och åsikter. Min ursprungliga frågeställning rörde trådar som dessa och vikten av att dom inte raderas utan var och en får uttrycka sig. Ämnet kanske inte är BMW-relaterat i sig men berör forumet och dess deltagare ändå. Att säljande inlägg som inte hört hemma här utan i PowerBörsen raderas eller inlägg rörande mormors katt som inte hör hemma här raders , har jag full förståelse för. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Jag tycker verkligen om AutoPower och spenderar mycket tid här. I början fick jag några enstaka inlägg raderade och visst störde jag mig på det, men ibland var det också skäligt att radera mina inlägg, då jag inte hade hållt mig till reglerna. Numera håller jag mig till reglerna och råkar nästan aldrig ut för att mina inlägg raderas. Däremot så har det hänt ett par gånger att min profil blivit redigerad, vilket jag kanske inte alltid uppskattat. Framför allt hade jag velat bli upplysd om ändringen. Så om en moderator någon mer gång går in och redigerar min profil, vänligen släng i väg ett mail till mig och upplys mig om ändringen. Tack för ordet! ____________________ Läs begagnatguiden! Länk |
|
HelenaK |
Jag läste länge passivt här innan jag (till slut) beslöt att registrera mig. Något som förvånade mig var den "prinsessan-på-ärtan-attityd" jag ofta såg. När någon uttryckte kritik mot BMW, blev många gånger inte reaktionerna nådiga. |
|
Jag tycker moderatorerna håller en bra nivå, finns inget annat forum som jag sett som har så få personangrepp eller annat stök som här. Zatzy har ju infört att man måste ha förnamn och minst en initial på efternamnet. Skulle vilja se en avdelning där man kan diskutera andra bilmärken, finns inget annat forum som gör det och håller en bra nivå, men det är jag det... It´s a fast world... |
|
|
"Zatzy har ju infört att man måste ha förnamn och minst en initial på efternamnet." Frågan är vad det tillför egentligen? Tvingande registrering av namn måste kopplas till någon slags verifiering om om det skall bli trovärdigt. I annat fall kan fingerat namn uppges... ser ingen skillnad på fingerat namn och ett "nick". Jag tror namnet måste vara en frivillig uppgift. ___ //Peter Lundin "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
En del vill inte uppge och är inte såpass finurliga att dom hittar på ett. Svar från en som har ett riktigt namn tas som ett mer seriöst svar. It´s a fast world... |
|
HelenaK |
Clubsport, det är inte säkert att identifierade personer svarar mer ärligt. Man blir då även mer försiktig och säger inte alltid vad man egentligen tycker. Speciellt inte som sökmotorerna sparar det du skrivit i många år framåt. |
kilroy |
Codriver* Om man läser de senaste veckornas trådar framgår det helt tydligt att de absolut flesta stöttar AP´s ledning och dessutom tycker forumet är bra. Min uppfattning är att ett forum som inte genomgår några förändringar stagnerar och till slut dör ut. Därför är medlemmarnas synpunkter på forumet naturligtvis värdefulla. Problemet uppstår när "förändringstrådarna" spårar ur totalt. AP´s ledning publicerar i princip ingenting här på forumet, det är medlemmarna som står för publicerandet. Det är en viss skillnad på ett forum med s k utgivningsbevis, där står forumägaren som formellt och juridiskt ansvarig för det som publiceras. Mixtus* Det är möjligt att vi har olika synpunkter när det gäller personuppgifter vilket vi säkert kan leva med. Min uppfattning är att om Justitiedepartementet, Datainspektionen + övriga sakkunniga remissinstanser accepterar och använder den tolkning av benämningen "personuppgifter" som finns i PUL så duger den tolkningen åt mig också... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy> Vad jag menar är inte att vi skall ta död på alla förslag som uppkommer, eller att AP alltid skall se lika ut. Vad jag försöker få fram är att de verkar ha gjort bra val hittils eftersom AP har blivit så stort som det blivit. Om sedan detta forum dör ut för att det inte moderniseras är en punkt där jag inte håller med dig helt. Jag tror personligen att ett enkelt och överskådligt forum kan vara tidlöst. Precis som designen på våra bilar ;-) Men värt att tänka på är att det är vi besökare som gör forumet stort, eller hur? Så naturligtvis är det viktigt att hålla koll på vad vi önskar för att få oss att stanna kvar. Så naturligtvis måste även detta vara en avvägning. Angående cencuren och publicering är jag ingen som har koll på lagar, men vad jag förstår är det en forumsägares skylldighet att "hålla rent" från rasism mm. som är rent olagligt. Trådar som "spårar ur" är ju en bedömning. Och här tycker jag att det sker en bra avvägd rensning, även om jag inte har full koll på alla trådar. Jag kan bara tala för det jag har sett. /Erik |
|
|
Kilroy: Ditt första (längre) inlägg var sakligt och i flera avseenden intressant. Men därefter tycker jag att du är en aning för onyanserad i din tolkning av personuppgiftslagen (nedan ”PUL”). Hela din kritik bygger nämligen på en – enligt min uppfattning – inte alldeles självklar slutsats. Nämligen att ett personnummer även utan de fyra sista siffrorna är att anse som en personuppgift, enligt den legaldefinition som följer av PUL. När jag och Anders N framförde våra tvivel så valde du att vifta bort detta genom att saxa lagtext från PUL. Där fanns svaret enligt dig. Och lite längre fram i tråden skrev du dessutom (i ditt svar till mig) att om vissa instanser accepterar och använder den tolkning av personuppgifter som följer av PUL … ja, då duger den tolkningen åt dig också. Eftersom du i meningen innan skriver att du och jag har olika uppfattningar så kan det inte förstås på annat sätt än att du anser att din uppfattning är den korrekta och att min uppfattning är felaktig. Det är ju egentligen det du säger. Lite besk underton tycker jag nog. Låt oss istället backa bandet och titta på legaldefinitionen. Med personuppgift avses ”all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet”. Lagtexten innehåller dessutom en särskild skrivning om att personnummer inte får behandlas utan samtycke. Men fortfarande inte ett ord om vad som gäller om de fyra sista siffrorna saknas. Och hur skall egentligen "indirekt" tolkas? Eftersom jag i skrivande stund inte har tillgång till kommentarerna så kikade jag helt kort på Datainspektionens hemsida – en av de instanser som du hänvisade till. Jag skall väl erkänna att jag inte har djuplodat. Men jag hittade ganska så omgående ett s.k. samrådsyttrande som rörde klasslistor (från januari 2003). Och på listorna återfanns dessutom elevernas födelsedata (ej personnummer). Följande text är hämtad från Datainspektionens svar på en fråga rörande dessa listor: ”Behandlas endast uppgift om födelsedatum, dvs. år-månad-dag, gäller inte personuppgiftslagens regler om personnummer.” Nu är denna text naturligtvis hämtad ur ett annat sammanhang, och den är bara delvis tillämplig på vårt exempel. Men jag tycker trots allt att exemplet visar att det du tycker är självklart kanske inte är alldeles självklart. Och jag hittar ingenting i din argumentation som klargör att födelsedata indirekt skall ses som en personuppgift. Jag tycker du gör det alltför enkelt för dig, särskilt när du skapar ett slags alibi för din uppfattning genom att hänvisa till att myndigheter "accepterar och använder" den tolkning som ges i PUL. Problemet är att PUL erbjuder ingen tolkning. Det är ytterst domstolen som står för tolkningen. Jag tror alltså att detta måste bedömas från fall till fall (och naturligtvis i förhållande till andra uppgifter som anges i anslutning till de uppgifter som lämnats). För närvarande ser jag dock ingen anledning för Tommie & Co att svara på din begäran då jag (hittills) inte funnit ett klart och entydigt stöd för din uppfattning. |
|
kilroy |
Mixtus* Det kan mycket väl hända att du har rätt. Jag har egentligen aldrig själv tolkat PUL, jag har helt enkelt tagit den skrivna information som finns att få för given. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, om någon har andra uppgifter så länka gärna dem hit, eller till mig personligen om det är så att frågan inte är intressant för forumet i stort. Den beska undertonen ber jag om ursäkt för om du tolkat den så. Min utgångspunkt var bara att om man inte litar på den lagtexten som finns tillgänglig...vad litar man på då? Finns det sakliga och relevanta argument och länkar som visar att tolkningen av begreppet personuppgifter i PUL är tveksamt eller rentav fel så köper jag dom argumenten. Lagtexten står för de juridiska ramarna och tolkningen görs av domstolen, det har du alldeles rätt i. Jag jobbar en hel del med juridik i mitt yrke men yttrandefrihetslagen och närliggande lagstiftning (som PUL och BBS-lagen) är inte mitt område och har därför ingen riktig koll på om den nya BBS-lagen eller PUL har prövats i domstol ännu. Jag har lite "privata" ingångar både på Datainspektionen och Justitiedepartementet och jag skall se om jag nästa vecka har tid att "snoka" lite i frågan. Hoppas att vi kan vara överens så här långt! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.