|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Kommentar till att använda sitt riktiga namn istället för ett "nick name": Hur seriöst ett inlägg är avgös mer hur vederbörande lägger fram sina åsikter än vad denne valt för användarnamn vid registreringen. Dessutom finns möjligheten, om man vill, att infoga sitt namn i signaturen. Ska en registreringsprocedur tillämpas där det verkliga namnet skall uppges måste det kopplas till någon slags verifiering, annars kan man lika gärna uppge någon annans namn eller ett fingerat namn. Jag anser att Kalle Hansens inlägg är lika seriösa som t.ex. Jesperados. Det beror inte på användarnamnet utan på sättet att uttrycka sig. Låt vara att det är trevligt om inläggen signeras med vederbörandes riktiga namn - men det måste ske frivilligt. Mvh, Peter Lundin ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
kilroy |
En av hörnstenarna i all forumsverksamhet är att registreringen sker via ett mailkonto, inte via personuppgiftsslagen (PUL) med namn, bostadsort eller födelsedata. Det kan alltså aldrig bli aktuellt. Om man däremot vill använda sitt riktiga namn som "nickname" möter det inga hinder. I mitt fall finns mitt riktiga namn i min mailadress. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag tycker det fungerar väldigt bra på forumet, moderatorerna gör ett bra jobb. Tycker oxå att Jesperados ide om någon form av indikering på borttaget inlägg hade varit kanon. Det är enda ändringen jag skulle vilja se i denna fråga. /Fredrik |
|
bustorp |
Vettigt hade varit att stänga trådar, som ballat ur, i oredigerat skick för att kanske få en "självinlärning" hos oss deltagare vad som är godtagbart och var gränsen går. Och att bifoga motiveringen till stängningen. Tråden står kvar som ett varnande exempel och de inlägg som "orsakade" stängningen kommer i "skamvrån". Det ska svida lite att inte hålla sig till reglerna. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
kilroy |
Det finns några aspekter på forumets verksamhet som kan vara intressanta att höra forumadministratörens synpunkter på eftersom det berör både den enskilde medlemmen och forumsägaren. - Vid registrering är det obligatoriskt att uppge personnummer (år-mån-dag) samt kön och län. Personnummer omfattas av PUL och även utan de 4 sista siffrorna kan man ganska lätt skaffa sig kompletterande uppgifter. Autopower som forum betraktat har inget utgivningsbevis och har därmed ingen officiell dokumentation hur man använder informationen. - Hur används den lagrade informationen? - Hur lagras den? - Finns den tillgänglig för andra? Det finns möjligheter att "fejka" personnummer vid registreringen, precis som kön. Varför används i sådana fall personuppgiftsregistrering överhuvudtaget? Forumets administration försöker i §3 och §5 i regelverket för forumet friskriva sig från ansvar när det gäller innehållet i de skrivna inläggen. Det är till viss del förståeligt men rent juridiskt knappast hållbart. Det är inte heller rent juridiskt möjligt att den enskilde medlemmen vid registreringen fråntar forumsägaren allt ansvar genom att kryssa i en ruta. I BBS-lagen, som innehåller bl a lagstiftningen om internetbaserade webforum, framgår att någon friskrivning av ansvar aldrig är aktuell på omodererade forum som detta. Forumägaren har alltid ett övervakningsansvar vilket innefattar att plocka bort inlägg som strider mot vissa delar av svensk lagstiftning. Gör man inte det finns möjligheten att utdöma ansvar p g a oaktsamhet. Rent juridiskt behöver inte forumägaren stödja dessa lagstridiga inlägg, det kan räcka att man inte plockar bort dessa för att åberopa oaktsamhet. Citat från lagtexten: "Som framgått är utrymmet för ansvar beträffande medverkan genom underlåtenhet begränsat, och straffbestämmelsens krav på uppsåt måste uppfyllas av den medverkande själv, i detta fall den som är ansvarig för förmedlingstjänsten. Han behöver emellertid inte själv hota eller uttrycka missaktning för en grupp av personer. Det räcker att hans uppsåt omfattar att avsändaren hotar." På vanlig svenska...uppsåtet kan bero på underlåtenhet att plocka bort lagstridiga inlägg. Dessa tankar återkommer regelbundet i lagtexten. Lagstiftningen med avseende på internetbaserade forum är relativt ny...och relativt oprövad. Det dröjer inte länge förrän vi har dom första rättegångsfallen vilket naturligtvis gör att den juridiska bilden klarnar ytterligare. Den lagstiftning som är aktuell är delar av brottsbalken, de delar som lyder under de olika diskrimineringsombudsmännens jurisdiktion m m. Självfallet ligger ett direkt straffansvar hos de enskilda medlemmarna som publicerar inlägg som strider mot ovanstående lagstiftning om brott kan styrkas. Det här borde intressera varje forummedlem eftersom många medlemmar är personligt bekanta med varandra. Uppstår en situation där man eventuellt blir ovänner med varandra kan ju lagstridiga inlägg bli förödande...Det finns inget statistiskt material som styrker att Autopowers medlemmar skulle vara annorlunda funtade än medlemmar på andra forum....och på andra forum förkommer det en hel del... För en tid sedan pågick en diskussion på forumet angående kopplingen till företagsgruppen BMW. BMW som företag visade inget intresse för att officiellt kopplas ihop med forumet om jag inte minns fel. Det finns rimligtvis flera anledningar till detta. En av anledningarna är högst troligt att inget företag med ett känt varumärke vill eller kan kopplas ihop med ett omodererat forum där vilka inlägg som helst kan dyka upp. Autopower är ett omodererat forum eftersom inläggen bara kan modereras efter inläggning. Att göra om forumet till ett modererat forum är knappast realistiskt med tanke på antalet inlägg...? Jag hoppas att forumets administration tar detta inlägg, inte som kritik, utan som underlag för en saklig diskussion vilket det är menat som. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: Schhh! Inte prata för mycket PUL nu ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| ajabaja... nu är vi ute på tunn is! | |
| Det är en jäkla skillnad på födelsedag och personnummer. Födelsedag omfattas INTE av PUL. Iövrigt förstår jag inte vad ditt inlägg ska skapa för typ av debatt, Kilroy. | |
kilroy |
Definitionen på "personuppgift", direkt saxat från PUL: "All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet" Jag trodde att mitt inlägg var tydligt för alla, inklusive de frågeställningar jag framförde. Trots att jag behärskar svenska språket rätt hyggligt kan jag inte uttrycka mig klarare än jag gjort. Jag framförde mina synpunkter på ett korrekt sätt utan vare sig ironi, elakhet eller sarkasmer. Dessutom berör frågeställningarna både medlemmar och forumets administration. Har du synpunkter på innehållet i mitt inlägg så beskriv gärna vad som är fel. Övertygar du mig med sakliga argument så köper jag dom. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
En annan sak som jag erpsonligen stör mig på är att alla inte behandlas lika. Ett exempel är att jag i min profil noterat att jag för tillfället äger en Porsche. Detta raderas BLIXTFORT varenda gång jag lagt in det. Lägger jag in det idag, så är texten borttagen ur min profil redan i morgon av moderatorerna. Däremot ser jag dagligen andra forumdeltagare som skrivit in andra bilmärken/modeller i sin profil, såsom [Peugeot 206RC], Caddy TDI -99, MB E320T -00, Avensis -04 m.m. m.m. Varför får dessa stå kvar men inte min text?? Ursäkta om jag låter som en 5-åring nu som tycker att morsan e orättvis... Men varför skilja på folk och folk???????? |
|
|
Tycker också att det är dags att någon av moderatorerna kommer in i denna disskution och ger svar på tal. Kan inte tänka mig att de inte sett denna diskution eftersom de raderat den gamla som liknande denna. VÄNLIGEN STIG FRAM |
|
|
Såg nu att de också varit inne i min personliga profil och raderat 10 st bilar som inte var av märket Bmw. Kan ju inte vara störande om dessa hade fått stå kvar eller?? Ingen som ens behövt läsa detta om man inte klickat på min profil. Var o varannan reggad forumdeltagare har noterat gamla/tidigare bilar som inte varit Bmw's, men bara mina verkar raderats av moderatorerna. Ser mig själv som en mycket seriös forumdeltagare, hjälper ofta folk med de kunskaper som jag har, men vad får man tillbaka?? UPPRIKTIGT SAGT RUTTET AV MODERATORERNA TYCKER JAG!! Ännu fegare om ni moderatorer tar bort dessa tre inlägg som jag skrivit på rad i denna tråd. Bara för att man är en privatägd sajt, så får man visa en viss tolerans mot "kunderna", utan dem finns ingen sajt kvar. |
|
kilroy |
Rolex* Även om du känner dig "illa" behandlad så blir inget bättre av såna påhopp... Detta är ingen kritik mot dig och inget försvar för någon moderator. Välavvägd argumentation med stöd av så mycket fakta som möjligt är oftast det mest effektiva sättet att föra en debatt på. Du är nog inte den ende som fått din användarprofil modifierad. Det hände mig också för en tid sedan. Jag kan förstå om man gör det för att spara "plats" eftersom utrymme i princip kostar pengar. Å andra sidan finns det mycket plats att spara genom att något hårdare moderera vissa trådar som brer ut sig utan att något nytt tillkommer. Det finns frågeställningar i denna tråden som rimligtvis borde besvaras eller kommenteras på något sätt. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Rolex: "Detta raderas BLIXTFORT varenda gång jag lagt in det" -Förstod du inte första gången de tog bort din Porsche att AP inte vill att det ska stå andra bilar än BMW? Vore jag moderator skulle jag bli riktigt irriterad när du lägger in den för andra gången. Skulle tro att även en Avensis försvinner när de ser/hinner ta bort den. |
|
|
kilroy - Jag ska förklara mig lite bättre: PUL är förvisso extremt otydlig, men tillräckligt tydlig för att jag ska kunna skriva som jag gör. Jag får inte skriva "Min granne Kilroy Kilroysson fyllde 40 igår och förde ett jävla liv så att polisen kom", men däremot "Det var ett jävla liv inne hos grannen igår, tror han fyllde 40". En uppgift om födelsedag är i sig inget som omfattas av PUL - det måste vara mer "direkt" än så. Angående ansvarsfrågan för innehållet i inläggen vågar jag inte svara på om man kan avtala över denna på den enskilde medlemmen, men jag förutsätter att den biten kollats av Tommie och/eller Janne innan den lagts upp, då detta är brukligt. Det är naturligtvis inte rimligt att varenda inlägg skulle läsas av moderatorerna innan det läggs ut, varken på Autopower eller på något annat forum av hygglig storlek. För övrigt är det intressant att se att vissa faktiskt på fullt allvar skulle vilja ha ett helt omodererat forum. Det bevisar i mitt tycke att man har dålig koll på folk i allmänhet och forumbesökare i synnerhet. T o m till synes "laglösa" forum har moderatorer som plockar bort inlägg, spärrar användare och håller ett öga på det hela. |
|
bustorp |
Det Rolex säger är inte att betrakta som ett påhopp om det finns substans i det han påstår. Är det sant så tycker jag, liksom han, att det är lite skrämmande. Har han dessutom inte fått någon rimlig förklaring till detta personligen så är det nonchalant av moderatorerna. Att bereda plats genom att plocka bort lite text i profilerna är väl lite väl enkel förklaring, eller? Enklare hade varit att ta bort ett foto eller begränsa antalet foton till ett maxantal per bil, ex.vis 2. Det hade sparat plats.... Den som inte skäms för att ha ägt andra märken än BMW ska väl inte behöva lida för det? Låt dom vara stolta över att till slut ha mognat och skaffat en bil..........;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| bustorp - Det står "Äger följande BMW" och "Har ägt följande BMW". Den instruktionen KAN inte vara svår att förstå ens för den mest inbitne kritikern. | |
kilroy |
Definitionen av personuppgifter enligt lagtexten i PUL framgår i mitt tidigare inlägg. Om du har andra informationer än det som tillhandahålls i PUL så får du gärna länka dom hit. Man kan aldrig skriva över ansvarsfrågan på det sätt du föreslår. Den enskilde medlemmen har ett tydligt definerat ansvar enligt svensk lagstiftning. Vad som är intressant här, och som säkert inte alla känner till, är att man som forumansvarig OCKSÅ har ett ansvar enligt BBS-lagen. Du verkar med tanke på dina tidigare inlägg, varav jag läst några, inte vara en person som på fullt allvar tror att ett juridiskt ansvar kan trollas bort genom att den enskilde medlemmen kryssar i en ruta... I sådana fall kan vi ju göra gemensam sak och meddela justitiedepartementet och Datainspektionen att BBS-lagen är ett skämt vars funktion kan åsidosättas av ett kryss i rätt ruta... När det gäller dina synpunkter på helt omodererade forum så håller jag med dig. Min avsikt var inte att skapa någon förtroendedebatt gentemot forumets administratör. Eftersom forumet uppenbarligen står inför en del förändringar kan det ju vara lämpligt att lyfta fram en del frågor som faktiskt berör ALLA på forumet. Frågor som kanske inte alla är helt uppdaterde på dessutom. Det kan ju vara lämpligt att man vid en omstrukturering av forumet försöker åtgärda dom delar som lyfts fram. Dessutom har ansvarsfrågan direkt koppling till hur, när och varför vissa inlägg raderas. Om jag inte minns fel så handlar många trådar om just dessa saker. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
bustorp |
Anders N: Köper ditt argument. Har förbisett detta. Sorry! "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Kilroy - Jag tror att du och jag har rätt lika syn på detta, men uttrycker oss på lite olika sätt. PUL och BBS-lagen är mycket riktigt inte det minsta tillfredsställande. Jag sprang på en sajt som helt öppet listar adressinformation gällande alla personer över 18 år som är folkbokförda i Sverige, inkl superkändisar och toppolitiker. Ett www.hitta.se i extremversion om man så vill. Antar att de hittat kryphål i PUL som gör att de inte bryter mot den, vilket bevisar hur otydlig den är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.