AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.663

Öppet brev till Autopower-moderatorerna

Sida 2 av 6
W2k,

Jag håller helt med dig om att det är trevligare om man skriver under med sitt riktiga namn. Jag startade till och med en tråd om detta för något år sedan, i samband med att jag skapade den användarprofil jag fortfarande går under (från att tidigare ha gömt mig bakom det lite obskyra aliaset "nofx16"). Föreslår att du registrerar en ny användarprofil med ditt riktiga namn, eller att du åtminstone lägger in ditt riktiga namn som signatur!

Jag kan bara tala för mig själv, men jag anser absolut att en person som skriver med riktigt namn ofta uppfattas som mer seriös, om man inte själv känner personen bakom användarnamnet.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Tråden är visst på väg åt ett annat håll. "Riktiga" namn hur ska det kollas? Mot folkbokföringen och genom säkerhetsdosa...

HelenaK:Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Håller också med trådskaparen i allt han säger. Det ligger väl i sajtägarnas intresse att ha en sida som dess besökare gillar? Om man står i valet mellan att gå till höger eller vänster i ett vägskäl och inget av alternativen är svårare eller mer komplicerat att genomföra så är det väl bara bra om man kan få reda på vad forumsmedlemmarna tycker i frågan och välja utefter det?
Ta t.ex. tråden om edit-funktion mm eller inte. Läser man igenom den som sajtägare så tror jag man får en bra uppfattning om ungefär vad medlemmarna vill. Den tråden skulle passat utmärkt i en "disktutera autopower"-del av forumet.

För övrigt tycker jag, tyvärr, att många inlägg och trådar här på autopower skulle må bra av en hårdare moderering. Det tolereras mycket skitsnack ibland, medans seriösa inlägg, som kanske berör nåt känsligt, tas bort.

Någon som vet får gärna svara på frågan om hur många personer det finns med rättighet att radera inlägg? Borde finnas minst 10-15 stycken totalt med hänsyn till hur mycket det skrivs på denna sajt. Jag är själv moderator på ett forum som har kanske 75% av trafiken jämfört med AP och där är vi c:a 10 moderatorer vilket jag tycker är lagom.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Udo Dirkelsniff: Krävs ju ganska mycket administration för att kolla en sån sak - men om man bara gjorde det klart att riktiga namn är ett krav skulle nog de flesta registrera sig med sina riktiga namn. Majoriteten är ju vettiga människor som kan följa enkla regler. Visst lär det finnas rötägg, men personer som misstänks gå under falsk identitet kan man ju kolla på individbasis i den mån det behövs. Kräver betydligt mindre jobb än att kolla alla iaf.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu ligger namnet i signaturen också...

Wilhelm Svenselius
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Att radera inlägg bara för att man har makten att kunna göra det är censur.
Rent principiellt tycker jag inte att något inlägg alls skall tas bort. Såna översittarfasoner hör inte hemma i ett modernt samhälle. Oavsett om det gäller ett forum på nätet eller ett torgmöte.

Dock hör ju inte så mycket annat än BMW hemma på detta BMWforum. Men det är ändå fel att ta bort inlägg för det. Inlägget kan ju faktiskt inneha relevant fakta även om det inte står något specifikt om BMW så kan det ju indirekt påverka oss BMWägare.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Stavros; holder med 110%...radering og censur er dessverre (tyvär) alt for ofte regelen på svenske forum :(

"Freude am fahren" - BMWCCN #5553
bustorp
Det ligger lite i vad Stavros säger men någon form av censur när det ballar ur totalt måste tyvärr finnas. Personangrepp o smutskastning är något jag inte ser som relevant någonstans........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Radering av inlägg tycker jag skall ske när de inte tillför nåt till diskussionen. Inlägg som "Haha" eller andra korta intetsägande inlägg fyller ingen som helst funktion och tar bara plats och gör tråden onödigt lång och svårläst. Sedan, som redan nämnts, personangrepp, klara regelbrott, personlig kommunikation mellan två deltagare som inte på något sätt gagnar övriga medlemmar osv. tycker jag skall kastas direkt. Sådan personlig kommunikation tas via personliga meddelanden, eller när detta inte finns via mail. ;-)

Detta är inte censur i ordets rätta bemärkelse utan bara utrensning av skit. Censur vore t.ex. om tråden om edit-funktion eller inte, eller denna tråden, skulle tas bort helt bara för att den innehåller delar som är kritiska mot de som är ansvariga och har "makten".

Jämför med lagarna i Sverige om yttrandefrihet mm. Det är helt och fullt tillåtet att demonstrera mot regeringen, men inte att ha en nazistisk demonstraration om att döda alla invandrare.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tycker att moderatorerna i stort gör ett mycket bra jobb. De är ganska strikta, ja, men det är helt nödvändigt med tanke på forumets storlek och det stora antalet deltagare. Annars är risken stor att det flummar ut till ett allmänt pajasforum. Och det vill vi ju inte. Det är ju den höga kvaliten som hör att vi är några som gärna hänger här även om vi inte längre är BMW-ägare.

Don't dream it, drive it
kilroy
Jag kan inte se att ett nytt forum behövs...däremot möjligtvis en ny sektion för frågor och/eller förslag. På många utlandsbaserade forum finns det sektioner som kallas "FAQ" och "REQUEST" vilka används av medlemmarna för att antingen få svar på vanliga frågor...eller för att kunna ställa specifierade frågor där det inte finns standardiserade svar.

Något som också är vanligt på större forum är att det framgår tydligt vem eller vilka av moderatorerna som är i "tjänst" för tillfället. På de forum där jag själv är moderator har vi löst det så att de "tjänstgörande" moderatorernas namn får en speciell färg. Tilläggas bör kanske att samtliga medlemmars "nicknames" syns på en lista så fort en medlem är online.

Naturligtvis har Anders N rätt när han säger att tillvaron här på forumet inte är på liv och död.

Jag tycker mig ha märkt en viss skillnad i bedömning från moderatorerna när det gäller borttagna inlägg. Det är iofs inte så märkligt därför att bedömningen skiljer lite från människa till människa.

Var...och hur sätter man nivån på ett forum som detta? Personligen tycker jag att uttalanden som strider mot svensk lag eller uttalanden som uppmanar till brott mot svensk lag skall tas bort genast. Den medlemmen bör också varnas och vid upprepning så blir medlemsskapet uppsagt. Då har man en odiskutabel "lowest limit" som är lätthanterlig.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

kilroy
Censur har ingenting med borttagning av inlägg att göra. Ordet censur betyder inget annat än granskning. Ordet censor betyder följdaktligt granskare.

Rätt skall vara rätt...

Mvh kilroy

Well. Om ett inlägg har tagits bort, så har det tagits bort av en moderator. Har det tagits bort av en moderator så har denne gjort bedömningen att det inte passar på Autopowers forum. Då är det bara att acceptera det och livet får gå vidare ;) Inget att dalta med och spekulera i...

Känns som att moderatorerna har nog med jobb idag, och mailflödet hade ju inte direkt minskat av att deras namn och mailadresser offentliggjordes. Vem som redigerade ens inlägg är ju ändå irrelevant. När inlägget väl är borta finns det ändå inget att göra. Får man väldigt många inlägg redigerade/borttagna är det nog dags att tänka till en gång extra innan man postar.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tycker faktiskt inte om när moderatorer tar bort inlägg bara sådär.
Isf skall det vara av helt uppenbara orsaker. Typ svordomar, väldigt rasistiska åsikter eller HELT irrelevanta inlägg som inte har något med ämnet att göra.

Tycker finns det många som gör om mycket... ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Kanske ett alternativ hade varit att stänga trådar för vidare inlägg istället för att ta bort dom. På det viset så slipper man folks snopenhet när deras inlägg helt plötsligt är borta och man har ingen aning varför. Dom mest uppenbara fallen där tycker man att folk borde ha en viss aning om varför det togs bort.

En indikering att en tråd eller inlägg är borttagen hade även det underlättat för oss användare (eller så är det redan kanske??)

Även om forumet är privat och man godkänner reglerna så är det ju trots allt vi användare som skapar forumets värde så jag tycker det måste finnas en slags öppenhet mellan administratörer, moderatorer och debattörer, med öppenhet menar jag då inte att man listar vilka som är moderatorer för det känns rätt ovidkommande för min del men att dialogen är 2 vägs på ett objektivt vis.

Själv har jag väl varit med i någon tråd som helt plötlsig varit borta, känns såklart lite konstigt men för mig är det så sällan så det stör mig väldigt lite.

Det borde ju finnas en anledning till att diskussioner om edit funktioner och moderation kommit upp så ofta på senare tid, folket önskar en förändring och till viss del tror jag det är viktigt att man lyssnar på användarna om kraven är rimliga.

I vilket fall som helst så är detta ett forum jag inte klarat mig utan.
Här har jag sparat tiotusentals kronor varje år, fått massor med nya vänner, upplevt massor med glädje,spritt glädje och mycket annat som till 99.9999999999999999% är positivt.

Spenderar alldeles för mycket tid här och vet inte vad som hade hänt om AP försvunnit,livet hade troligtvis känts tomt och innehållslöst.

En sak är säker och det är att killarna bakom detta lägger ner MASSOR med tid och tänk på att dom inte har detta som levebröd utan ett sidospår som utövas på andra tider än det vanliga jobbet.

Gissa om detta tar timmar att underhålla....

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ang. att visa moderatorernas namn. Tror inte att det skulle vara en sån bra ide. Det skulle lätt uppkomma diskusioner om "varför få moderatorns inlägg får vara kvar när inte mitt inlägg fick det" och liknande. Tänk på att moderatorerna är "vanliga" forumanvändare och ska kunna vara med och diskutera i forumet.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
kilroy
I princip all moderering av forum sker på obetald fritid, däremot kan man ju som administratör (forumsägare) ta in pengar i form av reklamplatser och liknande.

Att forumets medlemmar "helt plötsligt" blivit så intresserade av förändringar kan ju vara en sanning med en viss reservation...det kan ju också vara så att det anslutit några nya medlemmar vars förändringsbenägenhet är större än vad som varit fallet tidigare. Man skall ha klart för sig att en handfull mycket aktiva medlemmar, även på ett stort forum, kan röra om i grytan på ett mycket påtagligt sätt.

Frågor som har att göra med moderering och "övervakning" av forumet kommer troligen att aktualiseras framöver om förslaget med en avgift för forummedlemmarna går igenom. Det kommer att ställas betydligt större krav på adm/mod i det fallet eftersom medlemmarna kommer att betala för en tjänst. Iofs vet vi inte för närvarande vad dessa tjänster kommer att innebära men rent principiellt tror jag inte att det är så lyckat med ett forum där man blandar betalande och icke betalande medlemmar.

Mvh kilroy

kilroy
Grundprincipen för all moderering bör vara att man som moderator undviker att delta aktivt i diskussionerna. Jämför gärna med en debattledare, dessa deltar sällan i sakdiskussionerna utan är med för att hålla debatten på rätt nivå och för att försiktigt avbryta debatten om den spårar ur. Om man som moderator deltar friskt i debatten så kan det finnas anledning att ifrågasätta moderatorns objektivitet...t ex när det gäller att lyfta ut vissa inlägg.

Mvh kilroy

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy skrev:
>> Om man som moderator deltar friskt i debatten så kan det finnas
>> anledning att ifrågasätta moderatorns objektivitet...t ex när det gäller
>> att lyfta ut vissa inlägg

Där slog du huvudet på spiken! Att få ett inlägg borttaget av någon man
precis diskuterat med är givetvis mycket illa. Ibland försvinner hela trådar
utan motiveringar, då blir i alla fall jag lite skeptisk objektiviteten?

Har inte AutoPower möjligheten att *låsa* en tråd som spårat ur?
Moderera, ta bort de sista stötande inläggen, lås tråden och meddela i
ett inlägg att "nu låser vi tråden därför att..."

Då kan man fortfarande läsa det som sagts tidigare (då slipper folk också
skapa en ny tråd om precis samma sak). Att en tråd spårar ur behöver ju
inte betyda att alla åsikter dessförinnan saknar betydelse?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.