AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.668

Öppet brev till Autopower-moderatorerna

Sida 1 av 6
Igår 2005-08-31 togs en tråd bort. I tråden debatterades bl.a. moderatorernas agerande vid vissa tillfällen och i ett mer generellt perspektiv.
Innehållet i tråden var förvisso inte direkt relaterat till BMW-bilar men ändå berördes sajten Autopower som i högsta grad kan förknippas med BMW.

Autopowers forum har 23 677 användare och över en miljon inlägg i dagsläget. Ett stort forum som detta måste kunna tåla kritik samt klara av att föra en öppen debatt gällande regler och beslut. Självklart kan inte varje individuellt beslut om borttagna inlägg förklaras och debatteras - däremot måste det få finnas utrymme att ifrågasätta beslut och kommentera regler.

Jag föreslår ett nytt forum, t.ex. "Diskutera forumet" där man kan öppet diskutera inställningar, tekniken, forumregler och komma med nya förslag på utseende och funktioner.
Självklart skall personangrepp, rasistiska kommentarer och dyl. inte tillåtas.

Detta är inte ett försök att smutskasta Autopower crew eller moderatorerna. Jag vill få till en möjlighet att föra en diskussion.

M.v.h,
Peter Lundin aka. Bones

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Mycket bra skrivet
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Instämmer helt!
Diskussionen som fanns, och som från början hette något i stil med "Hur kontaktar jag Autopower Crew" hade spårat ur totalt, och handlade på slutet om främlingsfientlighet och inte alls om autopowers forum. Jag har full förståelse för att den togs bort.

Jag ser inte att det skulle behövas ett särskilt forum för diskussioner gällande forumet i allmänhet, och tror tyvärr att de flesta diskussioner i ett sådant forum hade spårat ut väldigt snabbt.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
"Jag ser inte att det skulle behövas ett särskilt forum för diskussioner gällande forumet i allmänhet, och tror tyvärr att de flesta diskussioner i ett sådant forum hade spårat ut väldigt snabbt."

Jag tror du underskattar formumdeltagarna i allmänhet. Visst skall man kunna debattera, kritisera, berömma eller komma med förslag i öppenhet.

Det finns många exempel på sajter som har en "diskutera forum"-tråd där man kan ventilera lite mer allmänna åsikter. Det behöver inte spåra ur bara för att man tillåts diskutera. I vanlig ordning kan inlägg med fientlig ton avlägsnas.

Även om tråden igår spårade ur tycker jag ändå att man måste få diskutera forumet.

___
Bones,

Jag tycker också att det kan vara bra att diskutera forumet, men ser inte att det behövs ett helt eget forum för detta. "Allmänt om bil och trafik" eller "Samtliga BMW-modeller" räcker bra till i de få fall då det behövs diskussioner om forumets uppbyggnad och innehåll.

Jag tycker inte att jag underskattar forumdeltagarna i allmänhet, däremot finns det en liten skara människor som tycks ha satt i system att, oavsiktligt eller ej, sabotera dessa (och även andra) diskussioner.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Kalle, jag är i stort överrens med dig. Tror dock att det kan behövas en egen avdelning.

Människor som medvetet saboterar diskussioner bör behandlas i vanlig ordning. Dock så verkar det finnas lite av ett missnöje när inlägg och/eller trådar försvinner utan anledning - öppna frågor om varför försvinner också.

Det är den typen av diskussioner (typ denna tråden :-) ) samt frågor om regler, kontakt med Crew eller moderatorer jag efterfrågar. Lite mer öppenhet.

Hoppas inte denna tråden försvinner utan vi kan få ett svar från en AP crew.

___
Jag ser det ju som så att det är ett privelegium för mig att få vara med på forumet och skriva. Iom att jag har accepterat forumreglerna så är det inte upp till mig utan moderatorerna vad som ska redigeras. Det är ju inte frågan om en demokrati utan en privatägd sajt inkl dess forum. Det går ju alltid att maila Autopower om man har förslag på förbättringar av forumet och dess moderering.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
"Iom att jag har accepterat forumreglerna så är det inte upp till mig utan moderatorerna vad som ska redigeras. Det är ju inte frågan om en demokrati utan en privatägd sajt inkl dess forum."

Självklart. Jag tycker dock att man bör få diskutera modereringen öppet. Speciellt om ett inlägg tas bort som till synes inte strider mot reglerna.
Autopower har inga skyldigheter gentemot mig som registrad användare - det vore dock trevligt att öppna frågor kanske besvarades med en motivation istället för förpassas till NULL.

___
Så länge jag var med i gårdagens diskussion "Kontakt Med autopowers Crew" Länk tyckte jag att den höll sig på "mattan". Blev sen lite förvånad när man fått ett antal mail om nya inlägg och tråden är borta. Kanske hade räckt att stryka från där det spårade ur...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Jag förstår mig verkligen inte på folk som - oavsett vad du säger, Bones - anser att sajten har några som helst skyldigheter mot besökarna. Gnälls det tillräckligt mycket på totalt oväsentliga saker så finns det ingenting som säger att Tommie och Janne inte skulle kunna ledsna totalt och stänga ner sajten. Är det det ni är ute efter så tycker jag att ni ska fortsätta, annars är det läge att tagga ner.

Det är inte en kränkning av de mänskliga rättigheterna när ett upprört inlägg tas bort eller en katastrof om en urspårad tråd inte får vara kvar. Autopower är ett NÖJE som iaf jag njuter av - inte LIV OCH DÖD. Ha lite distans till saker och ting, för guds skull!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tycker det är bra att inlägg och ibland hela trådar plockas bort när det behövs, ibland spårar det verkligen ur totalt.
Det enda jag saknar i sammanhanget är att man inte kan se i tråden att inlägg modererats bort, ibland kan det vara svårt att förstå sammanhanget i hela tråden när en rad inlägg saknas mitt i...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

HelenaK
Vilka är Autopower crew/moderatorer alt. Tommie och Janne?

Jag citerar mig själv:
"Autopower har inga skyldigheter gentemot mig som registrad användare - det vore dock trevligt att öppna frågor kanske besvarades med en motivation istället för förpassas till NULL."

Det är inget krav. Jag tycker det är en fantastisk site! Men jag saknar idag en möjlighet att ifrågasätta och diskutera sajten.

Jag lägger härmed ner diskussionen för min del. Jag har framfört mina åsikter och önskemål.

___
bustorp
Läser man inläggen här så ser man klart att det behövs ett forum precis som Bones skriver. Åsikter skiftar och dom ska kunna ventileras.

Håller helt med dig, Bones.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
När AutoPower gör det möjligt att faktiskt betala för sitt medlemskap utgår jag ifrån att en av fördelarna med att vara betalande användare är snabbare och bättre kontakt med crew. Jag har mailat minst en gång utan att få något svar, då med en ganska (tyckte jag) enkel fråga. På en frivilligsajt är det acceptabelt, men på en betalsajt är en fungerande och effektiv kundsupport ett absolut krav.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Alla har rätt att ventilera sina åsikter.Så länge som man e på mattan så tycker jag att man kan fortsätta en tråm men går det för långt då är det bara att plocka bort det hela.Man har ju godkännt reglerna för detta forum då man blev medlem så det är bara å följa dom.

Kolla här

§1. Målet med forumet är att vi vill skapa en seriös och trevlig mötesplats för BMW-entusiaster. På forumet skall man kunna diskutera sitt gemensamma intresse för BMW och relaterade ämnen kring detta.

AutoPower strävar efter att hålla en hög nivå och vill att forumet ska vara en positiv upplevelse för alla våra besökare. Forumets regler är till för att främja dessa mål och som registrerad användare förbinder du dig att följa reglerna.

§2. AutoPower är en privat internetsite. Forumen är öppna för alla som accepterar reglerna. Om en registrerad användare ändå inte följer reglerna förbehåller vi oss undantagslöst att vidta de åtgärder vi finner lämpliga.

§3. Vi förbehåller oss rätten att radera vilket meddelande som helst av vilken anledning som helst. Du står som ensam ansvarig för innehållet i dina meddelanden, och genom din registrering styrker du att hålla AutoPower och dess medarbetare fria från ansvar från alla eventuella ärenden som kan uppkomma genom postandet av dina meddelanden.

§4. Vi förbehåller oss rätten att upphäva din registrering i forumet av godtycklig anledning, med eller utan föregående varning eller information.

§5. Genom din registrering accepterar du att inte använda forumet för att posta material som medvetet är felaktigt, angrepp på person eller företag, eller på något annat sätt som är olagligt eller stötande. Allt du skriver på detta forum är offentligt, m.a.o så är du själv och inte siten som är ansvarig för det du skriver.

§6. Då och då kan det hända att inlägg eller debatter av olika anledningar spårar ur. När vi bedömer att så har skett kommer debatten (tråden) att stängas eller raderas, liksom eventuella nya inlägg i den aktuella saken. Verbal pajkastning hör inte hemma på AutoPower och det är vår förhoppning och mål att dessa regler ska vara till gagn för alla seriösa användare.

Om du trots allt utsätts för sk. "flamethrowing" eller pajkastning, SVARA INTE med ytterligare text som skulle kunna förvärra situationen. Det finns andra sätt att lösa detta än på forumet:
A) Lös problemet själva genom att maila varandra.
B) Rapportera inlägget genom att klicka på länken "Rapportera" som finns vid varje inlägg.
C) Skicka e-post till forum@autopower.se och informera om situationen.

Att svara på ett dumt meddelande med ännu mer dumheter kan resultera i att DITT konto stängs av.

§7. Vi förbehåller oss också rätten att när som helst göra ändringar eller tillägg till reglerna. När så sker kommer ändringarna att skickas via email till alla registrerade användare på den emailadress som uppgavs vid registrering. Användare vars registrerade e-postkonto ej fungerar spärras i samband med detta. (Alla användare måste ha fungerande e-postkonto).

§8. Det är inte tillåtet att utan tillstånd annonsera på AutoPower Forum varken för privatpersoner eller företag. BMW-bilar eller BMW-delar skall utannonseras i PowerBörsen istället. Produkter eller tjänster som annonseras eller reklamförs genom inlägg i text (även signatur eller profilinformation) kan komma att raderas och/eller faktureras med 500:-/påbörjad timme som reklamen ligger ute. Personer som agerar som representant för ett företag skall ha tillstånd från AutoPower.

§9. Att posta samma inlägg i flera forum (korspostning) är inte tillåtet då det finns ett syfte med uppdelningen av de olika forumen. Det är inte heller tillåtet att posta samma inlägg i flera diskussioner/trådar.

§10. Som registrerad användare förbinder du dig att inte använda forumet för privat konversation. Forumet är avsett som ett publikum och därför skall meddelanden skrivas i den publika andan.

§11. Det är inte tillåtet att lyfta inlägg genom att skriva irrelevant text såsom "Upp!", "Någon?", "Är det verkligen ingen som vet?" osv.

§12. Det är bara tillåtet att registrera sig en gång på AutoPower Forum, med ett användarnamn. Har ditt användarkonto blivit spärrat, så är det inte tillåtet att registrera dig igen med ett nytt användarnamn. Den vanligaste orsaken till att konton spärras är att e-postadressen som du angett inte tagit emot e-post, och då spärras kontot automatiskt. Om din e-post fungerar, maila till forum@autopower.se och begär att vi öppnar ditt användarkonto, så öppnar vi det. Om ditt konto är spärrat pga övertramp eller att du väsentligt brutit mot reglerna, så måste du respektera att ditt användarkonto är spärrat och att du därmed inte kan göra flera inlägg.

BMW e lag
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skulle för övrigt gärna också se att alla påhittade namn försvann, tror att många skulle vara mer seriösa i diskussionerna om de var tvungna att skriva under på sina ord med sitt riktiga namn. En trevlig sidoeffekt av detta skulle vara att vi slapp en del trådar där folk skryter om sina lagbrott i trafiken :)
bustorp
Det kan helt klart vara vettigt......Heter du W2k? ;=)

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jag behöver inte vara en sämre människa för att jag har ett alias.Titta på kungen,han heter karl gustav men det var ´´kungen som smällde i rondellen i Norrköping´´.Alla är vi männislor,både på gott å ont.

BMW e lag
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Mitt riktiga namn står i min profil. Reggade mig som "W2k" eftersom det uppenbarligen är praxis här att köra med alias :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.