|
|
|
|---|---|
nxv |
Jag funderar på att köpa en 528:a som vinterbil, de kostar inte så mycket vilket min ekonomi gillar. den jag kollar på drar lite olja, men är det något allvarligt? Hur är 528:orna som vinterbilar? är de pigga eller slöa om man gämför med tex min 325:a E30? Och vad är det för speciellt med executive paketet? Bilen på G: Länk |
|
Att en gammal bil drar lite olja är väl inte helt ovanligt. Det viktigaste du ska kolla/lyssna efter är om kamaxeln är sliten. Detta brukar visa sig genom att det knackar från motorn under ventilkåpan. Är man riktigt seriös kan man demontera ventilkåpan och tittade på loberna på kammen. Annars är vanliga fel rostiga bromsrör och bensinrör. Inte dyrt att byta om man gör det själv, men det tar sin tid och jag vågar nästan lova att du svär ett antal ggr innan du är klar... Hur pigg en 528:a är jämfört med en 325:a E30 vet jag inte men de borde väl gå rätt jämt. 528 några extra hästar och E30:n lite mindre "hull" att släpa på. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Tja..Nog accelererar du antagligen ifrån den till 100km/h med någon/några tiondelar, men toppfart ungefär den samma på sena modeller(85-87 pga dels annan sandplåt,bättre cw-värde)215km/h. Bra vinterbil?...Det bästa hade ju varit om du hittade en med fungerande ABS och diffbroms, men den är absolut ingen katastrof på vintern utan dessa attribut heller.. Mvh Janne. |
|
|
Vad gäller oljeförbrukningen så är det ju omöjligt att svara på via dator'n om det är skadligt eller "går att köra vidare på",normalt sett så brukar det vara ventiltätningarna som börjar att ta slut/torka,vilket ju inte är någon katastrof om det inte är ohemult mycket naturligtvis. Annars kan det ju vara t.ex så att topplocket behöver en överhalning,inget ovanligt heller på gamla E28 528i..Men naturligtvis ingen option för dig som bara ska ha en "vinterhäck". Mvh Janne. |
|
|
Ett litet "trick" jag fått till mig angående oljeförbrukning & ventiltätingar.. Om man drar ur den hårt på 1an & 2an och det blåryker vid växlingarna, då är kolvringarna dåliga.. Om det kommer blårök vid motorbroms är ventiltätningarna slut. Någon här som vet om det stämmer? Min 528-83 som jag bytt motor på efter nästan 27000 mil hade dålig kompression och gott om blårök = slitna kolvringar. M V H Johan Länk |
|
|
Brukar väl beskrivas så här: Blårök vid gaspådrag ofta kolvringsdefekter.. Blårök vid motorbroms ventiltätningar..eller ventilstyrningar,oftast bara att blunda och köra vidare ;) Blårök vid start>>>Ofta ventiltätningar..kan säkert där också vara glappa ventilstyrningar i värsta fall. Jaja...I alla dessa fall så rekommenderas en topplocksrenovering,bilen blir som ny i maskin då..dvs om man vill ha det "perfekt" och glömma blåröken och oljelukten. Mvh Janne. |
|
|
Ok,fel igen...he,he..Hjälper ju INTE med topplocksrenovering med dåliga kolvringar :))) Mvh Janne. |
|
|
Topplocksrenovering gör gott.. Har precis ställt på och börjat köra med min 535-86 efter stor genomgång av hela bilen. Topplocket är renoverat med mycket godis. Härlig känsla att ha en M30 som låter perfekt! M V H Johan Länk |
|
|
LTK>>>Definition på lycka= Nyrenoverad topp på sin M30 vagn :) Mvh Janne. |
|
nxv |
hehe, tja det får nog kanske bli en 528... :) men vad kostar en topplocksrenovering? jag har inten kunskap/möjlighet att göra det hemma.. Bilen på G: Länk |
|
Nja..En topplocksrenovering kostar nog "för mycket" om du bara tänker ha bilen som vinterbil nu i år.. Men gissningsvis 15-20' med kvitto från v-stad om du lämnar bort alltihop. Intressant fråga i sammanhanget>>>Vet du hur mycket olja den drar? Dvs i dl olja per 100mil t.ex. Mvh Janne. |
|
nxv |
nope, jag har inte kollat så noga på bilen än, jag har inte köpt den än. jag dealar med köparen fortfarande :) Bilen på G: Länk |
|
Jaså?...Du dealar med köparen ännu? ;) Ok...Ja,kolla kamaxeln som sagt innan köp,är den slut så "slår du igen huven" och går hem. Om den är slut och den dessutom drar olja så är det inget roligt köp. Jaja...Lycka till! Mvh Janne. |
|
nxv |
tackar! Bilen på G: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.