AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
903

Durchladesystem = fällbart baksäte på tyska?

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Håller på och tittar på en lite nyare bil, och en E39 530 med M-sportpaket vore inte helt fel. Dock är jag fundersam om sedanen hade fällbart baksäte som standard. Svensksålda tror jag hade det, men i Tyskland är jag osäker. På bmw.de finns mycket bra sökfunktion på beggade bilar, men med min obefintliga tyska är det alltid inte så lätt.

Jag måste ha en bil med fällbart baksäte och undrar om det är Durchladesystem som man syftar på i sådana fall i utrustningslistan? Är jag ute och cyklar eller?

Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Durchladesystem är såvitt jag vet genomlastningslucka, dvs du kan öppna en lucka bakom armstödet i baksätet för att frakta t ex skidor.

Fällbara säten heter något annat som jag inte kommer på just nu...

___
//Ulf
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nja, jag tror att Durchladesystem är fällbart baksäte. Skidlucka brukar väl vara Skisack. I den tyska katalogen för nya 3-serien står det så här i listan över tillval:

Durchladesystem (mit assymetrisch geteilter und einzeln umklappbarer Rücksitzbanklehne), Mittelarmlehne mit zwei Getränkehaltern, inkl Skisack

Dvs

Genomlastningssystem (med assymetriskt delat och separat nedfällbart ryggstöd), mittarmsstöd med två dryckeshållare, inkl skidsäck.

Om detsamma gällde för E39 må vara osagt, men samma terminologi borde väl användas på såväl en uppdaterad website som i en aktuell produktbroschyr.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nockenwelle: du har säkert rätt. Det jag vet med säkerhet är att svensksålda E39 inte hade fällbara baksäten som standard åtminstonde inte de äldre. En gång i tiden så tittade jag på en 528 och den hade inget fällbart baksäte.

___
//Ulf
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fast mitt resonemang om att en av BMW uppdaterad website och en aktuell produktkatalog borde använda samma terminologi är en logik som haltar lite. Har BMW ändrat innebörden under årens lopp är det inte säkert att websiten reflekterar detta, eftersom det antagligen är handlarna som lägger in informationen om de begagnade bilarna som erbjuds. Då kan kanske en tvetydig terminologi kan ställa till det.
Det troligaste är nog att Durchladesystem betyder fällbart baksäte, men för säkerhets skull kan man väl ställa en kontrollfråga med handlaren om det börjar närma sig affär, så att man inte åker ner för en bil som saknar en väsentlig detalj.
BMW.de har en utmärkt språkbytesfunktion (i vänsterkolumn), där man kan få extrautrustningen specad på engelska. Brukar vara lättare att förstå då...
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Språkvalet hade jag helt missat! Tack ska du ha PowerMac. Durcladesystem blev "long-cargo system" på engelska. Säger inte så mycket mer än att genomlastningslucka finns. Skidsäck är ju definerat separat så de behöver ju nödvändigtvis inte hänga ihop, även om de som jag tittat på alla har både och.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.