AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
628

Knirr och skrammel från bakvagnen

An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Hejsan
När jag kör ut min Z3 ur garaget och bakhjulen går ner för kanten får jag ett knirr-ljud någonstans ibak. Likadant om jag trycker ner bakvagnen så knirrar det. När jag kör iväg med bilen knäpper det i bakvagn och när jag kör i någon ojämnhet kan det skramla till som om något satt löst. Bilen har gått 6.000 mil och är 8 år

Är det någon som känner igen problemet. Tänkte att det kanske bara är något som skall dras åt som man kan klara själv så man slipper lämna bilen till "dyra verkstan"

Anders
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Jag hade ett knäppande bakvagnsljud som jag först trodde var glapp i någon upphängning...

Efter grundlig felsökning visade det sig att bussningarna till övre fjäderbensfästena var utslitna.

Kostar ca 200:- styck på BMW och är lätta att komma åt att byta själv under mattan där cabben vilar i nedfällt läge.

Värt att kolla iallafall...!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dra åt något tror jag inte hjälper utan något verkar utslitet. Kolla fjädrarna om de är hela. Var särskilt noga med att inspektera övre delen på fjädrarna, inte helt ovanligt att de går av där. Stötdämparens övre fäste KAN det vara som föregående talare nämnde.
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Tack för svaren. Lyfte upp bilen i morse och det visade sig att en bulten till "Trailing arm" behövde dras åt. Den var nästan helt lös.
Skönt när problemen får en enkel/billig lösning.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.