AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
907

Kass kolvring i M42 motor?

Befarar att jag har en kass kolvring i min 318is -90 då det kommer in lite olja till andra tändstiftet.
Går kanon just då man bytt stift men sen börjar den misstända och ha sig, speciellt efter några varv på banan. Stundade motorrenovering? Vad bör det kosta att lämna bort sånt här arbete till firma/kunnig privatperson? Material? Arbete? Vad finns det för möjligheter att "optimera" motorn då den ändå ska rivas?
Vill gärna ha en motor som klarar av att tuktas hårt med lite högre effekt än orginal men ska ju då såklart klara av besiktningens avgasvärden. Kan denna defekta kolvring påverka avgasvärdena?

MVH Johan - www.compello.se
är du säker på kolvringar och inte ventiltätningar?
Ser ju inte hur långt den gått iof..
M.V.H.
Ventiltätningarna så ska den väl även ryka lite blått va?
Den har gått 18000mil varav dom sista tusen har blivit en hel del bankörning, felet fanns visserligen då jag servade den för första gången men "blundade" lite och hoppades på det bästa (bytte tätningarna till tändstiftsloppet). Inget fel på effekten heller då folk till å med undrar om bilen är trimmad!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Har du taget ngt komp test på maskinen?
Isf vad säger det?

/Pelle
Dåliga kolvringar skapar också rök om det trycker förbi tillräkligt.
Polarems 328 rök knappt nått alls när den drog massor med olja, var både cylindrar och ringar på den.
Fast din har järnblock och borde klara cyl bra mycket bättre så kolvringar är inte omöjligt...
Men troligast toppen.
Ta väck den och kika, komptesta först.
M.V.H.
Nepp, har inte funnits någon tid men jag bör alltså göra det?
Jobbar så pass mycket så plita ner så mycket det går om vad jag ska kolla och gärna hur, så kan jag göra kolla upp det samtidigt :)

Gör komptest, se om det är ringar el ventiler som är otäta.
Renovera toppen om ringar/lopp är ok och skruva ihop och kör 10000mil till :-)
M.V.H.
Har satt ut annons efter en ny topp, men det finns inga sådana :/
Hade tänkt att porta å fixa till lite också ;)
Men jag ska få tummen ur arslet å fixa ett kompprov :)

Tackar så mycket!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.