AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.305

Klargöring M5 avgas

Hej. Har suttit och läst igenom vad jag kan hitta men blir inte riktigt klok på det hela. Jag vill ha ett avgassystem till min m5 e34 med lite råare ljud dock utan effektförlust. Har funderat fram o tilbacks hur man ska gå till väga... Är inte intresserad av att kapa av sissta biten o sätta på ett litet rör utan vill ha det lite mer seriöst! Om man bygger ett system i enkelt 3 tums utförande skulle det då bli bra eller krävs det som orginal dubbla pipor? Om man vill köpa färdigt, vilka är då att rekomendera? Är mkt tacksam för länkar samt tips och ideér.. Tror det är fler än jag som ligger sömnlös om nätterna pga detta :)
Re
8
Reine
BMW M3 limo -96
pröva med denna länk
www.ferrita.com
Jag tror/tycker att man skall behålla "original konfigurationen", dvs dubbla 2.5" rör hela vägen.Ett sådant system från Ferrita (kat o bakåt) kostar 10000 ca, vilket "ljud" du vill ha kan du "välja" själv så att säga:-).Nya rostfria rör från grenrör o bakåt inkl 2st sk "racekattar" kostar hos Ferrita ca 25000kr om man vill gå "hela" vägen...

Kollade på feritta men det har inget på sin hemsida men det är alltså 10 lax från kat o bakåt, Är det rosrtfritt då? Tack så länge!
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det här är det jag har på min,

Länk

, inhandlat under 90-talet på vanadisgummi.

Det mullrar fint vid gaspådrag, om man nu uppskattar det.

/axel

Tobbelito: Ja det är rostfritt. Ferrita bygger systemet på plats så det går INTE att köpa via postorder o montera själv, det är därför jag skrev tidigare att du kan "välja" vilket "ljud" du vill ha...

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
'Supersprint' och 'Eisenmann' bl.a. är testade för E34 M5 med korrelkt baktryck m.m., det är inte bara att svetsa ihop några rostfria rör. ett korrekt
fungerade avgassystem är mer eller mindre viktig för olika bilar, för en
E34 M5 är det MYCKET viktig att det är RÄTT -

"Eisenmann" for ljudet (finns även i race-version) -
"Supersprint" för vikten (väger bara hälften av OEM-systemet) -
BMW-OEM för trygheten och originaliteten (det ligger ett stort utvecklingsarbete av M-GmbH i E34 M5:ans avgassystem, man skall inte underskatta att den är i det närmaste full-optimerat för motorns andningsbehov)
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ring Uppsala avgasteknik,dom fixar det du vill ha.
018-151580
Hemsida Länk

BMW e lag
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Tobbelito:

Alutech Raceparts har byggt ett nytt till min från katten o bakåt. Ser bra ut o låter gott.
Mitt krav va att det skulle se orginal ut men med 2x3" istället för 2x2,5". Blev riktigt snyggt. Kan inte ha blivit nöjdare.
Tack så jättemycket för alla svar nu har jag lite att bita i.. Feritta, supersprint samt eisenmann är väl det som verkar mest intressant. Eisenmann har jag hittat på shmeidemann men det är ju snordyrt.. Om inte jag missupfattade det hela så kostade enbart bakre ljudämparen 6 7000:- eller kan det vara halvsats?
OEM är orginalsystemet eller?
Gemini__
Hörde mig för lite med Uppsala avgasteknik. De ville dra ett enkelt 3" rör istället för 2x2.5". De brukar göra så sa de. Så vill inte jag ha det. Måste efterlikna originalsystemet så mycket som möjligt.

Mvh:
Thomas
Instämmer med m5toureg!

OEM= BMW Original

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Har skickat en prisförfrågan på ett komplett supersprint system, Ska bli intressant o se. Tack Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.