|
|
|
|---|---|
Mberg |
Köpte ett öppet luftfilter, märkte ingen större skillnad förutom ljudet. samma dag så chippade jag bilen.. men nu tycker jag att den är orkeslös. Kan det bero på filtret, chippet eller båda kanske? Det märks framförallt när man kört en stund och motorn blivit varm. |
|
Original luftfilterbox suger in kalluft medan ett "öppet" filter suger in varmluft. Mvh |
|
| Motorn vill ha kall luft. Har du skärmat av mellan motorn och luftfiltret så att den suger kall luft? Annars kan det vara orsaken. | |
Mberg |
jag ska prova med originalboxen. Men det kan det bero på chippet också? Jag litar inte helt på killen som jag köpte det av.. |
|
Känns ju lite lurigt att köpa ett chip av någon man inte litar på.... Hoppas det funkar med originalboxen! " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Kan mycket väl breo på luftfiltret, orginalet suger ju in luft som kappt aviker sej fån utomustempen och om du kör sportfilter kanske motorn suger i sej 50 grade varm luft istället. Den optimala luftvärmen ska ligga på 8+ för att luften ska kompromeras som bäst. //Subidius |
|
|
Hello! jag tror att felet finns i luftmassmätaren,i.o.m att du ändrade lufthastigheten med ett öppet filter så kan mätaren få fnatt,ett känt fel på volvobilar t.o.m-00 som trimmas..ja,ja. det är Bosch grejer i alla eurobilar! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Luftmassemätaren skall hänga med även om du har turbo och 500 hk, bara att den bromsar luftflödet endel så att man tappar effekt efter som luften inte har fri väg från luftfilter till spjälhuset. //Subidius |
|
Mberg |
jag känner inte killen som som jag köpte chippet av, såg en annons på blocket. Ska prova med det vanliga filtret igen. Dumt av mig att setta dit det öppna filtret och sen nästan direkt efter chippa bilen.. skulle gjort en sak i taget. Någon som vet något om engine flush? |
|
Om bilen startar och går så är det säkerligen inte fel på chippet, är det inte rätt så brukar bilen inte starta alls. //Subidius |
|
Mberg |
okej.. när vi provade det första chippet så lös motorlampan och bilen gick illa. men gör verkligen filtret att bilen blir slöare än innan (då utan chipp också)? |
|
Ja det gör ju det, det höjer iaf inte effekten med tanke på att insugsluften är varm, så om du kör med orginalet så får du kanske in lite lite mindre luft än nu men den är mycket kallare och kan komromerats mer, kallare insugsluft ger ju också lite kylning till motron, det är inte mycket men. //Subidius |
|
|
Det blir den säkert. Du skrev ju själv att det blev värre när den blivit varm, då är det ju naturligt att den drar i sej mer varmluft oxå...Bara testa att slänga i orginalburken och jämföra. MvH Thomas |
|
|
Ja det är ju mest sannolikt att det är så! //Subidius |
|
Mberg |
tack så mycket! ska prova i helgen.. |
|
Inga problem! ;) //Subidius |
|
| satte öppet på min utan att skärma av men den gick nästan som med vanliga filtret | |
|
Det är skillnad på M20 och M30 //Subidius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.