AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.013

Färgsläpp på ratt?

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hej.

Hur snabbt brukar lädret på ratten i en Z3:a tappa färgen.
Ska kolla på en bil och den har enligt ägaren tappat lite färg på ratten och enligt han har en mek på BMW sagt att det är rätt så vanligt.
Jag vet att Volvo bytte ut rattar på V70 om ägaren klagade på att färgen hade flagnat, är det samma på BMW?

//Daniel
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har jag aldrig hört talas om iaf. Men man lär så länge man lever... :D

/// Viktor

Mer mos till folket
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Ville bara tillägga att det är en röd skinninredning i bilen jag ska kolla på....

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ojdå.. är det den taninröda ? Den är porrig värre. Har bi-color imolaröd/svart i min och det tyckr jag är mycket snyggt, men helröd vettefasen :)). Lädret ska nog inte tappa färgen så fort. hur långt påstår ägaren att bilen gått och har han någon dokumenation som backar upp detta ?
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Ska få bilder på ratten och inredningen idag, så jag kan se hur det ser ut.
Det är den helröda inredningen i bilen.

//Daniel
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag använder en rattkrycka, en gul historia som lystrat till namnet Mega Club, inköptes på hösten vid införskaffande av bilen. Första sommaren när värmen varit total några sommardagar och bilen inte använts och jag tar bort kryckan så blir man gråtfärdig: Det visar sig att plasten i krycksatan "klistrat" fast sig i skinnet på ratten och när jag tar bort den så släpper färgen precis där kryckan legat på. Dvs jag får två märken kl. 9 och 3 på ratten.

När bitterheten lagt sig och jag gett ratten en omgång rattvård med bla. svart skokräm så går det att färga i märkena, men man ser ändå att det är märken på ratten, dock ej färgskiftning utan bara "konturen".
Efter att lessnat på rattvård några gånger så satte jag krympslang på kryckan där den ligger mot ratten och nu mera har jag ej fler färgsläpp.

Antar att du toksmurfen menar färgavvikelse modell "solblekning", där större partier är missfärgade, men färgsläpp kan också uppstå vid ex. rattkryckeanvänding som det jag besrivit ovan.

Lycka till med bilköpet.
Mats

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Nu har jag äntligen fått ett par bilder så här ser ratten ut Länk på ren svenska ser den för jäklig, men det får man väl ordna på nåt sätt, är det någon här som har några tips på hur kanske???

I övrigt ser bilen fin ut och är servad som den ska vara, 2st ägare i Tyskland och 1 i Sverige.

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du kan ju alltid köpa dig en ny eller begagnad M-ratt. Det där dasslocket ser ändå inte bra ut i en Z3, ens utan färgsläpp.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du kan ju alltid köpa dig en ny eller begagnad M-ratt. Det där dasslocket ser ändå inte bra ut i en Z3, ens utan färgsläpp.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Jo det ör ju sant, det blir nog så skulle jag tro.
Hur blir det om man köper en ny/beg ratt som ser bra ut, kan man fortfarande ha kvar airbag i ratten?

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Klart du kan. Bara o föra över ledningarna til den nya ratten. Gör du jobbet själv ska du vara påläst bara så du inte löser ut airbagen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Klart du kan. Bara o föra över ledningarna til den nya ratten. Gör du jobbet själv ska du vara påläst bara så du inte löser ut airbagen.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Ok, låter som ett jobb för nån av mekarna på verkstan....
Har dock bara hittat 4st rattar till Z3 på bildelsbasen och ingen var röd, fanns bara en M ratt som var svart.
Nån som vet vad en ny ratt kostar?

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför då inte sätta i den svarta M-ratten ? Jag tror inte du kommer hitta någon röd M-ratt för jag har aldrig sett en sånn. Det fanns ju svarta inslag i din inredning så jag tror inte det kommer se dumt ut.

Vet inte riktigt vad en sprillans ny kostar men skulle uppskatta att den går på uppemot 2.500-3.000.

Silberpfeil är ett annat märke som gör väldigt fina rattar, dom ligger på runt 3.500. Kan vara värt o kolla upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.