|
|
|
|---|---|
|
Hej ärade BMW-gurus! Jag har nu fått hem en fin 535:a från -88 och jag fullkomligt älskar den lilla charmiga, gamla bilen. Nu är det dock så att den går ju inte som den skall. Förbrukningen på långkörning är i bästa fall 14,5l/100km Dvs 1,45l/mil vid långkörning. Och besiktningsmannen log lite åt mig då jag hade en CO-halt på 5,0 =) Den drar (ganska förståeligt) inte lika kraftfullt som den bör, det blir lite av ett dubbel-weber-syndrom. Att bilen låter mer (ihåligt dovt ljud) medans den knappt drar speciellt bra vid fullgas. Har någon av er några bra tips på felsökning eller kanske någon logisk förklaring på vad som kan vara fel? Luftmassemätare? Lambdasond? Temp-givare? Annat? Jag skulle bli oerhört tacksam för svar, reflektioner, eller egna erfarenheter ni kan tänkas ha? Mvh Jonny Westin | |
|
...eller Bränsletrycksregulator ?? Luftmängdmätare ?? Tändsystemet i skick ?? Lambdan låter ju som en god kandidat i alla fall. Du får väl försöka låna en och se ! MvH Thomas |
|
|
tempsensor för kallstartventil skulle också kunna passa in i ditt symptom då den ger för mycket sås även när den är varm.. BMW 525i 24v -90 |
|
|
Tack och bock för era svar. Jag antar att man bara kan börja byta ut del efter del och se. Tack än en gång och ha er alla en trevlig helg! |
|
|
Byt inga delar, mitt tips är istället att köpa en Haynesbok och en bränsletrycksmätare på Biltema. Då kan du antagligen hitta feler själv utan att slänga pengar på delar som kanske inte är sönder. Annars åker du till en bilverkstad och låter de kontrollera bränsletryck mm. Bör inte kosta många kronor. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Hade exakt samma problem, det var Lambdasonden som gett upp. Att byta var däremot ingen lek, den sitter relativt illa till, precis innan katten, och dessutom brukar den sitta hårt. Jag fick plocka ned alltihop för att få lös den. Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.