|
|
|
|---|---|
|
Får man plats med 2 bakåtvända barnstolar i en E46 touring? Någon som har erfarenhet av detta? | |
|
Har bara kommit halvvägs.... Köpte en Britax Freeway som skall vara en av de mindre stolarna på marknaden. Enligt säljaren så är den helt i klass med de lite större stolarna, som tar mycket plats vad gäller säkerhet. Har satt in stolen höger bak, och det finns gott om rum i framsätet för nästa stol. Nästa unge levereras i Jan, varför airbag urkoppling inte kommit på tapeten ännu. Men jag har för mig att BMW inte tar betalt för att koppla ur airbagen men däremot när de skall koppla in den. Har även för mig att de förlänger bältet samt tar bort bältesförsträckningen vid samma tillfälle. Rätta mig gärna någon som vet säkert. |
|
|
Jo, det kostar en slant att koppla ur airbagen, dessutom byts mycket riktigt bältet. Man får med sig det gamla som kan sparas till den dag det är dags att återställa alltihop. Jag har också haft Britax Freeway (eller rättare sagt har, men den skall säljas). Den fungerade väldigt bra att ha vänster bak, medan det äldre barnet hur suttit fram på bälteskudde och frun höger bak. |
|
|
Varierar säkert mellan verkstäderna men Theanders tog ca. 1000kr för att ta bort airbagen och sedan 1400kr för byte av bälte. Det gamla bältet fick jag med mig hem. Proceduren kräver två besök, det första för att läsa av koder från bilen som skickas till Tyskland och det andra för att läsa in andra koder som kommit tillbaka från Tyskland samt själva arbetet. Det gäller tydligen att välja rätt stol för när jag hade vår Akta Gracco Duoflex monterad högerbak så var höger fram i stort sett obrukbart. Nu var ju detta bara en tillfällig lösning så det är möjligt att man kunde ha justerat det lite bättre men bekvämt att sitta höger fram hade det aldrig blivit. Däremot så är det gott om plats höger bak nu när stolen är monterad där framme. ___ //Ulf |
|
|
Programmer skrev: >> när jag hade vår Akta Gracco Duoflex monterad högerbak så var >> höger fram i stort sett obrukbart. Precis, jag blev mycket irriterad när 3 (!) platser plötsligt blev obrukbara i min 330 Touring. Vi satte ovanstående bilstol "höger bak". Men höger framstol måste då skjutas fram så pass mycket att bara ett "vuxet" barn kan sitta där? Mittenplatsen bak är minimal... så min fina "kombi" har nu blivit en tvåsitsig sportbil (förare+vänster bak). Men lastutrymmet är bra... |
|
|
Tack för svaren! Jag var i samma läge som Rille och Programmer. En Akta Gracco Duoflex i baksätet så fanns det inte så mycket plats kvar i den 320 touring vi hade tidigare. Det resulterade i att vi köpte en 9-5 aero istället. Men suget efter en BMW igen är stort och valet står då mellan E39 och E46. Britax Freeway är det alltså som gäller om man skall gå på den senare. Än så länge har vi bara ett barn men bilen bör klara en eventuell tillökning. Fredrik |
|
| Jag ska väl inte gå ed på att Britax Freeway funkar idag. Vi köpte en sådan för flera år sedan, till vårt första barn, och det kan inte uteslutas att den här ändrats sedan dess. Fast det kan ändå vara läge att undersöka begagnatmarknaden för bilbarnstolar, vid normal användning slits knappast något annat än tyget på stolarna. | |
Johan Strömberg |
Har en 330 cab med britax freeway bak, det funkar men det är rå struligt att att få min dotter på plats. Har man fyra dörrar blir det absolut inga problem. Stolen finns i ett snyggt svart tyg som heter Monaco, rekomenderas varmt oavsett inredningsfärg. Mvh Johan Ps funderar faktist på något större bil (minst fyra dörrar) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.