AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.504

Vanliga fel på 325 e36 på ca 18-19000 mil?

Tjenna
vet att detta är en återkommande fråga men jag blir bara vilse i sökningarna och så stämmer kanske inte alla trådar man hittar in på vad man e ute efter.

Är på jakt efter en 325 e36 92-93 nått sånt
hittat 18-19 tusen milare för runt 40 loppor.

Vad finns det för del på dessa. Några som bör vara åtgärdade innan 20 tusen mil?
Finns vanos på 92?
Vad hade e36 för barnsjukdommar? För mig att det var typ bussningar bak i princip eller var det mer? Pris på delar samt pris på verkstad? SVårt å göra själv?

Tacksam för snabba svar

Hörs
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vanos kom -93. Det som en väldigt stor majoritet av E36orna har problem med är spindelleder och bussningar bak. Dessutom har de allra flesta bilarna rost någonstans (populär är skärmarna, nedkanten av dörrar, bagageluckan).

Priserna är inte speciellt dyra, och använder du dig av en icke auktoriserad verkstad så behöver inte arbetet kosta speciellt mycket heller.
Sånt som visar ålderstecken vid de miltalen kan ju vara som du nämner bakvagnsbussningar, även spindelleder, stötdämpare, avgassystem, bromsar m.m. Vanos fanns ej på 1992 års modell. Priser på delar är ganska "normala", inget som är anmärkningsvärt dyrt. Min egen erfarenhet av E36 är att de är väldigt driftsäkra och pålitliga. Slitagedelar slits på alla bilar och är något man får räkna med på långmilare i viss utsträckning, därför kan det ju vara idé att kika på ett exemplar där mycket är bytt.

Nu är ju partisk då min egen bil är till salu, så filtrera efter förmåga ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Det man ska ha klart för sig är att kompressorn till AC inte har evigt liv, när bilen rullat mellan 20-25000 mil finns risken att den går sönder.

Det kommer man visserligen inte undan, men det är bra att känna till när man köper bilen. Sen finns det alltid smartskallar som säger: "den behöver bara fyllas på"

Om den behöver fyllas på måste det läckt ut någonstans, med andra ord är det ÄNNU dyrare att reparera eftersom en läcksökning måste göras.
Slutnotan kan landa på mellan 5000 och 10000 kr beroende på vilket fel det är.
okok men då är det inga sånna speciella fel.
hur kan jag märka att bus och spindelleder är kassa eller behövs bytas?

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Se bara till att byta olja och filter, se upp för blindstyren och kör normalt så kommer du njuta av bilen länge länge...*S*
hehe :P okok

vad drar en sån milen?

kör typ 8 mil å det är asså tur å retur till jobbet sen kanske lite i stan i jobbet då.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Satsa på en >1993. Med vanos dvs. Ett tips är ju att försöka köpa en bil helst i orginal utförande eller av någon som prioriterar service och tillsyner istället för att styla bilen en massa.

Har du otur kan det bli dyrt, men har du tur så kan det bli ett riktigt bra köp. Kör ett M-test på bilen du bestämmer dig för, då får du en bild på vart du sk satsa dina pengar de närmsta månaderna.

Annars så är ju spindellederna något du måste byta vart 3:e år/8000 mil ungefär. Ingen stor kostand.

Kika på dämparna och sånt också, bussningar, låda, koppling och sånt. Köpte själv min 323:a då den hade rullat strax 19 000 mil. M testade den vid 19 200, nästan anmärkningsfritt! Så hittar du ett fint exempel så slå till! Var observant på att många av dessa bilar få gå rätt hårt emellertid så att hitta ett fint exempel är inte det lättaste men det finns!
Beror på ditt körsätt, men räkna med knappa litern på landsväg och dryga litern i stan... jag brukar ligga på 1-1,1l/mil med min 325i utan vanos.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hitta en tidig 323/28:a med m52 motorn. Betydligt modernare motorkonstruktion. Jag har vart nere runt 0,80 per liter på motorvägen i konstant fart och lite gas. Om du ska pendla mycket så skaffa då en svensksåld eller en import som har farthållare, rätt skönt.

Jag skulle vänta lite och lägga till en 10-15 lappar och köpt en 323/28, dels får du en nyare bil dels så har du en bil som är väldigt rolig, komforttabel samt sportig och ekonomisk samtidigt.

mm okok
lite å tänka på
funderar på å ha denna så länge å sen spara till en 323 eller 328 men blir nog en nyare 323
anledningen till bytet nu redan är att min lilla mazda ger mig tinitus när jag kör mer än 200meter:P

Inga fler vanliga eller ovanliga fel ni kan komma på?
då e det bara å handla:D

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Tycker det är fånigt att nämna bromsar, spindeled m.m. som fel, detta finns och slits på varenda personbil som existerar.

Ai
11
AirFlow
325i -93
Tänkte bara tillägga att vanos kan också finnas på sena 325:or.. jag har själv en 325:a som är registrerad november 92... och den har vanos...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.