|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Blev lite osäker häromdagen. Jag kör förbi en skylt nästan dagligen på en 70-väg. Hastigheten sätts ned till 50 med två tidsangivelser under en med perentes och en röd. Gäller 50 bara på de tider som står under helg, eller gäller det 50 på vardagar men bara i tidsintervallet under helg? /Dredd | |
|
Som alltid med tilläggstavlor: Klockslag utan parantes= vardagar Klockslag inom parentes= Dag för sön och Helgdag ( dvs oftast lördagar) Klockslag i rött= sön & helgdagar dvs mellan dessa klockslag på angivna dagar gäller skylten Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tackar! Det var det jag trodde också, men nästan alla håller 50 mellan angivna klockslag även på vardagar, så jag började bli osäker. |
|
|
Här har vi 30km/h 7-17 och folk hytter med näven åt en på helgen när man håller 50 i stället.... Betänk även att i mitt fall är det 50 km/h t.ex dagen innan Kristinhimmelfärdsdagen fast det är en vardag... det är det många som inte vet detta,speciellt lapplisor, att "lördagsreglerna" gäller i dom få fall där det är en vanlig vardag före en "röd" dag.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Dessa tidsangivelser verkar väldigt få ha koll på! Vet hur många gånger man har legat bakom något pucko i 30 km/h en lördag då det är 50 km/h som gäller på den aktuella sträckan! Oftast verkar det vara äldre gubbar (alias brunsåsgänget) som totalt missat detta med tilläggstavlornas betydelse! //Henrik |
|
|
En sak som ofta glöms bort när det diskuteras dagsangivelser är att en normal vecka innehåller 6 vardagar och en helgdag. Nu detta inte något som man normalt behöver bry sig om men det är värt att ha minnet i de fall man blandar in juridik. ;) |
|
|
>> gasa! Läs Gasar-Magnus första inlägg så förstår du vad juridiken innebär! Det finns 5 vardagar och en dag före söndag och helgdag samt en söndag. Och detta är något du måste bry dig om varje dag. Om du kör bil förståss! >> Henke B2! Jag skulle nog vilja påstå att unga grabbar verkar vara de som är helt okunniga om tilläggstavlor på hastighetsskyltar. Vilket redan visat sig i denna tråd! |
|
|
kuai: Jag gjorde en, i sammanahnget irrelevant, utvikning rörande definitionen av vardag. Den dock likaväl sann. "Vardag är en veckodag som inte är en söndag eller helgdag" Men den har som sagt liten relevans här då tilläggsangivelsernas utgår ifrån helgdag och dag före helgdag. (Söndag är alltid en helgdag.) |
|
|
GasarMagnus> Du menar att det är 30 hos dig dagen före Kristiflax eller hur? Inte 50. *BAWORAK* |
|
|
Svante: nix då gäller reglerna för dag före sön och Helgdag ( dvs oftast lördagar) dvs 50 km/h Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok, sorry, jag trodde du hade begränsning även på lördagarna. Sorry. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.