AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.267

Knarrande ljud från framvagn 540ia -96a

Gu
2
Gusj
BMW 540ia -96a
Hej! Det uppstår ett knarrande, kluckande ljud när bilen är varm och man kör sakta och ska parkera. Några har nämnt att det kan vara servoremmen men jag vet inte. Någon som haft liknande syptom och hur rådde ni bott mot detta probelm? Det låter ingenting när man starar bilen på morgonen! Den viner inte utan knarrar när man vrider på ratten.

Gusj
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
ta och palla upp framvangnen så att hjulen är i luften, vrid på ett av däcken fram och tillbaka, det kan vara ett fjäderbens lager som har gett upp, troligtvis torrt/rost i lagret, man man även i vissa fall titta om fjädern vill följa med i vrid rörelsen, då är det 100% att felet ligger i fjäderbens lagret.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Samma fenomen uppvisar min bil! Har bytt knarr-/pendelstag, casterstag, alla styrstag och hjälpstyrarmsbussningenen men har ändå inte lyckats råda bot på detta egendomliga ljud...

Man kanske skulle prova att byta fjäderbenslagrena...

- Gusj, om du får ordning på ditt är jag oerhört intresserad av att veta vad felet var!

Mvh /
Gu
2
Gusj
BMW 540ia -96a
Jag hissade upp bilen i helgen när den var och det verkar som om knarrandet kommer från bussningen mellan hjälpstyrarmen och mittersta styrstaget, när jag vred på bulten som är en kulled i överkant, knarradet det precis som när den är varm. När jag bände med kofot mot casterstagen när den var varm kluckade dessa även igenkännade så till helgen tror jag att jag byter hjälpstyrarm samt casterstags bussningar.

Gusj
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.