AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.956

Hur många sålda Evo 3or ?

Sida 1 av 3
Nu har jag ett litet register på
5 st sv-sålda röda vagnar (1st exporterad),
4st importerade röda ( 2st stulna) vagnar,
3st sv-sålda svarta(1st exporterad)+
1st importerad svart bil.
Det blir alltså tot 13 Sport evosar, varav 8 är Svensksålda 5 röda/3 svarta!
Är detta alla eller såldes det 9 i sverige??

P.s Tack så mkt Mr Alpina för hjälpen med dom svarta !!

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Enligt vad jag har hört så har det såldts 9 st nya SE i Sverige.
Den nionde finns ej kvar i Sverige, vet tyvärr inte vilken färg den hade.

I övrigt verkar dina uppgifter stämma.

Fredrik Andersson
Svenska M3 E30 Registret
www.m3e30.se
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Uppskattar ditt arbete, mycket intressant info. Hoppas nu du får tag i en själv.

Läser jag dina siffror rätt att det finns 10st SportEvo's i Sverige i dagsläget?
(Såvida inte de stulna kommer till rätta alltså)
R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
björnB: ska du sälja din evo?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har inte tänkt sälja bilen.
Normalt sett brukar jag inte ha mina bilar så länge, men Sport Evon trivs jag verkligen bra med. Säljer jag den kommar jag få svårt att hitta en igen när jag ångrat mig.

Men som vanligt är nästan allt till salu för rätt peng, men den är inte till salu för under 250´ SEK.

Finns annars en till salu i Tyskland för tillfället.

Jag tror jag har missat en sv-såld + att det ev kan finnas någon ytterligare import!

Ska stämma av med Mr Alpina ,han verkar ha koll!!

Mvh Christer

852
Sörpan
325xi -02
Det inte Robert vet är inte värt att veta! ;)

Jag tror att det var 6 röda och 3 svarta som såldes nya i Sverige.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Hm man snubblar över en hel del kul berättelser när man letar bilar, har en specifik om just Sport Evon, återkommer när jag får tid!! (arbetar).

Mvh Christer

Så mina vänner ! Slutat jobba och har en stund över.
Det visade sig igår att ett ryckte va sant ! Tidigare nämnda Jennerfors bröder har ju som bekant var sin Evo 3:a utav dom 3 Sv-sålda.
Nu vet jag historien om den tredje, den har nämeligen gått här i Dalsland, såldes ny till en bilskollärare i Säffle i ska vi kalla det "efter dyningarna av det glada 80-talet"!! Bilskolan kursade i kommande bankkris och bilen togs (förmodligen) tillbaks av firman som sålde den ( Olle Rutgerson bil). Sedan stog den länge å väl på just denna firma, som på den tiden hade verksamhet i Mellerud !
Har ej fått det(priset) bekräftat men det sägs att den va i det närmaste osäljbar och priset dumpades gång på gång, antagligen blev den så billig att det va lönsamt att importera den till Norge trots tull, skatt mm, där går den iaf nu
Jag vet ej vilket NR den har pga att hos VV är det regnumret nu mera en Saab 9-5 -02 OSH***
Jag kan inte svära att den gick direkt från Mellerud till Norge, men närheten talar ju för det!!??

Fyll på med mera info om någon vet nåt om dessa ovanliga bilar!

Ovan nämda bil har ju faktiskt en liknande bakgrund som Evo 3:an i senaste Automobil, bortsett från exporten då ! På den tiden fanns nog inte heller samma form av ikon status i Sportbilskretsar heller!!

Mvh Christer

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När du skriver om de "tre sv-sålda" menar du de "tre svarta sv-sålda" antar jag?

Tummen upp för sitt detektivarbete!

Racerbilen: Länk
852
Sörpan
325xi -02
En tidigare styrelsemedlem i BMWCCN har en svart Sport Evolution, jag vet inte om han har köpt den i Sverige dock? Robert vet säkert... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Jo det stemmer helt riktig - den tredje sorte er exportert til Norge. Tidligere VisePresident i BMW CCN eier den Sport Evoen i dag, det er gått 7000 mil. Han kjøpte den av Køhler. Tror Køhler har kjøpt den bilen av det firmaet som Krokodillen nevner.
Ellers har jeg hørt at det skal være 9 stk nysolgt i Sverige. Har også blitt fortalt at det var 10. Men den som søker...hittar!!!!

Det ble ikke levert Sport Evo til USA. Vet at det finnes to stk der, og det er sikkert flere. Men det finnes en svart i New York. Ellers ble det ikke solgt noen Sport Evoer til Norge. Det er sagt at det ble solgt 51 stk. til England, med det sies at de riktige tallene skal være 38.
Iallefall, det finnes en del Sport Evoer rundt omkring. I Norge er det 7 stk. pr. dags dato. 3 av dem har en del Uorginale deler og farger...fy,fy!

Søren: Jeg leter etter M3 E30, har en hel vinter på meg. Målet er at jeg har skaffet meg en til 1. mai 2006, og ikke minst, Førerkurs på Ringen, må bare gjentaes til neste år også, det var en SINNSYK bane :-)))
Ska givetvis vara 3st svarta då!!

Mvh Christer

Björn B: Jag har för mig att din bil va med på ett reportage i nån biltidning strax innan du köpte den, finns det fortfarande kvar ute på nätet eller har du möjlighet att maila över det om du har reportaget?
Finns det några mera reportage om SE, ganska färska då!!??
(förutom senaste Automobil)

MVh Christer

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Krokodilen, kolla här:

Länk

Jag har ett nummer av tidningen. Det fanns gamla nummer kvar, jag beställde mitt ex ganska nyligen. Kostade inte mer än 40-50:-

Racerbilen: Länk
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Krokodilen, har du ringt og tatt kontakt med den Evoen som det er litt usikkert om er solgt ny i Sverige eller ei?
Jeg tror personlig at den bilen er import, og at det er kun 8 Sport Evoer som er solgt nye i Sverige.

BjørnB, sjekk denne linken: er det din bil som er avbildet på denne siden av tidligere eier i fra Luxembourg eller Tyskland?(han oppgir samme chassienummer som din): se link: Länk

Nej jag har inte ringt än! har ej haft tid!

Mvh Christer

Mera rolig info!! En av de röda sv-sålda Evo-3 orna är reggade med 143kw i bilregistret, mao 2,3l 195hk s14b23 !!

Är det någon som vet hur man säkert identifierar motorn så att det sitter rätt "spis" i den??

Mvh Christer

Ch-nr säger Evo 3, så det har nog bara blivit fel nånstans antagligen!!
Försäkrings mässigt är det nog bara en fördel!

Mvh Christer

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mr Alpina, såg att killen angett AC79022 (Samma som jag har). Men jag tror inte detta är min bil. Mina sidoblinkers sitter felmonterade vilket de inte gjorde på denna.

Tyvärr anges ingen mail-adress på sidan annars vore det intressant att höra hans kommentar angående chassinummret.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
krokodilen, den rätta spisen har röda tändhattar och en speciell luftburk som tar in luft i fronten.

Detta är i och för sig saker som lätt byts ut. Annars borde det gå att se på motornummret om det är rätt motor.

Om inte annat känns det när man trycker på gasen. Trycket vid 4-5000 varv skiljer en hel del mellan 238hk och 195hk-motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.