AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.023

330, 530 eller 540?

Hejsan!
Kanske är en dum fråga men måste ju fråga!
Jag går i bilköpstankar, har ej haft en Bmw förut(jag vet) men har kollat lite på modellerna 330, 530 och 540, årsmodell runt 2000-2002.
Tänkte bara kolla vad ni tycker om modellerna och vilken ni kan rekommendera?
Just nu lutar det åt 540 eller 530 men som sagt, vill gärna ha lite tips/förslag.

Mvh Matte
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alla tre är kanonbilar så det handlar mer om du prioriterar sport, komfort, ekonomi, utrymme. Har haft en 540 -00 och har en 530 -02 och i en jämförelse så är givetvis 540 en trevligare bil att köra medan 530 är trevligare att äga (försäkring, bensin, etc.). Jag kör drygt 2000mil/år och räknade lite snabbt ut att 540'n kostar mig ca. 10.000kr mer per år än 530 i driftskostnader. Om det är värt detta för att ha en 540 istället för en 530 är upp till var och en att bedömma.

330 har jag aldrig kört men jag kan tänka mig att 530-motorn i en mindre bil med sportigare egenskaper kan vara riktigt rolig att köra. Minus för 3-serien är ju utrymme och ofta ännu dyrare försäkringar. Men snygg är den!

___
//Ulf
Tack för ditt svar, precis som du skrev så verkar alla 3 bilar vara kanon!
Men jag tror att det lutar åt 5-serien, ska nog testa både en 530 och 540 innan jag bestämmer mig.
Vill ha en bil med både komfort, utrymme och gärna lite drag så 540 verkar isåfall vara ett bra val!

Har en vän som tycker jag borde satsa på en Mercedes-Benz E-klass 430 men det vete sjutton, säkert en helt ok bil men lite tråkig design.
Han påstår att bilen är bra mycket bättre kvalitè än en 540, nåt du håller med om?Tänkte ifall du haft några problem med din 530/540?

Mvh Matte
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
tyvärr så har BMW och Mercedes problem med båda modellerna, men BMW'n är nog en roligare bil att köra, och Mercan lite mjukare/tystare att köra, men den är också tråkigare.

Valet är väl ganska så enkelt, iaf för mig :)

########
# PAJALA #
########
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

540'n körde jag drygt 3000 mil med (från 11500 till 14600 mil) och det var inga direkta problem. Vattenpumpen pajade vilket är ett standardfel vid dessa miltal. Bakluckan (var en touring) byttes av nästa ägare pga rost (garanti) vilket också är ett standardfel.

530'n även den en Touring har jag bara haft drygt en månad och den enda problemet är att strejkande Xenonljus som jag inte haft tid att pilla med än.

Kvaliteten tycker jag är hög men visst, det är ingen felfri bilmodell. Rostproblem kan man läsa om här på forumet men där är knappast MB bättre. I övrigt så finns det mesta med i begagnatguiden Länk för E39.

___
//Ulf
Jag har liknande funderingar.
Hade egentligen siktet inställt på en E46 M3 eller E39 M5 som nästa bil, men börjar mer o mer tänka tanken att det är slöseri med resurser att ligga och pendla med en M-bil...
Istället börjar jag snegla åt en 530 eller 540. Har ju en 330ci nu som jag är väldigt nöjd med, förutom utrymmet, den går väldigt bra, och som Ulf/Programmer tror så är den riktigt rolig att köra. Så en 530 , alltså likadan motor som i min nuvarande, blir väl lite mindre rolig och lite mindre pigg. Därför verkar 540 som ett bra alternativ. Vridet i en V8 måste ju bara vara trevligt... :)

/ Mvh Joakim

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ufo: du har nog rätt i dina funderingar för 530 är ingen racer direkt. Jag gillar bilen skarpt men är det något man ska "anmärka" på så är det prestandan, åtminstonde som automat. Jag hade trott det skulle vara lite bättre drag i den då den trots allt har 231hk. Jag har ju även en V70 2,4t Aut och denna är kvickare både 0-100 och 100-150 och det utan chip. Med chip så är prestandan i nivå med 540 och i vissa intervall ännu bättre. Bortsett från detta så är 530 en betydligt trevliga bil att köra än V70.

540 har ju prestanda i nivå med 330 det räcker ju till för de flesta. En sympatisk motor som alltid har kraft i reserv. Rätt imponerande när man ligger i 180-190 och trycker gasen i botten och accelerationen uppåt verkligen känns...:) Kostar ju som sagt lite mer att driva men den kalkylen är ju personlig beroende på hur mycket man kör, typ av körning samt försäkringskostnader. I inköp så skiljer det inte så fruktansvärt mycket jämfört med 530.

Det är bara prova...

___
//Ulf
Provkör och bilda dig en egen uppfattning, det brukar bli bäst så. Men med tanke på dagens bensinpriser så torde 540 rasa rejält i värde framöver. Kalkylen för V8 är mörk. Treserien (E46) står enligt många bedömare inför ett större prisras nu när (E90) nya treserien börjar bli vanlig på vägarna. Om detta stämmer så kan även en 330 bli en dålig affär på kort sikt. Med andra ord så vinner 530 ronden. Se bara upp för mätarskruvade importvrak med falska serviceböcker och allmänt skum bakgrund. Vilket tyvärr gäller alla tre...
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Har haft 540 och kör nu 330. Båda bilarna är helt grymma. Det går inte rekommendera val... Köp båda? :-)

Carl
Carl 123: ...att jag inte tänkte på det alternativet... ;)

/ Mvh Joakim

Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Om utrymme är viktigt är absolut 5-serien att rekomendera. Tänk på att -01 kom faceliften vilket jag tycker är ett måste. Hade en -00 innan och den nya ser betydligt modernare ut. I fallet 530/540 är det bara att fundera på hur mycket pengar man vill lägga i drift. 540n är snabbare, roligare men också dyrare. Prova båda!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tror absolut på 530 som det bästa valet. Bra prestanda, bra utrymme, bra ekonomi - men framförallt så tror jag att den håller värdet bäst, precis som någon innan var inne på. Jag har precis såld min 540. Underbar bil men ingen sparbössa precis.
no
12
nollan
530i Touring-02
Hej! Har själv en 530 och är mycket nöjd med prestandan och blir väldigt förvånad över Programmers inlägg för enlig alla biltester jag läst skiljer det nästan 1 sekund 0-100 samt 25 km/h mot Volvo V70 2,4T i dom manuella versionerna.
Jag har även en kompis som hade 530-01 sedan och bytte till V70-T5 och han blev väldigt besviken över Volvons prestanda och kvalitet i jämförelse med 530:n. Behöver jag tillägga att han numera åker BMW igen.....
530 är inte slö... På något vis... Fast allt går att diskutera... ;)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tror nog att Volvon och 530:n är ganska lika. Däremot så tror jag att många blir lurade av turbokicken i jämförelse med sexans helt annorlunda karaktär. Subjektivt känns det nog som att Volvon går bättre. Men nu skall vi inte göra detta till en klassisk "Volvo-BMW" tråd. Åter till ämnet!

Vidhåller att 530 är det bättre valet. Tillräckligt bra prestanda, och för de insparade bensin-/försäkrings-/servicepengarna kan du köpa något skoj. Snygga fälgar t.ex. Dessutom lär bilen gå att sälja en vacker dag ...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

nollan: när jag läser mitt inlägg igen så ser jag att jag får förtydliga lite. Med högst ovetenskapliga mätningar, dvs stoppur och hastighetsmätaravläsning så har jag mätt 0-105km/h samt 100-150km/h där jag startar i ca. 70km/h och ger full gas och sedan mäter från 100-150. I dessa tester är min V70 2,4t -02 med Geartronic aningen snabbare (0,2-0,3s i 0-105 och 0,7-0,8s i 100-150) än min 530iAT -02. Dessa resultat förvånade mig men V70'n går bra inom dessa intervall däremot så tröttnar den när farten blir högre (170+). När det gäller toppfarten så har du självklart rätt och den har jag inte heller kommenterat.

Sen är det ju precis som PowerMac säger... 530'n är inte slö men om man som jag först kört 540 i 1,5år och sedan V70 med chip (252hk/410Nm) i nästan lika lång tid så upplever man inte 530'n som snabb. Den går kanonfint, växlar otroligt mjukt, fin väghållning och vägskänsla, etc, etc, men just prestandan hade jag förväntat mig aningen mer av.

Lite vad det handlar om när man jämför olika bilar är motorkaraktärer och BMW's 3-liters sexa skiljer sig markant jämfört med en mindre motor med turbo, t ex V70 T5 eller 9-5 Aero. Beroende på vilka intervall man jämför så är ju olika motorer bättre eller sämre. Jag föredrar BMW's sexa framför en Volvomotor med turbo pga härligare gångkultur, ljud och upplevelse men det var inte det jag kommenterade...

Vet inte vilken årsmodell din kompis hade men tidiga V70 T5 var kända för att sakna hästar, det var t o m så i en test i Teknikens Värld 2,4t var snabbare till 100 än T5. Senare T5:or däremot har nog alla hästar hemma. Själv har jag också gått från BMW till Volvo och sedan tillbaka till BMW...:)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan göra ett litet tillägg...Min fru körde idag 530'n för första gången och hon var nästan lyrisk över hur fint och mjukt den gick, hur lättkörd och lättmanövrerbar den var, mm, mm MEN hon sa också att det inte var samma drag i den som V70'n när man tryckte på gasen (vilket då är i jämförelse med den chippade V70'n).

Min fru har bara haft körkort några år och inte kört speciellt mycket under dessa år och hon vet inget om hästkrafter, turbo eller liknande så några förutfattade meningar fanns i alla fall inte.

___
//Ulf
Som tur var har dom laddat 27hk till i den nya 530:in. Tyckte den kändes slö i början men nu har den verkligen släppt. Förmodar att den går som gammla 540 ungefär, skönt att inte behöva oroa sig för T5 och aero längre.

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Skulle vara kul att veta hur nya 530 står sig prestandamässigt mot den gamla 540? Någon får väl göra en till kul film för att demonstrera!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med Goldcom!
Ulke
Enl bmw själva är 540 0.3 sek snabbare till 100 till och med, och sedan är det ju godnatt för en 530 med underläge på 100nm och ett antal hästar...

//Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.