|
|
|
|---|---|
|
Suuuuck va less jag blir, är på jakt efter ett tickande ljud. Tänkte höra med BMW nissarna själv ;) Lyssnar man ovanför/framför motorn så äre tyst, man hör bara lite spridar tickande och "normalt" slitage (saker o ting har ju lite större spel efter runt 20k mil) Men, det är ett annat påtagligt tickande som nästan bara hörs vid marken på passagerar sidan. Detta kan enligt min uppfattning vara 2 saker - Vevlager (låter dock lite otroligt) - Någonting i automatlådan som lever jävel..? Frågan är väl mest vad tror ni? Kanske går till sig vid automat låde olje byte.. men men, jag har noll erfaranhet om BMW 6'orna och automatlådor. Jag vet ju inte om det ens finns något i automat lådan som skulle kunna ticka.. speciellt synkat till motor rpm. Men, ventiler/tryckare bör det inte vara, eftersom det är normalt ljud ovanför/framför motor som sagt. Sen, mystiskt ställe att höra det på, passagerar sidan vid marken.. ?? :/ | |
| Kan fylla i själv att nyss är olja + filter bytt, annars skulle någon nästan till 100& skriva det :) | |
| Haft liknande ljud under bilen. Precis som du skriver när man går ner på marken på passagerarsidan. Kom fram till att det bara var en skyddsplåt eller nått till katten som gav ifrån sig ett tickande ljud. Den satt dålig eller om den var skadad vet jag inte riktigt. Kan kanske vara de? | |
|
Klart värt att kolla upp, tackar! Har läst lite på e36coupe.com också (fet forum), och där mummlar dom om att en spricka i grenröret kan ticka, eller packning grenrör/topp. Dock mkt lättare att se över plåtar m.m. först :) |
|
| Avgasljud, finns på alla E36 & E34 med M50 motorn vad jag hört... Har haft bla 525 24V 325 24V 320 24V som alla tar tickat under på just passagerarsidan... Antar att det är avgaserna som gör ljudet i främre röret av avgassystemet. Dom bilar med annat avgassystem än original så brukar det inte låta... | |
|
Byter man avgassystem så blir det ju troligen bara från katten, men då blir det dovare så det kanske överröstar? :D Nämen, orkar ej byta grenrör/främe rör bara för det. Men men, verkar iallafall som ljudet är lokaliserat. Inte ngra missljud från motor och den går som den ska, får väl leva med det helt enkelt. Dock lite kasst av BMW. Har svårt att tro att den tillverkades med ett såpass påtagligt tickade ljud. Så, hur kan det låta MER med åren i röret? bara en tanke. |
|
|
hade den diskussionen med BMW-verkstan; jag trodde det berodde på något i växellådan och undrade om det var dags att byta!? Men killen som jag snackade med på BMW hade jobbat i 15-20 år med BMW och sa att det ljudet brukade dyka upp på bilarna när de rullat så där 15-20k mil. Det var inget att oroa sig för och även om man bytte växellådan skulle man troligtvis höra det ändå (möjligen mindre påtagligt). Det berodde på att det uppstår ett litet litet spel mellan kuggarna och påverkade verken motorn eller växellådan... i min hörde jag inte ljudet om vintern när motorn och oljorna var kalla, då oljorna också är mer trögflytande, men när oljorna blev varma efter nån mil och nu när det har varit lite varmare väder hörs det lite... Man kan kanske minska ljudet med en tjockare olja i växellådan?! För min egen del stör det inte mig längre eftersom han bedyrade att det var fullkomligt ofarligt för bilen och inget att oroa sig för. Abbe! |
|
|
Att tillägga är väll att avgas sprickor krymper i grad med att metallen blir uppvärmd. Vet man juh om man har haft spricka eller liknande i ljuddämpare och så vidare? Mvh // Maritn |
|
Emil-Rokkar |
Har samma fenomen, precis under passagerar sidan och jag stör mig ihjäl på det. Ska höja upp bilen på lördag och kolla efter mer om var det exakt kommer ifrån eventuellt röja plåtarna till katten. magican: Kom du fram till något som avslöjade var ditt problem låg? |
|
Har stått under min bil på lyft med motorn igång, inte ens med stettoskop hittar jag ljudkällan, men det låter verkligen MER från rören efter grenrör än från lådan, lägger jag stettoskopen mot lådan äre knäpptyst .. JAG BLIR TOKIG .. ska man måsta byta grenrör & hela rasket.. :P Låter inte spec mkt heller då jag lyssnar på rören.. detta problem måste få sitt slut, bör vara samma sak på alla E36or, så, vem ska hitta problemet först? :) Newbie på BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.