|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen blivit klar med stereo bygget i biler men idag när jag lyssnade enbart på framsystemet tycker jag det ger dålig bas. Högtalatna är DLS UP5 och jag klädde in original lådorna i dörrarna helt med 3mm asfaltsmatta och tätade runt element och vid högt kabel utgång samt hade i ganska mkt dämpull. Kanske lådan e för liten? Skall jag öppna upp ett par hål i lådan? Obs dom är inte fasvända. | |
|
Det kan ju vara så att man inte får mer bas med 5.25":are änn jag har. I tidigare bilar har jag haft 6.5":are.Det blir hyfsad bas om jag höjer basen 3 snäpp men har jag basen på "noll" så kan jag höja tills det låter obehagligt högt(mellan+disk) utan att dom slår igenom. |
|
|
Verkningsgraden i lågfrekvensområdet är starkt beroende av luftvolymen bakom högtalarelementet. Det är mycket möjligt att du har för liten volym bakom, precis som du skriver. Det kan kompenseras av att använda EQ som höjer basen i motsvarande grad, men det är en riskabel metod, av flera skäl. Först av allt får förstärkaren jobba mer, med det är ändå inte den komponent som lider mest. Värre är det nog med högtalarelementet som kommer att bli varmt. Dessutom innebär det en ökad risk för distorsion när mer effekt plockas ut ur förstärkaren och skickas in i högtalaren. Välgjorda komponenter kan mycket väl klara av detta utan problem och UP5 skall väl höra till de mer välgjorda, men det är lite "på egen risk" att kompensera på detta sätt. Normalt brukar man börja uppleva musiken som störande hög innan högtalarna löper risk att gå sönder, men om man på detta sätt trycker in mer effekt i dem är det inte säkert att våra öron säger ifrån i tid. Å andra sidan, om det rör sig om en lösning där du har en separat subbas, som tar hand om registret under 80 Hz och har en högpassfiltrering på framsystemet vid motsvarande frekvens, bör det gå bra att med EQ höja det övre basregistret. Som synes finns det inte något entydigt svar på detta. Det beror på hur högt du spelar, vad du spelar för musik, hur ditt övriga system ser ut, med mera. |
|
| Jag kan ju dela av framsystemet men ju mer bas jag kan ta ut ur det ju mindre hörs det att subbarna sitter bak. | |
| Om du kan dela subbarna brant vid 80 Hz (24 dB/oktav eller mer) borde det bli svårt att höra deras placering, förutsatt att inget missljud uppstår vid frekvenser över 80 Hz. Framsystemet behöver knappast delas lika brant, det räcker med 12 dB/oktav. | |
|
Jag delar subbarna vid ca 60Hz men jag vet faktiskt inte brantheten på filtrena i mina (DLS A3+A4) steg.Framsystemet kör jag nu på fullregister eftersom dom inte slår igenom. Om jag tar upp hål i lådorna för 5.25:orna så kanske det blir blås ljud ut i dörren eller? |
|
|
Om du delar vid 60 Hz borde det inte höras att subben sitter bak, såvida inte filtren är ganska flacka, t ex 12 dB/oktav. En möjlighet är att något kring basen "sjunger med", vilket brukar vara lättare att uppfatta. Rimligen borde det vara bättre att låta framsystemet spela i slutna lådor. Du kan ju också prova att lägga i mineralull i lådan, det brukar öka den "akustiska volymen". |
|
Robsarve |
Lite dämpull är en bra idé och sätt på högpassfiltret till dina femmor, UP5-går inte speciellt mycket djupare än 80 Hz oavsett, så det enda som händer är att du skonar högtalarna och att de spelar thightare bas. tycker Erik |
| Jag har dämpull i lådorna(dls fårull).Ok skall slå på högpassfiltret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.