|
|
|
|---|---|
|
En liten summering av den varma sommaren och hur det är att arbeta med AC anläggningar i bilar på en verkstad. Ni som har liknande jobb kommer nog att känna igen er, eller vad sägs om följande. AC:n fungerar men behöver gas, kan du fylla gas? Jo, men det måste till en felsökning för xxx antal kronor, du har nog ett läckage. Varför, AC:n funkar, behöver bara gas! Men vi kan inte bara fylla i gas, är det slut så har det läckt ut, du har en läcka som måste lagas. Men förra året fyllde vi gas, då funkar AC:n! Ja, till i år, det tyder på ett läckage. osv osv, kan stånga sig blodig på detta. Nästa exempel. Efter ifyllning av 300 gram + spårmedel kommer en kund tillbaka för lysning med UV-ljus, bilen har haft kyla i 2 dagar, ett läckage på kondensorn konstateras. Pris för byte av kondensor, torkfilter med mera ca 7500:- Kunden tycker inte det är lämpligt just nu, vi tar tillbaka 250 gr gas och får en helilsken kund på halsen. Men den fungerade ju nyss!!! Jo, men den måste repareras. Hade jag vetat att du skulle ta tillbaka gasen hade jag aldrig kommit tillbaka, Vi ska till Kroatien på Onsdag med denna bilen ( ganska argt då) Återigen så måste man förklara att det håller inte tätt, har det försvunnit 50 gram på 2 dagar läcker det rejält, och att kylan kommer försvinna snart. Han bet iofs i det sura äpplet och reparerade bilen Detta är bara ett par exempel på hur det varit i sommar Se till att inte gå på texten i annonsen, när det står att A/C:n funkar men behöver fyllas, det kan bli en dyr överraskning, speciellt om bilen är några år gammal. Kort sagt, BMW:s klimatanläggningar håller hög standard tycker jag, iallafall om man jämför de olika märkena som varit inne i år. Ta det kyligt MVH Göran dieselmeken Lindgren | |
|
Det behöver inte bli så dyrt, det finns många som jobbar med kyla på annat än bilar och de är lika duktiga om än inte duktigare, med hänvisning till min erfarenhet här nedan. Min första erfarenhet och kontakt med en accrediterad AC firma var innan sommaren med familje VW-bussen när jag tog den dit för en gratiskontroll som de flitigt annonserat ut. Hade innan felsökt själv och konstaterat att det var för lite gas, bygling av lågtrycksgivaren drog igång magnetkoppling och kompressor. När jag hämtade bilen efter de tittat på den så hade de konstaterat att två av magnetkopplingens tre fjädrar var av och därför hade de ej kunnat köra/provtrycka systemet. Jag nämnde då att allt snurrade igång ändå för om fjädrarna är paj så ligger ju snarare magnetkopplingen på när den inte ska göra det!? "Den kanske fungerade innan du kom hit men nu gör den då inte det" var kommentaren. Fick istället ett förslag på åtgärd: 11500:- för kompressorbyte, byte av torkfilter och påfyllning. Först efter det kunde de göra sin "gratis" felsökning! Detta lät inte så intressant för en bil som jag betalat 16000:- för så jag åkte hem och bytte magnetkopplingen eftersom jag hade en liggande hemma, fixade påfyllning av gas genom en bekant i kylbranschen. konstaterade även sedan när vi fått igång den att AC fläkten ej gick pga sönderärgad säkring så det var nog det som gjort att den gått för varm och tryckt ut gasen förr. Kostnaden för AC reparationen blev 0:- och den funkar kanon fortfarande! (ja en del arbetstid förstås men det var ju bara spännande att lära sig hur ett AC system fungerar) / Micke |
|
Njuren |
Dieselmeken: Många av mina bekanta tror att när de använder AC så försninner "den kalla gasen" så de kör sparsamt med AC..... Har sagt till dem att så inte är fallet men de fattar inte. Vad brukar gå sönder på en klimatanläggning?Vad e det vanligaste problemet? Mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo men visst , inte helt obekant med termilogin, helt rätt av dig att följa gällande bestämmelser, finns alldeles för många "skvättare" i branschen som jobbar efter 18.00 :) däremot så är du kondesorn och fläkten på tex E39 väldigt olyckligt placerad för nära varandra vilket medför ansamling av div löv, damm skit , salt som får kondensatorerna att ruttna fortare än normalt och jag tycker att kvaliten var högre för 15 år sedan på pryttlarna. Har fortfarande en MB-300-89 med 35.000 mil rullande med R12 fullt fungerande AC ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Njuren : Lite lättläst allmän info. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Håller med Hasso, Grymt svagt av BMW och alla andra tillverkare också, skärpning nu. Om man hade skyddslackat kondensorn hade det kostat max 20 kr i produktionsledet, det finns färg som t.o.m höjer värmeutbytet med omgivningen. Så hade ägaren sluppit punga ut 5000-10000 efter några år, det hade fan varit värt 20 kr extra på nypriset. |
|
|
Tips sökes Min AC TDS -93 tappar trycket på 2 veckor nu. Jag har tidigare efterdragit lättåtkomliga skarvar, eller har denne e34 en svagpunkt någonstans? Hur hittas läckagestället? finns det söl av kompresser olja där eller är det bara uvljus som gäller.(ur går det till) Tätningarna på kompressorn kan man byta själv, eller. Min granne kan fylla r22men kan inte felsöka (åldern). Min kusin kommer fr USA om 3v och jag tänkte be honom ta med freon refil burkar "finfint" eller perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.