|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Dem garanterar ju 15 - 20 hk, det sa han ju flera gånger, annars så får dem inga pengar, så enkelt är det. | |
|
Väntar ivrigt på svar från dig Mocke... När hade du tid för mappningen ? |
|
| 21.9. | |
svavelvinter |
193 hästar orginal, kan ju variera mellan 190-196 ungefär... med chip kanske det varierar mellan 188-204 |
| 193hk original "sägs" det ja. Det är just därför det är intressant och se vad deras "före" bänkning visar för effekt.. | |
svavelvinter |
precis, alla motorer är individuella, precis som alla människor :) |
|
Jag har postat teknikens världs bänksiffror för 328i e46 motorn (dubbelvanos), det finns en tråd om det i 3 serieforumet (men ingen verkade intresserad). Motorn har körts 3 gånger vad jag vet, alla gånger i Rototests utrustning. Den lämnade 177, 179 och 183 hk på bakhjulen, vilket enligt de flesta innebär lite över 200 hk på vevaxeln. Jag ser inga skäl att tvivla på TV och deras tester så nog har de lite mer kraft än papperet säger. Detta är ju ganska viktigt att veta när man kollar på siffror efter t.ex. filterbyte. Plötsligt är ju 205 hk ingen vinst egentligen. Det har de ju från fabrik. |
|
| helt riktigt padde, så en "vinst" från 193 till tex. 205 är ju inget som chippet gjort egentligen | |
| Nå Mocke? Hur gick det? | |
|
ja kom igen nu:) det handlar om min bils framtid här...så snabbt som möjligt iaf, tack/betan Mpower |
|
|
Hej Sorry boys, måste göra er besviken. Har varit i kontakt med firman ganska mycket på sistone och kom fram till att vi måste boka om tiden iom att jag ska sätta på sportsystem hela vägen. Dem tyckte inte det var nån mening o mappa bilen inna detta var klart, så nu måste vi vänta. Men har varit i kontakt med en kille som har gjort det på sin 328 o såhär säger han: TuningChips trimning gav följande: Efter att chippningen/mappningen var gjord tog jag ner bilen på en Europa resa Autobahn 8)=) så kan jag konstatera följande. Bilen nådde sin toppfart lättare än tidigare... Bättre acceleration fram till 100 km/h har ingen exakt data, men det råder ingen tvekan där, bilen känns dock slö mellan 140-180 ?? men det kan bero på att vridmomentet arbetar istället för hög rpm... det blir i hela taget en lugnare körning, lägre rpm i snitt samt mer kräm.. Det jag märkte var att hastighetsnålen och varvräknaren gick jämt i vissa sammanhang som autobahn körning vilket man trodde att den då var slö... Med andra ord upp varvningen av motorn är inte lika snabb som innan! Toppfart 253 km/h enl mätaren (passerade sista strecket så resten är en gissning ;) Rpm limitern är höjd till ~7000 rpm. ist för 6500 rpm.. så att det finns mer att hämta helt klart. Men var beredd på en karaktärs förändring, Tilltalar dig en lugnare kör stil? Fast med mer vrid, ex: Vid landsvägs omkörningar slipper du växla ner till 3:an, utan du får en minst lika bra omkörning genom att stanna kvar på 4:an Trimningen är mer anpassad för svenska hastigheter, innan var 328 ganska slö på låga varv ex: 110 körning i 5:ans växel och du börjar accelerera så hände inte mycket, man var tvungen att växla ner ett eller två steg. Det behöver du inte göra längre.. men på Autobahn är det andra hastigheter som blir lite på verkade och känns som slöa... Det beror på hur man gillar att köra. Jag tyckte att original uppsättningen av bilen var roligare att köra! , nu sitter jag och gubb-kör (känns det som) fast det går fort ändå :) Bensin förbrukning => oförändrad.. 0.9 - 1.0 liter milen.. landsväg 0.8.. ingen direkt skillnad. Trimmar man bilen får man räkna med högre slitage på bilen => dyrare underhåll. Det beror på hur man kör ;) |
|
|
"lägre rpm i snitt samt mer kräm.. Det jag märkte var att hastighetsnålen och varvräknaren gick jämt i vissa sammanhang som autobahn körning vilket man trodde att den då var slö... Med andra ord upp varvningen av motorn är inte lika snabb som innan!" Skapligt trimchip måste jag säga! :-D :-D Flåklypa |
|
|
Mocke: Motiverar ovanstående text dig att göra samma sak? Jag misstänker att personen som skrivit ovanstående är väldigt lite insatt i vad en "chippning" egentligen gör Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Instämmer. Med ovan. Men jag tror det kan ge vissa vinster, om än inga underverk. På grund av individuella variationer mellan bilar och pga bränslekvalitet. Men det märkligaste av allt tycker jag är att ingen har papper på vad det ger? Jag har nog aldrig fått oberoende papper på vad en sugmotorchippning ger. Det vore förbannat trevligt om någon verkligen gjorde slag i saken. Patrik |
|
| Mocke: Har du någon ny tid på GA;s? | |
|
Hej Jag tycker att man ska respektera killens erfarenheter, det är så han upplever det o så får det vara så länge vi SPEKULERAR här på forumet. Han är endå den enda jag har träffat på, som HAR mappat en 328 e46. Nopp, jag har ingen ny tid. |
|
|
Mocke hur gick det? /Thomas |
|
| Mmm testa innan och efter! Äntligen en seriös trimmare! Bänk före och efter! Det skulle fler ta efter - slår vad om att det inte är populärt *S*! Tills dess får vi avvakta och se resultatet från mappningen! Lycka till! | |
|
tja Det blev aldrig av, ville sätta på sportsystem innan jag mappade, men i slutändan så blev det inget av. Knappt att jag kör bilen, den står för det mesta i garaget iom att jag har gång avstånd till jobbet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.