AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.052

Ny stereo till bilen... vad tror ni om detta?

Li
60
Libell
323i M Touring -96
Tänkte byta ut lite prylar i bilen nu... och har kollat in saker hos BRL, eftersom att det ligger 10 min hemifrån, och de verkar ha schyssta priser.

Den gamla Sony-liraren som sitter i nu ska väck, och bytas mot en LG på 4x50w som fixar MP3, WMA och ID3-taggar. Den har även lågnivå och är snygg. Bild finns här: Länk

Sen tänkte jag att den skulle driva ett nytt framsystem, bestående av nya 5,25"or och diskanter. Märket blir nog Lightning Audio p.g.a. bra pris och schysst ljud. B1.525C heter kitet, och där får man med allt inkl. delningsfilter. Bild på det: Länk

Sen där bak sitter det ju ett par små äckliga 4" i taket på min Touring... vad ska jag göra åt dem? Att köpa nya 4" känns onödigt... räcker det inte med framsystemet, och eventuellt en bas i bagaget lite senare? Eller behövs dem för ljudbildens skull? Det är ju inte koaxialer som sitter i nu, men alla som går att köpa i 4" är koaxialer... gör det något?

Slutligen... hur kopplas allt detta? Säg att vi struntar i bakhögtalarna. Hur kopplar jag då? Drar man vänter fram och höger fram från stereon till delningsfiltrena, och sen vidare till 5,25" och diskanterna från dem? Och hur gör man om det är en koaxialhögtalare man kopplar in, är det inbyggt delningsfilter där då eller? Räknas det bara som en högtalare?

Btw... tror ni jag fixar att koppla in det själv? BRL ville ha ca 1500 för jobbet. Försökte montera loss dörrsidan innan idag, men förstod verkligen inte alls hur man skulle göra. Vet ni?

Mycket tacksam för svar... ni märker säkert att jag är helt fresh på sånt här :)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skulle satsat på en spelare som tar mp3 på dvd.Ang högtalarna kan jag inte uttala mig då jag inte lyssnat på dom men dom e säkert värda pengarna.
Du kopplar både diskant och 5.25":aren till medföljande delningsfilter.
Det följer nog med bruksanvisning och kablar m,m.Satsa senare på en bas men koppla inn 4" som lite rearfill om det inte e så att dom låter skit.
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Dom låter skit, och kommer garanterat både bottna sönder och skorra vid de volymer jag hade tänkt mig med resten av sakerna. Så en låda i skuffen med en snärtig 10"are kanske vore nåt?

Men varför MP3 på DVD? Vem fan orkar bläddra igneom 4,7gb av mp3 i bilstrereon? Inte jag iaf... eller finns det nån smart funktion för det?
Tack för svaret!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bläddra igenom? Du vet väl vad du lagt på skivan?Du bläddrar på samma sätt som med vanlig mp3 bara att du har ett "större" bibliotek. Jag hade mp3 cd förut och ganska fort hade jag bilen full med skivor igen.Du kommer förstå när du haft mp3/cd:n ett tag.
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Men så du är ärlig när du säger att du bläddrar från låt 1 till kanske 1000??? Är fett för jobbigt när man sitter i bilen. Jag har egentligen hellre vanliga cd-skivor än mp3... så man vet var låtarna är. Tror inte jag kan lägga på minnet var av 150 låtar jag lade en speciell...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du lägger ju upp låtarna i mappar t.ex en mapp för varje album sen bläddrar du mellan mapparna för att hitta rätt.Du kan ju också lägga dessa mappar i övermappar t.ex en för hårdrock en för pop osv. Alltså på samma sätt som du har dom i datorn hemma eller har du 1000 låtar i en mapp där också?
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Aha... tänkte inte på att de klarar mappstrukturer. Rätt smidigt.

Ska in imorrn och handla, ska kolla vad en med DVD kostar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
3500kr för Sony MEX-R1 hos BRL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.