|
|
|
|---|---|
| Ska göra lite service på min 520i 24v -92, och behöver en billig helsyntetolja. Har läst på ganska mycke här i de oändliga olje-trådarna, men känner ändå att jag vill höra lite med "proffsen" :)Den förra ägaren har haft i Texaco Havoline extra 10w-40 delsyntet. Jag har hittat en billig Teboil Synthetic Motor Oil Gold 5w-40 med klassningarna API SJ/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1, VW 502.00, 505.00 (Quality level). Kan jag med gott samvete byta till denna? Oljefilter har jag köpt på BMW. Vad tror ni? Jag kör inte speciellt hårt och har en ganska begränsad budget. (Rusta hade slut på sin helsyntet och jaghinner inte vänta tills de får in igen :/ ) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Klassningen överstiger de oljor som fanns när din motor byggdes är det sedan en fullsyntet så är det väl OK = är Teboil Finska OK eller nått åt det hållet :?? ///MVH Hasso Länk |
| Det lär nog funka bra isf. Försökte hitta nåt om teboil men det fanns knappt nåt att läsa. Fanns nåt bensintest eller va det var där teboil kom på 4:e plats.. nu var det ju iof syntetolja de var prat om :) Ingen som hällt i teboil i sin bimmer el likn? | |
| Den här oljan kör jag på Länk köper den på Granngården (lantmännen) | |
| Vilken olja var de? den länkade bara till startsidan :s Vad kostar den du köper? Teboilen finns på auto ojanperä o kostade 270 nåt för 6 liter (jag blir nästan lite orolig över det låga priset...) men de går nog bra :) | |
| Klicka dig vidare till smörjoljor -motoroljor- personbilar och där står det att dom är testade av MB. BMW och Porsche. Men läs själv, helsyntet kostar lite över 200:- | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dom är inte testade av varken BMW el Porsche ej heller godkända av BMW som longlifeolja- 98 el 01 vilket kan misstolkas av texten , de motsvarar enbart specifiaktioner som de märkesgodkända longlifegodkända oljorna har. Vore dom godkända av tex BMW så skulle dom vara listade i BMWs lista för godkända longlifeoljor ///MVH Hasso Länk |
| longlife olja används för lite nyare bmw med längre serviceintervall, visst var de så? var hittar jag bmw´s lista över godkända oljor? | |
Länk Här finns en del. Men du behöver inte ta hänsyn om oljan är Godkänd av BMW eller ej just pga åldern på din bil. Biltemas/Rustas helsyntet har högre klassning än vad som fanns när din motor tillverkades så du kan köra på vilken olja som helst egentligen bara den har samma klassning som din motor kräver enligt instruktionsboken och det finns nog inga oljar med så låg klassning att köpa idag misstänker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Lite sent ute här men... Ang. Teboils oljor: Har kört med dessa i alla mina bilar hittills, i detta fall Diamond 5W-40. Att de är mycket bra oljor styrker faktumet att Diamond vann ett test mellan ett antal jämförbara oljor (med samma klassning), bl.a. Mobil1 som Tekniikan maailma (jfr. Teknikens värld) gjorde för ett antal år sen. Detta är orsaken till att jag började använda den, samt att den är snäppet billigare än Mobil1 5W-50. Teboil som brand finns ju inte i Sverige men här i Finland är det välkänt, och jag vet inte men det låga priset kan väl närmast förklaras med att den säljs från ett finskt bolag. Här är ju som bekant priserna på motoroljor aningen lägre, ex. Mobil1 5W-50 ca 26 e/4 l (ca 243 kr) på reavaruhus. Vad gäller Teboil Gold har jag ingen erfarenhet. |
|
| Instämmer med Wannabe att Teboil har bra oljor, speciellt diamond har jag varit nöjd med. Kan inte påstå att jag har använt det i alla mina bilar men i många åtminståne. | |
| Det låter ju bra:) Har haft i oljan nu i ca ett halvår, går hur fint som helst.. | |
|
Verkar som att Agrol, enligt dom själva, har en LL-98 godkänd olja iaf. Agrol F1 Zenit Länk Skulle ju vara intressant att veta prisnivån på denna. 6a - för det är du värd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.