AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.461

Första bil?

Så då har stunden äntligen kommit i livet när man ska köpa sin första bil...
Har varit lite seg me körkortet men äntligen fått arslet ur stolen och tagit det...
Sitter nu och funderar på vad jag ska köpa för första bil och har börjat bli mer och mer intresserad utav en z3a.
För allas säkerhet på vägen får det nog bli en 1.8 eller 1.9l :) och för min plånbok.

Så tänkte höra me er.. va tycker ni skulle en z3a funka som en bra första bil?
tänkte köra me den året runt och försöka få tag i en hard top till den så den går att köra på vintern.

Skulle gärna vilja ha lite råd (om ni orkar) vad jag ska kolla på en begangnad z3a? blir väl ungefär en 98a runt 6000mil.

Och hur är eran egen erfarenhet med z3an? och då me lilla motorn i den....

Tack för alla som orkar ta sig tid att svara :)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Välkommen till z-fourmet! Om din första bil blir en z3 så är du lyckligt lottad, hoppas du hittar det du söker.
Det är ingen dum bil alls, som första gångsbilägare så är det nog klokt att välja dom mindre motorerna av försäkringsskäl.

Kring din ev. hardtop:
Beroende på var du bor i Sverige så tycker jag att Hardtop kan diskuteras. När jag köpte min z3 för 3 år sedan så var jag också helt inställd på att en hardtop måste jag ha för att kunna använda bilen året runt. Jag ville undvika onödigt slitage på sufletten och var rädda att kupévärmen inte skulle räcka till under vinterperioden.

3år senare och 4500mil åretruntmil utan hardtop så är min iställning att jag ej behöver en hardtop.
Visst det blir mer ombonat med hardtop och jag slipper en isig plastbakruta, men med vettig bilvård och sunt förnuft så behöver du inte stirra dig blind på hardtop. Har du dessutom garage så är min åsikt att z3an överlever utan hardtop.
Min z3 vintererfarenhet sträcker sig från Dalarna och ner till Skåne. Västkusten är hemvisten och där är ju inte vintern den bistraste direkt, så beroende på var du bor så är min åsikt att du ej måste ha en hardtop. Värmen räcker lätt för att köra i 20-talet minusgrader.
När du har införskaffat din bil, prova första vintern för att se om ditt behov är hartop eller ej. Det är många hardtops som ligger i garage utan att användas och för plånboken så kan det vara läge att fundera efter först.
Din bil måste dessutom utrustas med hardtop-fästen som inte är gratis, varken i arbetskostnad eller inköp.

Jag har ingen erfarenhet av 1,8 motorn utan endast av 1,9 och 2,8 som valet stod när jag skulle köpa z3 (valet föll då på 2,8). Så jag kan ej ge dig min åsikt, förutom hörsägen som gör gällande att 1,9 motorn är avsevärt roligare än 1,8.

Vad gäller köpråd så gör en sökning här på forumet så har du läsning ett tag.

Mats
Tja!

Min första bil va en BMW Z3 1,8. Det va en snygg och trevlig bil, men snart kom ha-begäret och en 2,8 inhandlades. När den krockades köpte jag min en M Roadster och kommer nog aldrig att släppa mina kära Z-bilar.

Jag tycker helt klart att du ska köpa en Z3 som första bil, visst är de ingen vinterbil, men kör försiktigt så funkar det också.

Mvh
tack för era fina svar :D

Sådär nu har jag bestämt mig och det blir en z3a... troligtvis så blir det väl som yatooil söger att man kommer vilja ha större motor efter en stund men vafan man får väl försöka lära sig att köra först...

Så nu är det bara börja leta da... :)
Skriver till en spalt här när jag fått tag i en och vissar lite bilder på den.

Tack än en gång för hjälpen
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Låter sunt.
Lycka till och välkommen till Z-fanatikerna på Autopower !
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Om du ska åka längre sträckor på vintern så kanske det inte är så dumt med hardtop eftersom det är ganska högt ljud med suflett på motorvägen, jag vet inte hur mycket lägre ljudnivå det blir med hardtop men det borde vara en del och på vintern cabbar man ju inte ner ändå, eller?
yatooil:
Jaså, Z3:an var din förstabil??
Står i din profil att din förstabil var en Volvo 740??
Glömde du det kanske....?
Min z3 är min första bil! det är en 1.9 och känns lagomt! Du kommer inte ångra dig vid ev. köp!

//Svebba
- Jag är schnell !
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Inte illa och kunna köpa en Z3 som första bil:)

------
Länk
Länk
Sådär nu har jag letat lite efter z3:or i sverige men väldigt svårt att hitta nån med 1.9 liters motor så har börjat kolla lite i tyskland... hittade den här på mobile.de

Länk

hehe länken blev lite lång :)

men verkar ganska fin än så länge och har mailat lite med han som har den och verkar seriös har fått reg nummret och service boken ska vara helt i fylld.

Nu när jag har reg. nr vad ska man fråga där? finns det nåt sätt att få reda på om den är krockad? nån som har lite tips hur jag ska göra för att vara så säker som möjligt på att jag får en relativt schysst bil.

och måste tacka för alla svar som ni skriver :)

Mvh fredrik
Fransico:
Får man fråga vad du ska med det tyska reg.numret till??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Francisco: Läs Importguiden Länk så får du svar på det mesta. Som Rolex antyder så är det tyska regnumret rätt så ointressant däremot så är bilens chassinr något du kan använda för att genom en BMW-handlare i Sverige ta reda på om bilen varit inne på någon garantireperation. Dessa datum och miltal kan du sedan jämföra med de som finns i serviceboken.

___
//Ulf
Ser onekligen mycket trevlig ut, snygga fälgar och hardtop är plus.

/Fredrik
Fredrik M:
Jovvist är det trevligt med snygga alu och HT men dessa ingår ju inte i priset på 8.490eur, Kostar 1.500eur att få till dessa prylar enligt texten i annonsen.
Aj då, läste inte texten så noga, satt bara och dregla över bilderna.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.