AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.115

Svag E32 M70 -91

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Har med största intresse följt alla inlägg angående spjällmotorer tänddelar etc. Men inga av dessa stämmer exakt (kan ju iofs missat något) på min bil...

Symptom; svag, orkeslös.

Den missar inte, har inga felmeddelanden, går aldrig in i EML, drar inte mycket bensin, tar inte vatten, knackar, ryker inte osv. Dvs går perfekt och vibrationsfritt, men känns orkeslös....

Uppmärksammade vid senaste turen att vid långsam acceleration (halvgas) 110-180 km/h att det bev mer vrid någonstans i mitten av intervallet så att säga.

Väldigt tacksam för hjälp!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Bytt soppafiltren?

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Nej det har jag inte, får väl prova. Vet faktiskt inte när det är gjort senast?

Men kan det enbart vara filtren som är boven? Något annat jag bör kolla i samma veva?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om ena pumpen lagt av blir bilen väldigt trött... men det ger inga felmeddelanden.

/Mats J
Paap Reeder
... har faktiskt också funderat i dessa banor och "noterat" termer av orkelslöshet.

Min nuvarande teori är att det är frågan om någon form av omvänd placeboeffekt i ryggslutet.

Gör man sina tester mol alena på väg tycker man den sunkar vid 4000 rpm ...... finns andra på vägen eller man "rejsar" med någon .... flyger man på som en vind.
Mekaniken och elektroniken kan inte fungera ..."från och till" s a s.

(Gissar att en Viggenpilot också tycker att EBK´n sunkar litet strax innan noshjulet lyfter...)

Ibland funderar man på att installera ngn form av acc-mätare.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... man borde ha en extra panel i handskfacket ... typ som på Hughes Cobra attackhelikoptrar har:
- oil pressure - checked
- gas pressure - checked
- converter temp - checked
- ingnition timing - checked
- scope trace cyl 1-12 - checked
- kick down - checked
- gas throttle sync - checked
- rear drive temp - checked
- plenum vac - checked
- update road speed cameras - checked
- nearest highway patrol - checked

Sedan kan man i lugn och ro hämta ungarna från dagis .....

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kanske borde fixat det, det är första "skarpa" dagen på dagis imorgon (har bara haft inskolning innan), känns ju inte bra att lämna ungarna i en bil man inte har 100% koll på!

/Mats J
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Jaså...

Nu har jag ju bara kört Ferrari och aldrig något med raket i. Tycker dock att det är ganska vanligt med E32or med elektronik som fungerar från och till...

Som tur är har jag två pumpar liggandes, prova skadar ju inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.