AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.292

Dyr olja till min e39 -01

Sida 4 av 4
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Jaha då var denna tråden akutell för mig åxå då 525:01:a bara har en plopp kvar innan service. Kan man köp nån

Biltema olja eller ska man undvika? (filter köper jag nog orginal)

Bilen har gått 18000med fullservicebok. Kanske dumt att göra själv när man skall sälja???

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Blir till å serva på verkstad. Jarlsbilservice utanför helsingborg tar 1600kr för en oljeservice. Inte mycket lönt att kladda själv då + att man får en stämpel åxå

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
Har läst en del trådar ang oljor ock bmw här på forumet under en tid.
När det kommer till LL-oljor så hade jag för mej följande..
1) LL = Longlife
2) -98 -01 -04 = utsläppskraven för resp år.

Har jag totalt missuppfattat sammanhanget eller ?
Longlife har inget med den direkta slitstyrkan hos oljan att göra utan oljan beskaffenhet att samla upp rester som inte släpps ut via avgaserna eller ?
Johan.B skrev i någon tråd här på forumet att de flesta oljor klarar 4000 mil eller mer,men det viktiga var att ha ett funktionellt oljefilter som pallade med det långa intevallet ock inte rasade ihop med påföljd att oljan blev orenad.

Detta med oljor är som sagt en djungel utan dess like ock vi konsumenter luras köpa svindyra produkter i tron om att vi väljer dyrare som är bättre än billigare som förstör din bil/motor.
Mina egna erfarenheter är att Shells Helix oljor fungerar otroligt väl i andra motorer med bra bränsle ekonomi som ett +.
Jag lever i en värld där jag månar om min bil/motor ock av den anledningen vågar jag fn inte chansa utan kör som de flesta på dyr Castrol-olja.
Likväl då jag har 2 bilar båda -01:or ( 320 samt 525 ) ock byter själv kan konstatera att mängden olja vid ett byte i de båda bilarna inte 6 liter utan snarare 7 liter då jag vill att nivån ska vara på strax under max-strecket.
Under ett intervall beräknar jag den totala åtgången till var bil till ca 9 liter då dessa motorer kräver lite olja mellan bytena som sagt.
Kör helt normalt utan att plåga livet ur bilarna skall tilläggas.
Mina tidigare erfarenheter av oljor är att Pennzoil oljan inte kommer i någon av mina bilar något mera.
Ägde en Mitsubishi Sigma -91:a för några år sedan som förövrigt var en gudomlig kärra på alla sätt ock vis, men som var oerhört krävande beträffande olika oljors beskaffenhet då dess lyftare klagade högljutt om det fanns brister i oljans viskositet.
*Statoils Lazerway funkade bra,men var dyr.
*Shells Helix Plus var helt kanon.
*Pennzoil fick lyftarna att låta värre än en slut diesel ock efter ca 300 mil då jag led med lyftarna så var viskositeten i det närmaste som vatten då jag bytte oljan.
Utan att vara expert så känns min lilla erfarenhet som om att Shells oljor är oljor som håller mycket god kvalitet ock jag skulle bli förvånad om dessa skulle skada motorn i en BMW jämte en Castrol olja ?

MEN,eftrsom jag även nöjesåker på diverse 2-taktare som i sin tur kräver oljeinblandning i bränslet så kan jag konstatera att även om Shells 2T ( bara syntetiska 2T oljor här nu ) mycket väl hålller god kvalitet,så är faktiskt Pennzoil´s 2T olja helt "outstanding" i detta fall.
Crossåkare brukar tala om antal bytta kolvar under en säsong,ock i detta fall så klarar de flesta åkare sej på 1 kolv/säsong när man kör på Pennzoil oljan !
Annars brukar det vara 2-4 kolvar i vanliga fall.
Så visst är olika oljor olika även ur detta perspektiv, mao en jä----la djungel.
Men en Cross behandlas extremt jämnfört med en bil-motor,så som slutklämm på mitt låååånga inlägg här så undrar jag ändock om inte andra oljor än de BMW själv hänvisar till kan användas utan risk för motor-ras eller sämre prestanda ?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Hasso

Om man går efter din lista som du la upp som var från 2008 så är det inte många oljor som är "godkännda", alltså godkännda av BMW då.

Ta t ex Castrols Edge 0w40 som är bland det allra värsta dom har, är inte godkännd men på förpackningen så är det godkännande för LL-04.

Kan vi nöja oss med att såläge oljetillverkaren anger t ex LL-98 eller LL-04 som exempel så är oljan okej att åka med? Menar, det finns väl inte nån anledning att konstra till det :-) Right?

SUPERNATURAL
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Visst är oljan OK att åka med, men det är fortfarande falsk marknadsföring att ange att oljan är LL godkänd på burken om den inte är listad hos BMW tycker jag.
Det finns ju också många oljefabrikat som klarar specarna men inte anger LL på sin burkar.

2002 var det enbart 10 st oljor som var LL-01 godkända 2 st castrololjor, 3st BP oljor.
1st Mobil och 3 andra märken.
Nu är det ju betydligt flera att välja på.
Dessutom klarar du dig eftersom du enbart behöver LL-98 olja och det finns 150st att välja på :) så det finns ju ingen anleding att välja en som inte är listad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Håller med om att Shell Helix oljorna verkar mkt bra men man skall inte köpa dem på Shell macken för där är de svindyra! , Ferrari kör ju sina F1:or på den ;)
Hewi: Har Du något bra tips på vart man kan handla Helix oljorna billigare ?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Japp, Ica Maxi :-D

SUPERNATURAL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.